مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان : گوگرد بنزین یورو ۴، چهار برابر حد استاندارد است

مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان : گوگرد بنزین یورو 4، چهار برابر حد استاندارد است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به گزارش‌های متناقض از تعهدات شرکت‌های نفتی در کاهش آلودگی هوای اهواز، خواستار شفاف سازی درباره آمارهای آلودگی هوا از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان شد.
جلسه کارگروه آلودگی هوای شهرستان اهواز، در سومین روز از «هفته هوای پاک» با حضور صنایع آلاینده این شهرستان، در سالن جلسات استانداری برگزار شد.
در این نشست آمارهای ارائه شده از تحقق تعهدات شرکت‌های نفتی و بهبود وضعیت آلایندگی آنها در اهواز، با واکنش مسئولان و کارشناسان محیط زیست و اساتید دانشگاه روبه رو شد.
طبق طرح جامع آلودگی هوای اهواز مهمترین عامل آلودگی هوای این کلانشهر صنایع به ویژه صنایع نفتی است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان در این نشست با اشاره به مغایرت آمارهای ارائه شده درباره تعهدات شرکت‌های نفتی در زمینه کاهش آلودگی هوا، خواستار شفاف‌سازی دبیرخانه کارگروه مقابله با آلودگی هوای استان در این باره شد.
فاضل عبیات با اشاره به اختلاف موجود در گزارش‌هایی که از عوامل آلودگی هوای اهواز ارائه ‌شد، افزود: در حال حاضر درباره میزان سوزاندن گازهای همراه نفت (فلرینگ)، بنزین یورو۴، اقدامات فولاد، شرکت کربن بلک و تنگی نفس‌های پاییزه در اهواز اختلاف نظر داریم که باید این آمارها روشن شود.
وی اضافه کرد: آلودگی هوا مساله مهم و حساسیت برانگیزی است و انتظار داشتیم این نشست در فضای چالشی‌تری برگزار شود، زیرا چالش‌ها باعث برانگیختن اهتمام نسبت به آن مساله می شود و هفته هوای پاک نیز برای برانگیختن حساسیت و تذکر مسئولیت‌های اجتماعی در راستای حفاظت از محیط زیست است.
عبیات با اشاره به پرسش‌ها و مطالبات شهروندان و دانش آموزان نسبت به آلودگی هوا، اظهار داشت: در این نشست هر کدام از دستگاه‌ها عملکرد مثبت خود را ارائه کردند اما سوال این است که اگر این اقدامات صورت گرفته چرا وضع شهر اهواز این است؟
وی با اشاره به لزوم دخالت کارشناسان و ارگان‌های مربوطه برای شفاف‌سازی آمارها افزود: گزارش‌هایی که ما و اداره کل محیط زیست از بنزین و نفت داریم، با آنچه در این نشست ارائه شد، متفاوت است که این اختلاف باید در بازدیدهای میدانی حل شود.
عبیات آلودگی‌های شرکت فولاد خوزستان را یادآور شد و اضافه کرد: بازدیدی که از یکی از روستاهای اطراف این شرکت داشتیم، اگر چه این روستا توسط شرکت فولاد تملک شده اما نشان می‌دهد که فولاد به مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل نکرده و اهالی این روستا از بیماری های پوستی رنج می‌برند.
وی با تاکید بر راستی آزمایی گزارش‌های مسئولان نفت و فولاد در این نشست گفت: باید مشخص شود اقداماتی که مسئولان امروز ارائه کردند در واقعیت به چه صورت اجرا شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این نشست گزارش جلوگیری از انتشار گازهای همراه نفت را رد کرد و گفت: مدیران شرکت نفت در این نشست وضعیت خوبی را ترسیم کردند که خوشحال کننده است اما در پاره‌ای از موارد از جمله خروج مشعل آبی (گاز ترش) در طرح آماک که بسیار سمی و خطرناک است، آن را قبول نداریم.
محمدجواد اشرفی کاهش آلودگی‌های نفتی را مطالبه همه مردم خوزستان عنوان کرد و افزود: همه مشکلات تاسیسات نفتی را نباید به تحریم‌ها نسبت دهیم، زیرا تحریم‌ها در سه سال گذشته اعمال شده، در حالی که این شرکت‌ها پیش از این نیز اقدامی برای کاهش آلودگی انجام نداده اند.
دبیر کارگروه مقابله با آلودگی هوای خوزستان همچنین گزارش ارائه شده از سوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی از بنزین یورو۴ را رد کرد و گفت: آمارهایی که کارشناسان این اداره کل تهیه کرده‌اند خلاف این گزارش است، محیط زیست چهار شاخص را در بنزین توزیع شده اندازه گیری کرده که همه این شاخص‌ها بالاتر از استاندارد است.
وی افزود: میزان گوگرد در بنزین یورو۴ توزیعی در جایگاه‌های سوخت در حدود سه تا چهار برابر استاندارد است و در مورد گازوییل نیز وضع به همین صورت است.
اشرفی به آلودگی شرکت کربن نیز اشاره کرد و گفت: این شرکت در مرکز شهر اهواز قرار دارد و مردم اعتراض زیادی نسبت به آلودگی‌های آن اعلام می‌کنند، این شرکت قرار بود به منطقه آزاد اروند منتقل شود اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.
وی در ادامه با اشاره به کاهش روزهای گرد و غباری در سال جاری، افزود: طرح‌های مهار کانون های گرد و غبار، باید به صورت مستمر اجرا شود زیرا خطر آلودگی هوا همیشه خوزستان را تهدید می کند.
رئیس اداره محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در ادامه این نشست، آمارهای مدیران شرکت‌های نفتی از میزان انتشار گازهای همراه نفت را رد کرد و گفت: عدم شفافیت حجم سوزاندن گازهای همراه نفت (فلرینگ) یکی از چالش‌های بررسی و اندازه گیری این گازهاست.
رئیس اندیشکده سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در این نشست گفت: آزمایش‌ها وجود سرب بیش از استاندارد را در بنزین یورو۴ و سوپر نشان می‌دهد.
غلامرضا گودرزی با انتقاد از عدم تحقق طرح‌های وزارت نفت در کاهش آلودگی هوا افزود: فاز دوم طرح آماک که قرار بود از سوزاندن گازها جلوگیری کند محقق نشده است. وی با اشاره به بررسی آلودگی هوای اهواز گفت: میزان این آلایندگی بسیار آزاردهنده است و کاهش آن مطالبه محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولیان سلامت شهروندان است.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون نیز در این نشست گفت: در حال حاضر حجم انتشار گازهای همراه نفت در این شرکت، به نصف رسیده و در حدود ۳۵ میلیون فوت مکعب است.
حمید کاویان افزود: با امکانات بخش خصوصی، طرح‌هایی برای کاهش ۳۵ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت تا سال آینده در دستور کار است.
وی تاکید کرد: با راه اندازی دستگاه های فراورش نفت میزان نفت سوزی در این شرکت نیز به صفر رسیده و از نظر پساب‌های تولیدی نیز هیچگونه مشکلی وجود ندارد.
کاویان مغایرت آمارها را نپذیرفت و گفت: آمارها شفاف است و آمادگی داریم آمار و گزارش را اعلام کنیم، زیرا ارائه آمار اشتباه نفعی برای ما ندارد.
مدیرشرکت پخش فراورده های نفتی منطقه خوزستان (اهواز) در این نشست با تاکید بر اینکه همه جایگاه‌های سوخت در داخل شهر اهواز بنزین یورو۴ دریافت می کنند، گفت: روزانه یک میلیون لیتر بنزین یورو۴ برای جایگاه‌های سوخت شهرستان اهواز (به اضافه کارون و باوی) در پالایشگاه آبادان و با استانداردهای این پالایشگاه تولید می‌شود.
نعمت‌ا… نجفی افزود: همه بنزین تولیدی این پالایشگاه در استان مصرف می‌شود و به خارج از استان نمی‌رود و در صورت غیراستاندارد بودن بنزین، بهتر است کارشناسان محیط زیست، بنزین نفتکش ها را بررسی کنند.
وی اضافه کرد: در برخی از روزها بنزین یورو۴ تولید نمی‌شود و با تامین این نوع بنزین مواجه می‌شویم که در این صورت بنزین یورو۴ تنها به جایگاه‌های پرفروش توزیع می شود و به سایر جایگاه‌ها بنزین معمولی داده می‌شود، زیرا اگر عرضه بنزین در جایگاه‌ها متوقف شود با تنش اجتماعی روبه رو می‌شویم.
رئیس بخش محیط زیست فولاد خوزستان نیز در ادامه مهمترین آلودگی این کارخانه را تولید غبار ناشی از سنگ آهن و سنگ آهک عنوان کرد که در شرایط گرمای هوای خوزستان تشدید می‌شود.
کریم سرخی افزود: از سال ۱۳۸۰ برنامه‌های زیست محیطی این شرکت آغاز شده و بیش از ۸۰ درصد این برنامه‌ها مربوط به طرح‌های کاهش غبار بوده است.
وی اضافه کرد: ۱۱ پروژه با اعتبار ۱۴ هزار میلیارد ریال آغاز شده و ۲۲ پروژه نیز با اعتبار ۲ هزار میلیارد ریال مصوب شده که تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.
سرخی با اشاره به اینکه شرکت فولاد در سال ۱۳۵۲ راه اندازی شده، گفت: در طراحی اولیه این شرکت مسائل زیست محیطی مورد توجه قرار نگرفته و در سال‌های گذشته سعی شده به تناسب توسعه برخی طرح‌ها اجرا شود، اگر چه ادعایی درباره کنترل همه آلاینده ها و شرایط ایده آل نداریم.
وی افزود: این کارخانه در ابتدای ساخت با شهر اهواز فاصله زیادی داشته اما اکنون در نزدیکی شهر است و با مجتمع بنکداران تنها ۲۰۰ متر فاصله دارد.
مدیرعامل شرکت کربن ایران خواستار همکاری کارگروه مقابله با آلودگی هوا برای جانمایی و اولویت بخشی به ساخت شرکت جدید کربن شد.
شکور شمس با بیان اینکه این صنعت آلودگی اجتناب ناپذیری دارد، افزود: آلودگی‌های این صنعت را می‌پذیریم و انتقال آن جزو دغدغه‌های ماست اما برنامه خروج این شرکت تاکنون محقق نشده و سهامداران عمده (شستا) را تایید نکرده‌اند.
به گفته وی شهرک صنعتی شماره ۲ اهواز و منطقه آزاد اروند برای احداث کارخانه کربن جدید پیشنهاد شده بود که هیچکدام به مرحله اجرا نرسیده است.

درباره نویسنده

7473مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین