رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران : سن شروع تماس‌های جنسی به ۱۳ سالگی رسیده است

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران : سن شروع تماس‌های جنسی  به 13 سالگی رسیده است

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران می‌گوید: سن شروع تماس‌های جنسی در ایران به ۵/۱۳ تا ۱۴ سالگی رسیده و افرادی با علائم اچ‌آی‌وی به ما مراجعه می‌کنند که فقط ۱۵ تا ۱۶ سال سن دارند.
ویروس اچ‌آی‌وی که درنهایت منجر به بیماری ایدز می‌شود، همواره به عنوان یک بیماری وحشتناک در اذهان همگان شناخته شده و اطلاق آن به یک فرد باعث طرد شدن وی از جامعه و نگاه نامناسب افراد دیگر به این فرد می‌شود.
هرسال در دنیا افراد زیادی به دلایل مختلف از جمله ابتلا به دلیل استفاده از سرنگ‌های مشترک تزریقی در اعتیاد، روابط نامشروع جنسی و انتقال از طریق مادر به جنین به این بیماری مبتلا می‌شوند. وی ابتلای ۳۰ میلیون نفر در جهان و ۶۰ هزار نفر در ایران به بیماری ایدز، انتقال از راه تماس جنسی، سرنگ مشترک تزریقی در معتادان و انتقال از مادر باردار به جنین را از جمله راه‌های اصلی انتقال این بیماری دانست. ضمن اینکه مهمترین موضوع درباره این بیماری را آگاهی اندک مردم دانست و تأکید کرد در ایران به‌روزترین داروها و روش‌های درمانی بیماری ایدز وجود دارد و همه خدمات لازم به این بیماران به صورت رایگان ارائه می‌شود.
* آماری از تعداد مبتلایان به ایدز در دنیا وجود دارد؟
در کل دنیا حدود ۳۰ میلیون نفر مبتلا به ایدز داریم.
* آیا بیماری ایدز مسری است؟
این بیماری قبلا که کنترل نمی‌شد، راه سرایت آن خون و فرآورده‌های خونی، استفاده از سرنگ مشترک تزریقی، تماس جنسی محافظت‌نشده با فرد آلوده و بعد هم مادر آلوده بود. به شرطی که نوزاد تحت درمان قرار نگیرد. بعداً خون و فرآورده خونی خیلی زود در تمام دنیا کنترل شد و الان سه راه اصلی انتقال بیماری وجود دارد.یک راه شایع در دنیا تماس جنسی با فرد آلوده است. راه دوم از مادر آلوده به نوزادش به شرطی که تشخیص داده نشود. چراکه اگر قبل از زایمان تشخیص داده شود و مادر تحت درمان قرار گیرد، به نوزادش انتقال نمی‌یابد. البته مادر نباید به نوزاد شیر بدهد. راه سوم هم استفاده از سرنگ مشترک در اعتیاد تزریقی است.
خون و فرآورده خونی یا دندانپزشکی و آرایشگری راه‌های اصلی انتقال نیست؛ یعنی انتقال از این راه‌ها خیلی نادر است. اگر در آرایشگاه از تیغی استفاده کنند و خون فرد به شرطی که همراه لخته خون وارد بدن دیگر شود، این ویروس انتقال پیدا می‌کند.
* اینکه می‌گویید این ویروس از طریق رابطه جنسی انتقال پیدا می‌کند، چه تفاوتی بین انتقال آن از طریق ازدواج یا ازطریق رابطه خارج از ازدواج وجود دارد؟
ما می‌گوییم رابطه جنسی مطمئن و نامطمئن؛ یعنی استفاده از کاندوم در تماس جنسی، تماس جنسی مطمئن است و عدم استفاده از کاندوم، تماس جنسی نامطمئن. چون پیشگیری از انتقال از راه تماس جنسی، یعنی تماس جنسی نداشته باشیم. اگر فرد قبل از ازدواج تماس جنسی داشته باشد، در صورت ازدواج هم می‌تواند باعث انتقال ویروس شود. چراکه فرد قبلا تماس‌های نامطمئن داشته و نمی‌داند که مبتلا شده است. درنتیجه این فرد وقتی ازدواج می‌کند اگر مبتلا باشد، همسرش را هم آلوده می‌کند و بعد اگر تشخیص داده نشود، فرزندش را هم آلوده می‌کند. بنابراین توصیه ما این است که افراد قبل از ازدواج کند حتما تست بدهند.
* درباره میزان شیوع ایدز در ایران توضیح دهید.
در همه جای دنیا دو آمار در خصوص ایدز دارند. یکی آمار رسمی است و یکی آمار تخمینی. چراکه همه افراد برای دادن تست مراجعه نمی‌کنند. در کشورهای اروپایی و آمریکایی آمار واقعی و تخمینی به هم نزدیک است. در کشورهای آفریقایی خیلی فاصله دارد. در ایران هم تخمین ما این است که حدود ۶۰ هزار نفر مبتلا به ایدز داشته باشیم. در حالی که ما فقط ۴۰ هزار نفر را کشف کرده‌ایم؛ یعنی ما تنها دو ‌سوم آنها را کشف کرده‌ایم.
بقیه افراد خودشان نمی‌دانند به این ویروس مبتلا هستند و ما نمی‌توانیم دنبال آنها برویم. بلکه خود آنها باید به ما مراجعه کنند، اما این افراد به خاطر انگ اجتماعی و نیز ناآگاهی مراجعه نمی‌کنند. آموزش و پرورش هم این مسائل را به دانش‌آموزان آموزش نمی‌دهد و در نتیجه متأسفانه اکنون سن ابتلا به ایدز در کشور ما پایین آمده است.
۳۵ درصد از مبتلایان فعلی به ایدز خانم هستند و ۶۵ درصد مردان.
در همه جای دنیا میزان ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در زنان و مردان مساوی است. چراکه راه ابتلای عمده آنها از طریق تماس جنسی است اما در ایران به دلیل اینکه مدتی انتقال از راه تزریق بود و بیشتر معتادان هم مرد بودند، هنوز تعداد مردان مبتلا بیشتر از خانم‌ها است. البته تعداد مبتلایان به این ویروس در بین زنان به سرعت در حال افزایش است. به طوری که ظرف دو سه سال چندبرابر شد. در حال حاضرانتقال ویروس اچ‌آی‌وی در ایران بیشتر از طریق رابطه جنسی صورت می‌گیرد و انتقال از طریق اعتیاد تزریقی و سرنگ مشترک کم شده است.
* الان نگرانی شما به عنوان رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور و به عنوان متخصص بیماری‌های عفونی چیست؟
ما الان در مرحله تمرکز بر روی افراد پرخطر هستیم اما وقتی بخواهد این ویروس پخش شود، یعنی در کل جمعیت بیشتر از یک درصد باشد، دیگر کنترل آن خیلی سخت است. الان در کل جمعیت ما میزان شیوع اچ‌آی‌وی کمتر از یک درصد است اما میزان رفتارهای پرخطر در جامعه ما اکنون بیشتر از ۵ درصد است.
افزایش بیماران اچ‌آی‌وی از طریق تماس جنسی نگران‌کننده است. ما افرادی در سنین ۱۵ و ۱۶ ساله داریم که دچار اچ‌آی‌وی شده‌اند و به ما مراجعه می‌کنند. در مطالعاتی که انجام شده، شروع تماس جنسی در ایران به حدود ۱۳.۵ تا ۱۴ سالگی رسیده است.

درباره نویسنده

7473مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین