قانون انتخابات مجلس باید تغییر کند ؛ ثبت نام مجرمین برای انتخابات باید ممنوع شود

قانون انتخابات مجلس بايد تغيير كند ؛ ثبت نام مجرمين براي انتخابات بايد ممنوع شود

عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر لزوم اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: هم اکنون قانون به گونه ای است که حتی یک مجرم هم امکان ثبت نام در انتخابات را دارد.
سیدفضل ا… موسوی با بیان اینکه در قانون انتخابات مجلس ملاک خاصی برای کاندیداتوری وجود ندارد، گفت: این موضوع مقداری به نقص قوانین داخلی کشور مرتبط است زیرا آنچه که هم اکنون به عنوان فاکتورهای مورد نیاز برای نامزدی در انتخابات مجلس درنظر گرفته شده شرایط کلی است که چندان کارایی ندارد.
وی ادامه داد: امروز ویژگی‌هایی همچون داشتن محدوده سنی، مدرک تحصیلی فوق لیسانس و ایرانی بودن به عنوان ملاک‌های کاندیداتوری مجلس درنظر گرفته می شود این در حالی است که صرف داشتن این ملاک‌ها نباید مدنظر باشد و باید شرایط اختصاصی تری هم در نظر گرفته شود.
موسوی با بیان اینکه ملاک‌های موردنظر فعلی به گونه ای است که حتی یک مجرم هم امکان ثبت نام برای شرکت در انتخابات مجلس را دارد، تاکید کرد: اگرچه هیات‌های اجرایی و نظارت با گرفتن استعلام از دستگاه‌های مربوطه افراد فاقد صلاحیت را از گردونه حذف می کنند اما بهتر آن است که قانون به گونه ای اصلاح شود که افراد فاقد صلاحیت از همان ابتدا امکان ثبت نام نداشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه مجلس باید نقص قانون انتخابات مجلس را مرتفع سازد گفت: بهتر این است که شرایط به گونه‌ای اصلاح شود که با درنظر گرفتن استانداردهایی، افراد امکان ثبت نام برای انتخابات مجلس داشته باشند نه اینکه ابتدا ثبت نام کنند و بعد پیشینه آنها رصد شود.
عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه قوانین باید به گونه‌ای اصلاح شود که از همان ابتدا افرادی که فاقد صلاحیت هستند امکان ثبت نام نداشته باشند، تصریح کرد: هم‌اکنون شرایط به گونه‌ای است که هر شخصی حتی یک مجرم (دزد یا قاتل) هم امکان ثبت نام در انتخابات را دارد هرچند که بعد از استعلام ثابت شود که فرد سوءپیشینه دارد. وقتی امکان ثبت نام بدون درنظر گرفتن شرایط خاص برای داوطلبان انتخابات مجلس وجود داشته باشد به همان نسبت بسیاری از آنها به دلیل نداشتن شرایط لازم رد صلاحیت می شوند این در حالی است که شرایط باید به گونه ای باشد که این افراد از همان ابتدانباید امکان ثبت نام داشته باشند.

درباره نویسنده

7476مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین