کارگاه طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون فعال شده است ؛ بهشت‌آباد طرحی برای تبدیل خوزستان به جهنم

کارگاه طرح انتقال آب از سرشاخه‌هاي كارون فعال شده است ؛ بهشت‌آباد طرحي براي تبديل خوزستان به جهنم

وزارت نیرو در حالی فعال شدن دوباره کارگاه طرح انتقال آب بهشت آباد از سرشاخه‌های کارون را رد می‌کند که سال گذشته وزیر نیرو از این طرح‌ها بازدید کرده و تسریع در اجرای آن جزو مصوبات سفر وزیر عنوان شد.
طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون این روزها در حالی به بحث روز کارشناسان، فعالان محیط زیست و کاربران شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است که استان خوزستان در وضعیت قرمز شیوع کرونا به سر می‌برد و ترس و استرس مبتلا شدن به این ویروس آرامش را از همه گرفته است.
شاید ضرب المثل «وقت را غنیمت دان، آنقدر که بتوانی» مصداق به جایی برای افرادی باشد که این تهدید (شیوع ویروس) را به فرصتی برای اجرای طرح غیرقانونی بهشت آباد کند.
بر همین اساس، برخی فعالان محیط زیست استان از تجهیز مجدد کارگاه‌های طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون خبر می‌دهند، به گفته این فعالان: کارگاه طرح انتقال آب بهشت آباد (سرشاخه رودخانه کارون) در منطقه چرمهین (استان اصفهان) پس از چند سال توقف بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفته است.
چندین سال است که در اخبار رسمی و شبکه‌های گفته می‌شود که : طبق مصوبه شورای عالی آب، حفر تونل بهشت آباد حذف شده است اما اکنون آنچه توسط فعالان محیط زیست مطرح می‌شود این است که این طرح از باغ بهادران و چرمهین آغاز و در روستای شیخ محمود کارگاه احداث سد بهشت آباد نیز تجهیز شده است تا همچنان مصوبه طرح انتقال آب بهشت آباد با ابهام روبرو شود.
در شهریور ماه سال گذشته وزیر نیرو در سفر اخیر خود به استان چهارمحال و بختیاری از سه طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون که پیش از این گمان می رفت به دلیل نداشتن ارزیابی های زیست محیطی متوقف و یا غیرفعال شده‌اند دیدن کرد.
عباسی استاندار این استان نیز از فعال شدن طرح‌های کوهرنگ ۳، بهشت آباد و ونک در سرشاخه های کارون خبر داد وگفت: تحویل نیروگاه کوهرنگ به آب نیروی کشور و ثبت زمین های نیروگاه سد کوهرنگ به نام وزارت نیرو، تسریع در اجرای طرح آبرسانی ونک و بازنگری در طرح بهشت‌آباد و کوتاه‌تر شدن تونل آن، جزو مصوبات سفر وزیر نیرو به این استان است.
کمتر از سه ماه پس از بازدید وزیر نیرو در آذرماه سال گذشته عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور در سفر به خوزستان در رابطه با طرح انتقال آب بهشت آباد و چگونگی تصویب آن در شورای عالی آب بدون داشتن مجوزهای زیست محیطی، اظهار کرد: شورای عالی آب درباره انتقال آب از یک نقطه به نقطه دیگر تصمیم گیری می‌کند و این تصمیم زمانی اجرایی می‌شود که مطالعات زیست محیطی و بودجه طرح به تصویب برسد.
گفته می‌شود طی گزارش مدیر عامل آب منطقه‌ایی استان اصفهان نیز به محمد حاج رسولیها مدیر عامل شرکت منابع آب ایران از آماده بودن دو طرح انتقال آب کارون در ۲۵ خرداد۹۹ برای افتتاح خبر داد.
محمد جواد اشرافی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اما در خصوص بحث انتقال آب از سرشاخه‌های کارون اظهار کرد: هیچ‌گونه موافقت برای انتقال آب از سوی حفاظت محیط زیست خوزستان و حتی استان های بالادستی مخصوصاً استان چهارمحال و بختیاری صورت نگرفته و سازمان حفاظت محیط زیست نیز چنین مجوزی صادر نکرده و تنها اولویت ما برای تامین آب شرب در این حوزه می‌باشد.
چند روز گذشته نمایندگان خوزستان در صحن علنی مجلس سخنرانی وزیر نیرو به دلیل اعتراض به مسئله آب متوقف کردند. و متوقف شدن جلسه مجلس را تشریح کرد.
سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: اولین دغدغه نمایندگان خوزستان موضوع انتقال آب از طریق تونل بهشت‌آباد بود که اعتقاد داریم باید فوراً متوقف شود چرا که برای خوزستان فاجعه‌بار خواهد بود. وی افزود: وزیر نیرو اعلام کرد که این پروژه متوقف‌شده اما ما معتقد هستیم این پروژه فعال است و وزارت نیرو به دنبال مجوز زیست‌محیطی آن است.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر نیرو اعلام کرد که کارگاه تونل انتقال آب بهشت آب از سرچشمه‌های کارون دایر است اما فعال نیست و ما اعلام کردیم اگر فعال نیست باید فوراً جمع‌آوری شود.
علی خسروی وکیل پایه یک دادگستری نیز با طرح این سوال مبنی بر اینکه آیا این شورای عالی آب حق تصویب طرح انتقال آب بهشت آباد بدون اخذ مجوز زیست محیطی را داشته است؟ که قطعا پاسخ منفی است، اظهار کرد: اجرای طرح‌های انتقال آب که دارای مجوز زیست محیطی نیستند، خلاف قانون هستند، برای تصویب کنندگان این طرح‌ها که بدون رعایت ضوابط زیست محیطی آن ها را مصوب کردند، و برای مجریان و همچنین برای دستگاه‌های نظارتی بار حقوقی دارد و ایجاد مسئولیت می‌کند.
وی افزود: شورای عالی آب در چهلمین جلسه خود مصوب کرد، که آب شرب اصفهان از طریق رودخانه بهشت آباد تامین شود و به وزارت نیرو اختیار داد با رعایت ضوابط اقتصادی، فنی و زیست محیطی شیوه انتقال را انتخاب کند که وزارت نیرو شیوه انتقال را از طریق حفر تونل انتخاب و اجرای پروژه را به پیمانکار واگذار کرد.
این وکیل پایه یک دادگستری بیان کرد: پیمانکار نیز اقدام به تجهیز کارگاه کرده است که بر اصل مصوبه شورای عالی آب، تصمیم وزارت نیرو و اقدامات اجرایی آن وزارتخانه و پیمانکار مجری، ایرادات اساسی حقوقی وارد است که متاثر از مخالفت آشکار با قانون اساسی و قوانین است.
خسروی با طرح سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا شورای عالی آب حق تفویض اختیار شیوه انتقال آب در طرح انتقال آب بهشت آباد را به صورت کلی به وزارت نیرو دارد یا خیر، عنوان کرد: قطعاً به دلایل عدیده فنی، اصولی و حقوقی، از نظر قانونی حق واگذاری این اختیار را نداشته است چرا که فلسفه وجودی این شورا جلوگیری از خودسری و محدود کردن اختیارات وزارت نیرو است و به همین دلیل، تصمیمات این وزارت باید به تصویب هیات وزیران برسد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین