کمبود منابع مالی جان شهروندان را به خطر انداخته ؛ آتش نشانی اهواز با مشکلات اساسی مواجه است

كمبود منابع مالي جان شهروندان را به خطر انداخته ؛  آتش نشاني اهواز با مشكلات اساسي مواجه است

آتش که می‌آید و شعله می‌کشد، سوزاننده است و دلش برای کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیر و جوان نمی‌سوزد، اصلا دلسوزی در مرامش نیست. گرما می‌دهد، اما اگر خشمگین شود، هیچ چیز جلودارش نیست، هر چه بر سر راه خود می‌بیند خاکستر می‌کند، سرکش است و عجول، میانه خوبی با آتش نشان‌ها ندارد، چون می‌داند آن‌ها سرکوبش می‌کنند.باید تنبیه شود این موجود خشمگین و بی رحم، برای مقابله با این پدیده شوم و سرکش، احداث ایستگاه‌های آتش نشانی و تامین تجهیزات آن ضروری است تا ناامید شود از قربانی کردن انسان‌هایی که جانشان شیرین است و آرزو‌های شیرینی دارند.
اهواز کلانشهری است که با کمبود ایستگاه آتش نشانی، ماشین آلات و تجهیزات مواجه است. به منظور بررسی این موضوع با مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفتگو کردیم. ابراهیم قنبری، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز درخصوص وضعیت ایستگاه‌های این سازمان در سطح شهر گفت: در دهه‌های اخیر با رشد افقی و عمودی شهر‌ها به لحاظ توسعه عمرانی و آبادانی، شاهد توسعه شهر‌ها در کشور و استان خوزستان و اهواز هستیم.
او بیان داشت: فراخور توسعه شهرها، تجهیزات، ناوگان موتوری و تمام مباحثی که در مواقع حوادث مختلف شهری باید وارد عمل شوند، نیاز به توسعه و تامین دارند، اگرچه در حال حاضر تا شعاع ۶۰ کیلومتری نیز خدمات امدادی نیز ارائه می‌شود.
قنبری اظهار کرد: باتوجه به اینکه اهواز جز کلانشهر‌های کشور محسوب می‌شود و در حال توسعه است، اما با کمبود ۱۰ ایستگاه آتش نشانی در نقاط مختلف مواجه است که اگر این تعداد احداث شود، به حد استاندارد نزدیک خواهد شد.
این مقام مسئول درخصوص تجهیزات ایستگاه‌های آتش نشانی این کلانشهر اظهار داشت: فقط یک خودرو دارای نردبان ۳۲ متری در اهواز وجود دارد و جز معدود شهر‌های کشور به شمار می‌رود و قدمت آن زیاد است، ضمن اینکه بارندگی اخیر و امدادرسانی‌های مختلف آتش نشانی در زمینه رهاسازی خودرو‌های گرفتار در آبگرفتگی، تخلیه آب‌های سطحی و… سبب خسارت وارد شدن به ماشین آلات و تجهیزات شد و عملا ۱۹ خودرو از مدار خارج گردید و ۷۰ میلیارد ریال به سازمان خسارت تحمیل شد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز افزود: براساس آخرین آمار از ساختمان‌های مرتفع در سطح کلانشهر اهواز، اگر بخواهیم تجهیزات خود را به حداقل استاندارد نزدیک کنیم، ۶ تا ۸ دستگاه خودرو دارای نردبان در ارتفاع‌های مختلف از جمله ۴۲ متری، بیش از ۵۰ متری و حتی بیش از ۶۰ متر نیاز داریم.
او در ادامه گفت: باتوجه به اینکه براساس استاندارد کشور، باید ۱۸۴ دستگاه خودرو در اختیار ایستگاه‌های آتش نشانی اهواز باشد، اما هم اکنون فقط ۵۶ خودرو وجود دارد و با کمبود ۱۲۸ خودرو مواجه هستیم. به گفته ابراهیم قنبری، ایستگاه‌های آتش نشانی اهواز فقط ۳۰۰ نیروی انسانی و امدادگر دارد، این در حالی است که تعداد استاندارد نیرو‌های انسانی باید حدود ۸۰۰ نفر باشد.
او اذعان داشت: با جدیت تمام مباحث مربوط به تامین حداقل یک دستگاه خودرو نردبان را پیگیری کرده ایم، ضمن اینکه استاندار خوزستان، شهردار اهواز و سایر مسئولان مربوطه از این شدت و کمبود نیاز مطلع هستند و امیدواریم تامین اعتبار برای خرید این خودرو انجام شود. مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با اشاره به شرایط نامطلوب اقتصادی حاکم بر کشور و کلانشهرها، خواستار تامین اعتبار خرید خودرو‌های نردبان، خودرو‌های امداد و نجات، تجهیزات آتش نشانی و … از استانداری، شهرداری و سایر مسئولان زیربط شد.
قنبری بیان کرد: در شهرستان کارون نیز یک ایستگاه آتش نشانی احداث شده، اما به دلیل همکاری نکردن شهردار این شهرستان، در حال حاضر فاقد نیروی انسانی و تجهیزات لازم است، به همین سبب در موارد ضروری و هنگام وقوع حوادث، خودرو‌ها و نیرو‌های آتش نشانی با تاخیر به محل می‌رسند.
او گفت: برای ساماندهی ایستگاه‌های آتش نشانی و تامین تجهیزات و ماشین آلات و نردبان در کلانشهر اهواز، عزم جدی مسئولان و تامین اعتبار امری ضروری است، چراکه ۷ سال پیش تجهیزات اساسی برای ایستگاه‌ها خریداری شده است. به منظور پیگیری مطالبات به حق آتش نشانی اهواز با شهرداری اهواز و شهرستان کارون تماس‌های مکرری انجام شد، اما علیرغم پیگیری‌ها متعدد باشگاه خبرنگاران جوان اهواز، هیچکس پاسخگو نبود.
حفظ جان و مال و خانواده حق همه است، مسئولان هم به جان و مال شهروندان اهمیت دهند و با تامین تجهیزات ضروری آستین بالا بزنند تا شاهد وقوع حوادث جانگداز و به غارت رفتن جان شیرین هموطنانمان نباشیم.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین