معضل آبگرفتگی بیخیال اهواز نمی شود ؛ سوء مدیریت با طعم فاضلاب

معضل آبگرفتگي بيخيال اهواز نمي شود ؛ سوء مديريت با طعم فاضلاب

بار دیگر بارش باران در شهر اهواز سبب آبگرفتگی خیابان‌ها و پس‌زدگی شبکه‌ فاضلاب شد تا در ذهن مردم این شهر به دلیل برخی سوء مدیریت‌ها، خاطره تلخ باران‌های گذشته تکرار شود.
بارندگی در شهر اهواز با کلیدواژه هایی همچون آبگرفتگی، پس زدگی فاضلاب، فرونشست زمین، قطعی آب و سایر مشکلات گره خورده است؛ بارش باران در اهواز بیش از آنکه به طراوت و شادابی هوا منجر شود در سایه سهل انگاری‌ برخی دست اندرکاران امور شهری به یک معضل برای مردم این شهر تبدیل شده است.
مشکل پس‌زدگی فاضلاب و آبگرفتگی معابر در شهر اهواز به امسال یا پارسال محدود نمی شود و سالهاست که شهروندان این شهر از نبود سیستم دفع آبهای سطحی در اهواز رنج می‌برند.
این معضل اما در چند سال گذشته باتوجه به گسترش ساخت وسازها و توسعه نیافتن شبکه دفع فاضلاب به تناسب آن، به مراتب بیشتر شده است؛ هنوز آثار خرابی‌های ناشی از باران شدید آذر امسال جبران نشده که با ورود سامانه بارشی جدید از روز شنبه در خوزستان و اهواز نگرانی برخی شهروندان اهوازی از بروز خسارت جدید به منازل، خودروها و اموال تشدید شده است.
اگرچه به گفته معاون خدمات شهری شهرداری اهواز تا فروکش نکردن باران امکان ارزیابی محلات آبگرفته وجود ندارد اما بازدیدهای میدانی نشان می دهد همچون دفعات گذشته وضعیت این شهر از حالت طبیعی خارج، و تردد شهروندان با مشکل روبه رو شده است.
دادستان مرکز استان خوزستان چندی پیش با اشاره به اینکه دفع آب‌های سطحی طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری با شهرداری است، افزود: تاکنون هیچ اقدام موثری از شهرداری در ایجاد کانال دفع آب‌های سطحی مشاهده نشده است؛ پس از آبگرفتگی و مشکلاتی که برای مردم به وجود آمد دادستانی مرکز استان برای صیانت از حقوق عامه به موضوع ورود کرد که در این راستا نیز مرکز بهداشت اهواز گزارشی را هم به این دادستانی ارسال کرد.
عباس حسینی پویا با اشاره به اینکه برخورد دستگاه قضایی برای رسیدگی به مشکلات به وجود آمده و یا کم کاری صورت گرفته به هیچ وجه تشریفاتی نیست، بیان کرد: شهرداری و همچنین شرکت آب و فاضلاب اهواز ۲ دستگاه اجرایی هستند که باید در این خصوص پاسخگو باشند.هفتم دی امسال، احضاریه برای این دستگاه‌ها ارسال شد و باید در مدت قانونی تعیین شده حضور پیدا کرده و پاسخگو باشند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان یکم بهمن امسال در نشستی درخصوص آبگرفتگی آذر گفت: متاسفانه در برخی مواقع براساس کارهای کارشناسی عمل نمی‌شود؛ شاید بخشی از این موضوع به کمبود اعتبارات بازگردد اما بخش عمده آن به نحوه نگرش مدیریت ارتباط دارد چرا که برخی مشکلات پس از وقوع بحران در مدت زمان ۴۸ ساعت حل می‌شوند اما در ۶ ماه گذشته و در زمینه پیشگیری آن کاری انجام نشده است.
کلانشهر اهواز فاقد سیستم دفع آبهای سطحی است و مسئولان شهری معتقدند به دلیل گرمسیری بودن این شهر و باران‌های کم در این منطقه ضرورتی برای هزینه کرد اجرای طرح دفع آب‌های سطحی وجود ندارد، این در حالی است که با یک بارندگی محدود خیابان‌ها مملو از آب باران و سیلاب ناشی از آن می شود.
کشمکش میان شهرداری و شرکت آبفای اهواز نیز برای شهروندان اهوازی دیگر تکراری شده است، از سویی مدیران شهرداری به نبود شبکه دفع آب های سطحی اشاره می کنند و معتقدند سیستم دفع فاضلاب به دلیل فرسودگی نمی تواند این حجم از آب باران را دفع کند از سویی دیگر مدیران آبفا به قانون شهرداری ها استناد می کنند که مطابق آن شهرداری وظیفه دفع آب های سطحی را برعهده دارد.
یک شهروند اهوازی در این باره گفت: خیابان ها مملو از آب باران و پس زدگی‌ فاضلاب شده اند و امکان تردد به صورت پیاده تقریبا در بسیاری خیابان‌ها و معابر وجود ندارد. وجود گل ولای و زباله‌های رها مانده در آب نیز علاوه بر ایجاد مشکلات بهداشتی، تصویری مشمئزکننده از شهر به نمایش گذاشته است.

درباره نویسنده

7474مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین