علیرغم کاهش ۳۰ درصدی آمارهای جهانی ؛ ایدز در ایران ۱۳ برابر شده است

عليرغم كاهش 30 درصدي آمارهای جهانی ؛ ايدز در ايران 13 برابر شده است

یک جامعه شناس گفت: «ما در کشور سوءاستفاده جنسی به وسیله پرداخت پول داریم. برخی کودکان به دلیل فقر و دریافت پول ممکن است با افراد بزرگتر از خود رابطه جنسی ناهنجار برقرار کنند که اگر آن فرد بیمار باشد به آن کودکان نیز بیماری منتقل خواهد شد.»
به گزارش فرارو، رئیس انجمن صنفی مددکاران اجتماعی ایران از افزایش ۱۳ برابری آمار مبتلایان به ایدز از سال ۸۰ تاکنون خبر داد و گفت: در سال ۸۰، ۴۰۳ نفر به ایدز مبتلا بودند این درحالی است که در سال جاری تعداد افرادی که وارد مرحله بیماری شده اند به ۵ هزار و ۴۱۱ نفر رسیده است.
طبق گفته سید حسن موسوی چلک درحالی آمار ایدز در ایران افزایش داشته که براساس آمارهای جهانی از سال ۲۰۰۵ تا حالا تعداد مبتلایان به این بیماری ۳۰ درصد کم شده است.
به گفته موسوی چلک در حالی که در سال ۱۳۶۵، ۶۹ درصد مبتلایان از طریق سرنگ آلوده و ۱۲٫۵ درصد ازطریق روابط جنسی محافظت نشده به ایدز آلوده شده اند، در سال ۱۳۹۰ مبتلایان به ایدز از طریق سرنگ آلوده به ۵۲ درصد کاهش یافته اما از طریق روابط جنسی به ۳۷ درصد افزایش یافته است.
همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان کرده ۱۰ سال قبل، آمار مبتلایان به ایدز در بین خانم ها بسیار ناچیز و کمتر از پنج درصد بود اما امروزه این آمار افزایش پیدا کرده و بالای ۲۰ درصد رسیده است.
دکتر مصطفی اقلیما استاد دانشگاه و رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران در گفتگو با فرارو گفت: «طبق آمار وزارت بهداشت حدود ۲۷ هزار مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد (اعلام شده) که با توجه به نسبت استاندارد آمریکا تعداد مبتلایان در کشور (اعم از اعلام شده و اعلام نشده)۵۰ هزار نفر خواهد شد.»
وی ادامه داد: «به طور کلی درباره ایدز در ایران جز همان اوایل که راجع آن بحث و گفتگو شد هیچ کاری انجام نشده است و فقط در روز جهانی ایدز یک سخنرانی انجام می شود؛ این در حالی است که در کشور ما نرخ بیکاری بالا است و مواد مخدر در حال افزایش است و روابط انسانی و ازدواج به سختی انجام می شود.»
وی افزود: «در ایران در روابط جنسی حتی میان همسران از وسایل پیشگیری جهت حفاظت اصلا استفاده نمی شود و در فرهنگ افراد جایی ندارد و بسیاری از جوانان و کودکان خیابانی به دلیل سوءاستفاده جنسی توسط افراد معتاد گرفتار ایدز شده اند.» اقلیما درباره علل افزایش انتقال بیماری ایدز از طریق روابط جنسی حفاظت نشده گفت: «برخی معتادان با برقراری روابط جنسی ناهنجار با کودکان خیابانی موجب انتقال ایدز به آنها می شوند.»
وی ادامه داد: «البته زنان روسپی بیشتر مراقب هستند چون اصلا امکان ندارد اجازه دهند بدون وسایل پیشگیری با آنها رابطه برقرار شود. اما چون جوانان به این مسئله توجه ندارند و آگاهی و اطلاعات آنها هم کم است بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.»
اقلیما درباره افزایش ایدز در میان خانم ها در ۱۰ سال اخیر گفت: «علت این امر این است که۱۰ سال قبل تازه این بیماری در حال رواج در کشور بود و اکنون با افزایش روابط جنسی ناهنجار این بیماری در حال گسترش است.»
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که کدام گروه سنی بیشتر در معرض ابتلا به ایدز هستند؟، گفت: «اگر از معتادان که جای خود دارند بگذریم باید گفت جوانان بیشتر در معرض خطر هستند، به خصوص کسانی که برای دریافت پول با افراد مسن تر از خود که ممکن است معتاد هم باشند رابطه جنسی ناهنجار برقرار می کنند.»
وی ادامه داد: «ما برای مقابله با ایدز هیچ کاری نه در مدارس و نه در وزارت بهداشت انجام ندادیم. من معتقدم باید درباره ایدز در مدارس و برای کودکان بالای ۱۰ سال به بالا صحبت کرد. علت این کار این است که برخی از این کودکان در مناطق فقیرنشین زندگی می کنند و امکان سوءاستفاده جنسی از آنها وجود دارد. لذا باید به آنها اطلاعات و آگاهی داد.»

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین