با وجود تهدیدهای جانی و مالی ؛ حاشیه‌نشینان تمایلی به سکونت در شهرهای جدید ندارند

با وجود تهدیدهای جانی و مالي ؛ حاشیه‌نشینان تمایلی به سکونت در شهرهای جدید ندارند

فرماندار اهواز با بیان اینکه زمان زیادی از ساخت شهر رامین و شیرین شهر می‌گذرد گفت: با وجود آن که ساکنان مناطق واقع در پهنه خطر اهواز از تهدیدهای جانی و مالی این مناطق اطلاع دارند اما به دلیل جانمایی بد حاضر به ترک محل سکونت در این ۲شهر نیستند.
جمال عالمی نیسی شامگاه با حضور در برنامه تلویزیونی با موضوع جابجایی ساکنان حصیرآباد و منبع آب اهواز بیان کرد: یکی از مهمترین دلایل توسعه حاشیه نشینی در نقاط مختلف اهواز از جمله حصیرآباد و کوی منبع آب جنگ تحمیلی و مهاجرت روستاییان شهرستان‌های اطراف به اهواز است.
وی افزود: در طول ۴۰ سال گذشته ساکنان منبع آب و حصیر آباد اقدام به ساخت خانه های غیر مستحکم در نقاط غیر مجاز کرده اند که نتیجه آن رشد بی‌رویه خانه های غیر ایمن است که خطرات مالی و جانی برای ساکنان این مناطق در پی دارد.
عالمی نیسی یکی از نقاط بحرانی حصیرآباد را خیابان یکم دانست و یادآور شد: کار گروهی در تاریخ هفتم دی ماه امسال با حضور استاندار، رئیس کل دادگستری، مدیرکل بازرسی استانداری خوزستان و سایر مسئولان برای ساماندهی ساکنان این خیابان تشکیل که در نهایت تصمیم به جابجایی ۷۶ خانوار از ساکنان خیابان فرعی یکم حصیرآباد گرفته شد.
وی افزود: هرکدام از ساکنان خیابان در صورت اعلام داوطلبانه برای جابجایی به شهرک رامین منتقل می‌شوند و افرادی که برای سکونت در شهر جدید رامین اعلام آمادگی نکنند مبلغی بر اساس مساحت ملک تا سقف تسهیلات برای اجاره یک خانه در سایر نقاط شهر دریافت خواهند کرد.
فرماندار اهواز گفت: کاربری اراضی برخی از منازل واقع شده در پهنه خطر غیر مسکونی و عمدتاً فضای سبز است از این رو پس از جابجایی این ساکنان شهرداری برای تبدیل آنها به کاربری اصلی اقدام می‌کند.
وی یادآور شد: این مساله در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح شده و حکم تخلیه برای این واحدها گرفته شده است.
وی درخصوص مشکل تردد ساکنان شهر رامین به اهواز افزود: شهر رامین نوساز است و مشکلات موجود آن قابل انکار نیست که یکی از آنها مسئله حمل و نقل است در حال حاضر مقرر شده شهرداری ۲ دستگاه مینی‌بوس به مدت یک سال برای تردد ساکنان شهر رامین به اهواز اختصاص دهد.
وی اظهار داشت: اتوبوس های درون شهری به دلیل برخی محدودیت‌های قانونی امکان تردد در خارج از شهر را ندارند به همین دلیل از آنها برای جابجایی ساکنان شهر رامین به اهواز نمی توان استفاده کرد.
عالمی نیسی بیان کرد: در صورت استقبال از شهر رامین و افزایش جمعیت این شهر قطعاً شاهد رونق آن در بخش‌های مختلف از جمله مسئله حمل و نقل و تردد خواهیم بود.
همچنین معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در این خصوص گفت: برای حل مشکلات مناطق منبع آب و حصیراباد اهواز برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدتی در نظر گرفته شده است برای کوتاه مدت مطابق تصمیم گرفته شده ساکنان مناطق پرخطر در شهر رامین اسکان داده خواهند شد.
محمدحسین پناهی فر افزود: ساخت منزل مسکونی در منطقه حصیرآباد برای ۸۱۱ خانوار ساکن در منبع آب از جمله برنامه‌های بلندمدت است که سرمایه‌گذار و پیمانکار آماده سازی معابر آن تعیین شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه در دهه فجر امسال عملیات اجرایی این پروژه با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز می‌شود گفت امیدواریم این پروژه ظرف مدت ۲ سال به پایان برسد.
پناهی فر گفت: برای ساکنان واقع در پهنه خطر منبع آب امکان صدور سند مالکیت وجود ندارد اما برای سایر منازل مسکونی این منطقه در صورت سکونت قبل از سال ۸۳ مطابق طرح تفصیلی امکان صدور سند وجود دارد.
قائم مقام شهرداری اهواز نیز بیان کرد: بر اساس مصوبات استانداری خوزستان و فرمانداری اهواز تاکنون ۱۵ خانوار از ساکنان مناطق پرخطر به شهر رامین منتقل شده‌اند.
عبدالرضا سعیدی نیا افزود: در مرحله بعد ۲۰ خانوار دیگر نیز منتقل می شوند اگر ساکنان این مناطق تمایلی به سکونت در شهر رامین نداشته باشند می توانند با مراجعه به منطقه ۷ شهرداری اهواز مبلغی برای اجاره یک منزل در سایر نقاط شهر بگیرند.
رییس کل دادگستری خوزستان چندی پیش در بازدید از منطقه حصیرآباد گفته بود: شرایط نگران کننده‌ای از زندگی ۵۰ تا ۶۰ خانوار مورد بررسی قرار گرفت که هر لحظه در معرض رانش منازل خود قرار دارند.
صادق مرادی افزود: در صورتی که کوه در این منطقه ریزش کند تلفات بیش از ۸۰ نفری را برای ساکنین در پی دارد و این موضوع به دیگر مشکلات استان اضافه خواهد شد.
وی ادامه داد: بنابر این باید روند موجود در این منطقه اصلاح و اقدامات برای جابجایی خانوارهای در معرض خطر هرچه سریعتر عملیاتی شوند.
استاندار خوزستان نیز چهارم دی ماه امسال با اشاره به بارندگی‌های گذشته و احتمال رانش زمین در منطقه حصیرآباد بر انتقال فوری ۵۴ خانوار ساکن در این منطقه، تاکید کرد و گفت: ۸۰۴ واحد مسکونی در معرض خطر حصیرآباد باید در ۲ سال آینده جابه‌جا شوند.

درباره نویسنده

7473مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین