معاون مدیرکل اجتماعی استانداری خوزستان : ۴۵۰ هزار نفر در حاشیه اهواز زندگی می‌کنند

معاون مدیرکل اجتماعی استانداری خوزستان : ۴۵۰ هزار نفر در حاشیه اهواز زندگي مي‌كنند

معاون مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان گفت: برخی مدیران در توزیع خدمات به مناطق حاشیه‌ای دچار تنگ‌نظری هستند و در توزیع این اعتبارات تفکر غلبه متن بر حاشیه را در دستور کار قرار می‌دهند.
یعقوب شلیش پور در پنجمین نشست هم‌اندیشی “هم‌گفت” با موضوع بررسی شیوه‌های توانمندسازی ساکنان مناطق کم‌برخوردار با اشاره به مساله توسعه نامتوازن در شهر اهواز بیان کرد: افراد ساکن در نقاط کمتر برخوردار زمانی که مدت های طولانی مورد کم توجهی قرار می گیرند و عدالت توزیعی در مورد آنها رعایت نمی‌شود با مسائلی مانند فرهنگ فقر مواجه خواهند شد.
وی ادامه داد: یک نگاه خطرناک در مناطق کمتر برخوردار تفکر تبدیل شرایط زندگی و معیشتی فعلی به سرنوشت ساکنان آن است و زمان این مسئله بحرانی تر می شود که این تفکر از والدین به فرزندان منتقل شود زیرا باعث پایداری شرایط آنها خواهد شد. شلیش پور گفت: استان خوزستان پس از استان خراسان رضوی در رتبه دوم تعداد حاشیه نشین ها قرار دارد تعداد ساکنان مناطق حاشیه نشین در استان خوزستان بیش از ۸۰۰ هزار نفر است که حدود ۴۵۰ هزار نفر آنها در حاشیه شهر اهواز هستند.
وی در خصوص نقش دفاتر تسهیلگری در توانمندسازی ساکنان مناطق حاشیه شهرها بیان کرد: جمع‌آوری اطلاعات برای برنامه ریزی های کلان و طولانی‌مدت در مناطق حاشیه یکی از اهداف تعریف شده برای دفاتر تسهیل گری است، این دفاتر باید ظرفیت‌های هر منطقه را شناسایی کنند تا افراد مستعد از طریق نهادها و سازمان‌های مختلف از جمله فنی و حرفه‌ای آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را ببینند.
معاون اداره کل اجتماعی استانداری خوزستان یادآور شد: دفاتر تسهیلگری پس از جمع آوری اطلاعات وارد مرحله بازدهی می شوند که قطعاً در صورت وارد شدن در این مرحله نقش موثری در توانمندسازی ساکنان مناطق حاشیه شهر خواهند داشت اما این امر نیازمند همکاری همه دستگاه ها است.
وی افزود: سمن ها نیز نقش مهمی در شناسایی ظرفیت های مناطق حاشیه‌ای دارند، اما در حال حاضر در استان خوزستان با کمبود سمن‌های متخصص در حوزه‌های مختلف از جمله اشتغال و بانوان مواجه هستیم، سمن ها در استان خوزستان به لحاظ کمی زیاد هستند اما کیفیت لازم را ندارند و یکی از دلایل این امر فدا کردن استقلال سمن‌ها به دلیل گرفتن اعتبار و یا طرح‌ها از دستگاه ها است باید تلاش کنیم تا استقلال سمن ها افزایش یابد.
شلیش پور تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری اهواز منعقد شده که به موجب آن شهرداری باید در خصوص کمک های مالی و صدور مجوزها برای بازارچه های خود اشتغالی بانوان خودسرپرست و سرپرست خانوار همکاری کند، قرار است نخستین نمایشگاه دائمی عرضه محصولات زنان خود سرپرست خانوار در منطقه سرگان راه اندازی شود.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در حال حاضر آمار طلاق در کشور یک به ازای هر چهار ازدواج است این آمار در استان خوزستان یک طلاق به ازای هر ۵ ازدواج می باشد، در سال‌های گذشته آمار طلاق استان خوزستان یک به ازای ۲۰ مورد ازدواج بود و این نشان دهنده آن است که شاخص‌های عرفی در حال تغییر هستند یکی از مهمترین دلایل این امر مسائل معیشتی و تحت فشار قرار گرفتن سرپرستان خانوار است.
همچنین یک استاد دانشگاه جامعه‌شناسی شهید چمران اهواز گفت: برخی شرایط در استان خوزستان سبب تولید انسان مهاجر شده است که برخی از این مهاجران بسته به شرایط و تکانه های تحول آفرین مختلف به سمت فضاهای حاشیه‌ای در شهرها کشیده شده اند، در بررسی‌های صورت گرفته ۲۷ تکانه تحول آفرین برای مهاجرت از روستا به شهر شناسایی شده است.
سجاد بهمنی افزود: یکی از تکانه های تحول آفرین در استان خوزستان که منجر به تولید انسان مهاجر شده اصلاحات ارضی در دهه ۴۰ شمسی است طبق تحقیقات صورت گرفته حدود ۴۰ درصد ساکنان منبع آب و حصیرآباد اهواز از شهرهای مختلف به ویژه مسجد سلیمان، ایذه، امیدیه و بهبهان به سمت اهواز مهاجرت کرده اند اما به دلیل بضاعت محدود مالی در سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن هستند.
وی گفت: در آن زمان قوانین محکمی در خصوص حفظ اراضی و زمین نبود به همین دلیل مهاجران در هر نقطه‌ای که مایل بودند ساکن شده‌اند، جنگ تحمیلی یکی دیگر از تکانه‌های تحول آفرین در غرب خوزستان بود که باعث مهاجرت ساکنان شهرهای مختلف از جمله هویزه، آبادان و خرمشهر به سمت شهر اهواز شد.
این استاد دانشگاه در خصوص برخی رفتارهای صورت گرفته در مناطق کمتر برخوردار اظهار داشت: زمانی که نهادهای دولتی و متولی ناآماده هستند مهاجران خود را در موقعیت و استراتژی “خود حمایتی” می بینند و از این رو تلاش می کنند تا مشکلاتشان را حل کنند، دولت باید به دنبال فرایندهای مداخله‌ای مبدا و مقصد مهاجرت باشد از این رو تاسیس نهادهایی مانند دفاتر تسهیلگری در مبدا برای شناسایی و حل مشکلات آنها به مراتب بهتر از احداث این دفاتر در مناطق حاشیه شهرها به عنوان مقصد است.

درباره نویسنده

7473مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین