مراکز تفریحی به مکان هایی ناهنجار تبدیل شده است ؛ پارک های اهواز در تسخیر قلیانی ها

مراكز تفريحي به مکان هايي ناهنجار تبديل شده است ؛ پارك هاي اهواز در تسخير قلياني ها

این روزها به هر گوشه از پارک ساحلی اهواز که قدم بگذارید جز صدای قل قل قلیان‌های میوه ای زمزمه دیگری نیست، از شمال تا جنوب این پارک در تصرف عرضه کننده‌های قلیان‌های میوه ای و صندلی هفت رنگ بزم‌ها و نشست های شبانه جوانان و نوجوانان است.
با خنک شدن هوا در اهواز بازار عرضه قلیان‌های میوه‌ای در ۲ طرف رودخانه کارون ،پارک های ساحلی داغتر شده است.درروزهای تعطیل پارک ساحلی اهواز از شمال تا پل «علی ابن‌مهزیار» کمتر محل خالی از بوی تند تنباکوی میوه ای ومناسب برای تفریح خانواده ها و کودکان می توان پیدا کرد و این وضعیت باعث ناراحتی شهروندان این شهر شده است.
آنان می گویند تنها محل تفریحی اهواز تبدیل به مکانی ناهنجار شده و هنگام ورود به این پارک ساحلی بوی تند انواع قلیان های میوه‌ای سیب ، موز، آدامس ، نعنا ، بلوبری و… به وضوح شامه را می آزارد و در هر نطقه از این تفریحگاه ، تعدادی دختر و پسر جوان را می بینیم که با لذت حلقه های دود سفید را از سینه بیرون می دهند.
“ناصر” یکی از عرضه کننده قلیان های میوه ای در پارک ساحلی اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که حدود ۱۵ سال است قلیان با طعم های مختلف عرضه می‌کند و با استقبال خوب جوانان کسب وکار خود را رونق داده و روز به روز تعداد قلیان‌ها را بیشتر می‌کند.
وی که ابتدا با ۶ قلیان این کار را شروع کرده، اکنون بیش از ۶۰ قلیان دارد و در ایام تعطیل قلیان هم کم می آورد. میانگین درآمد وی از عرضه قلیان در این ایام بین چهار تا پنج میلیون ریال است که با فروش سایر خوراکی ها از نوع قهوه، چایی و… درآمدش بیشتر می شود.
این عرضه کننده قلیان مقصر عمده افزایش عرضه قلیان را مسئولین شهر عنوان کرد و اظهار داشت : پس از اخذ مدرک دیپلم به دلیل بیکاری و نداشتن شغل و درآمدی برای امرار معاش، بهترین کسب وکاری را که می‌توانستم انجام دهم همین کار بود که با سرمایه کم و بدون پرداخت هیچگونه عوارض، مالیات و اجاره محل می‌توانستم کسب و کاری با درآمد متوسط بدست آورم.
محمد، دیگر عرضه کننده قلیان در پارک ساحلی مقابل خیابان ۱۳ شرقی کیانپارس با اشاره به گرانی تنباکو میوه‌ای گفت: با افزایش نرخ ارز قیمت تنباکو های میوه ای مثل سایر اجناس بالا رفته است و شاهد افزایش حدود هفت برابری شده است و به تبع آن عرضه قلیان هم افزایش پیدا می‌کند.
وی افزود : تهیه ذغال طی چند سال اخیر عاملی برای افزایش قیمت یک سر قلیان شده، ذغال را طی سه تا چهار سال گذشته کیلویی ۱۲هزار ریال خریداری می‌کردیم و امسال کیلویی ۷۰هزار تا ۹۰هزار ریال می‌خریم.
محمد با گذشت سه سال از عرضه قلیان در پارک توانسته موتورسیکلت خود را به پراید تبدیل کند و در ادامه اظهار داشت : فروش قلیان در پارک ساحلی سود خوبی دارد و البته از طرفی امکان به دام افتادن نیروهای انتظامی هم وجود دارد که باز هم پس از مدتی استراحت به کار خود ادامه می دهیم.
محمدجواد جوان دیگری است که پنج شنبه و جمعه ها در پارک ساحلی تنقلات می‌فروشد و ازاین راه امرار معاش می کند و در این ایام روزانه حدود پنج میلیون ریال انواع تنقلات به شهروندان می فروشد.
وی می گوید: از دیدن جوانانی که وقت و پول و سلامتی خود را برای کشیدن قلیان هزینه می‌کنند ناراحت می‌شوم ولی نمی‌توانم کاری کنم. ظاهرا کسی هم نگران نیست چون اقدام اساسی برای کنترل و جمع آوری قلیان فروشان در این پارک ساحل کارون نمی‌کنند.
این فروشنده پارک ساحلی می گوید: البته ریشه اصلی این وضعیت، بیکاری این جوانان است که به این کار روی آورده اند، هرچند مدت نیروهای انتظامی برای جمع آوری قلیانی های پارک اقدام می‌کنند ولی از فردای آن روز مجدد به حالت اول بر می‌گردد، بهترین کار این است که در پارک کیوسک های حفظ امنیت و جلوگیری از عرضه قلیان دایر شود تا شهروندان با خیال راحت و امنیت برای تفریح به این پارک بیایند.
محمد جواد افزود : خیلی از عرضه کننده های قلیان علاوه بر تنباکو مواد مخدر هم توزیع می‌کنند و به مشتری‌ها پیشنهاد افزودن برخی مواد مخدر به تنباکو قلیان هم می‌دهند و از این راه مشتری‌ها را جذب خود می‌کنند.
* اهواز محروم از پارک‌های تفریح
عبدالرحیم کاردان زاده مدیر دبستان شهید صمدی اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : از مشخصات کلانشهرها داشتن مراکز تفریحی و پارک‌های مجهز است تا مردم برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان به این مکان‌ها مراجعه کنند که اهواز از این مناطق و امکانات تفریحی به اندازه کافی ، محروم است.
کاردان زاده ادامه داد : بارها وقتی دانش آموزان را برای تفریح به پارک ساحلی برده بودیم شاهد حضور گسترده عرضه کنندگان قلیان بودیم که به ناچار محل را ترک کردیم تا دانش آموزان را از این فضای ناهنجاری اجتماعی دور کنیم.
وی افزود : پارک ساحلی و شهربازی تنها محل تفریحی است که شهروندان برای گذراندن اوقات فراغت می‌توانند مراجعه کنند که متاسفانه متولیان و دستگاه های نظارتی در خصوص پاکسازی این پارک از عرضه کننده‌های قلیان کم کاری کرده اند که نیاز به نگاه ویژه ای است.
مینو محسنی شهروند اهوازی از وضعیت اسفبار پارک ساحلی گفت و بیان کرد : پارک ساحلی اهواز از پل طبیعت تا کتابخانه مرکزی متاسفانه محلی برای کشیدن قلیان شده و بیش از نیمی از حجم فضای سبز این پارک را صندلی های رنگی اشغال کرده است و دیگر جایی برای تفریح خانواده ها دراین پارک نیست.
محسنی ادامه داد : مسئولین باید فکر اساسی برای پاکسازی اماکن عمومی از قلیان فروش‌ها کنند تا چهره شهر از این حالت خارج شود، متاسفانه این وضعیت تصویر مثبتی از شهر در ذهن میهمانان خارج استان ترسیم نمی کندکه زیبنده این شهر زیبا و مردم خونگرم ما نیست.
علیرضا عالیپور اهواز ادامه داد : گام اول جمع آوری قلیان فروش‌ها به شکل اطلاع رسانی توسط شهرداری انجام شده است که در نقاط مختلف پارک‌های ساحلی اهواز اطلاعیه هایی به شکل بنر نصب شده است.
وی خاطر نشان کرد : طی چند روز آینده عملیات پاکسازی اجرا خواهد شد و افرادی که در این پارک‌ها اقدام به عرضه قلیان و مواد دخانی دیگر دارند به مقامات قضایی معرفی خواهند شد.
عالیپور افزود : توزیع کننده‌های مواد دخانی در سطح شهر به صورت نامحسوس توسط عوامل انتظامی شناسایی شده و اسامی، آدرس منازل و محل توزیع مشخص شده است که تا هفته آینده با همه عوامل برخورد قانونی خواهد شد.

درباره نویسنده

7477مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین