رئیس کمیسیون بازرسی شورای شهر اهواز : شهرداری باید حق کارگران مظلوم صفیره را از پیمانکار بگیرد

اختلافات مالی میان پیمانکار و مدیران سایت مدیریت پسماند صفیره سبب بلاتکلیفی کارگران و پرداخت نشدن چند ماه حقوق آنها شده‌است.
سایت دفن زباله اهواز حدود ۱۲۰ کارگر برای تفکیک زباله دارد که تعداد زیادی از آنها را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند زنانی که هر روز از نقاط مختلف شهر خود را به این سایت می‌رسانند تا با تفکیک بخشی از زباله‌های شهر درآمدی برای گذران زندگیشان به دست آورند.
از چند ماه پیش کارگران این سایت از مسئولان مختلف خوزستان پیگیر پرداخت مطالبات خود شدند و بارها دست به تجمع زدند اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده‌است.
رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای اسلامی شهر اهواز گفت: کارگران سایت پسماند صفیره اهواز مورد ظلم پیمانکار قرار گرفته‌اند و شهرداری باید حق آنها را پس بگیرد.
محمدرضا ایزدی در خصوص وضعیت بلاتکلیف کارگران سایت دفن زباله در صفیره اهواز بیان کرد: این سایت حدود ۱۲۰ کارگر دارد که حدود یکصد نفر آنها را زنان تشکیل می‌دهند.
وی ادامه داد: زنان مشغول به کار در این سایت بیشتر سرپرست خانوار هستند و پرداخت نشدن حقوق زندگی را برای آنها سخت‌تر می ‌کند.
ایزدی گفت: پیمانکار این سایت به تعهدات خود در قبال این کارگران عمل نکرده و شهرداری نیز این مساله را مدیریت نکرده ‌است.
وی ادامه داد: این کارگران چند ماه حقوق از پیمانکار مطالبه دارند اما از کارگران شنیده‌ام که از آنها خواسته شده به ازای دریافت ۱۰ میلیون ریال به سرکار بازگردند.
این عضو شورای شهر اهواز با انتقاد از شیوه محاسبه حقوق این کارگران بیان کرد: کارگران سایت صفیره در روزهای تعطیل ناشی از کرونا حقوقی دریافت نکردند درحالیکه باید حقوق این روزها به آنها پرداخت می‌شد.
وی ادامه داد: پس از آن سایت صفیره دچار آتش سوزی شد و به دلیل حفظ سلامت کارگران در مقابل دود بسیار زیاد، بار دیگر تفکیک زباله در این سایت تعطیل شد؛ پیمانکار حقوقی برای بیکاری کارگران در این روزها نیز درنظر نگرفته‌است.
ایزدی با اشاره به لزوم پیگیری مطالبات کارگران از طریق اداره کار گفت: شهرداری اهواز باید این کارگران را زیر مجموعه یکی از پیمانکاران نیروی انسانی شهرداری اهواز قرار دهد.
وی ادامه داد: این کارگران زیرمجموعه پیمانکار هستند به همین دلیل شورای اسلامی شهر اهواز به صورت مستقیم نمی‌تواند دستور برکناری پیمانکار را بدهد اما پیشنهاد تعویض این پیمانکار با یک پیمانکار نیروی انسانی داده شده ‌است.
رئیس کمیسیون تحقیق ،نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز بیان کرد: این کارگران از ۲ پیمانکار قبلی سایت مدیریت پسماند شهرداری اهواز نیز طلب دارند؛ درکل می‌توان گفت که به این کارگران ظلم بی‌شماری شده‌است.
یکی از زنان کارگر سایت مدیریت پسماند شهرداری اهواز نیز در این خصوص گفت: پیمانکار در روزهایی که سایت تفکیک زباله را تعطیل اعلام می‌کند حقوقی برای ما در نظر نمی‌گیرد درحالیکه ما آمادگی حضور در محل کار را داریم.
وی ادامه داد: حقوق اردیبهشت امسال به دلیل تعطیلی سایت در روزهای شیوع ویروس کرونا پرداخت نشد؛ باوجود حضور در محل کار در خرداد اما تاکنون حقوق این ماه را نیز دریافت نکرده‌ایم.
این کارگر افزود: در ماه تیر نیز تنها ۱۰ روز اجازه حضور در محل کار را به ما دادند و پس از آن به دلیل آتش سوزی، تفکیک زباله تعطیل شد.
وی گفت: بیشتر کارگران این سایت زنان سرپرست خانوار هستند و پرداخت نشدن به موقع و کامل حثوث ضربه بسیار سنگینی به آنها وارد می کند؛ هم اکنون حتی در تامین ساده‌ترین نیازهای خود درمانده‌ایم.
این فرد شاغل در سایت مدیریت پسماند بیان کرد: از کارگران خواسته شده به ازای دریافت ۱۰ میلیون ریال به محل کار بازگردند اما این مبلغ هیچ دردی از ما دوا نمی‌کند.
وی ادامه داد: پیمانکار با مدیران سایت صفیره دچار اختلافات است و دود این اختلاف در چشم ما می‌رود.
سایت جدید دفن پسماند اهواز در نزدیکی روستای «صفیره» در بخش غیزانیه این شهرستان، از سال ۹۱ و با تعطیل شدن مدفن قدیمی پسماند در منطقه “برومی” راه اندازی شده است که ۱۲۰ نفر در این سایت مشغول به کار هستند.

درباره نویسنده

7473مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین