مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان : مشکلات آب کمتر می‌شود

مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان : مشکلات آب کمتر مي‌شود

استاندار خوزستان از توافق صورت گرفته بین استان و آبفای کشور برای حل مشکل ۷۰۰ روستای دچار تنش آبی خبر داد.
غلامرضا شریعتی در مراسم بهره برداری رسمی از فاز دوم و بهره برداری آزمایشی از گام سوم آبرسانی به بخش غیزانیه با اشاره به توافقی که بین استان و شرکت آب و فاضلاب کشور انجام شده، بیان کرد: امروز مدیرعامل آب و فاضلاب کشور در تماس تلفنی با بنده این خبر را اعلام کردند که با حمایت های مجلس شورای اسلامی، توافقی بین ما و آبفای کشور انجام شده تا مشکل ۷۰۰ روستای خوزستان که دچار تنش آبی هستند مرتفع شود.
وی افزود: این پروژه با اعتبار ۶۸۰ میلیارد تومان انجام خواهد شد که بخشی از آن را استان از محل ماده ی ۵۶ ظرفیت قانون بودجه تامین می کند و مابقی مبلغ نیز توسط آبفای کشور از محل بودجه ی استان های دارای تنش آبی و صندوق توسعه ملی تامین اعتبار می شود تا بتوانیم بخش زیادی از این ۷۰۰ روستا را به آب پایدار برسانیم.
شریعتی خاطرنشان کرد: پروژه ی آبرسانی به غیزانیه از ابتدای سال ۹۶ شروع شد اما به دلیل مشکلاتی که در بحث تامین منابع مالی به وجود آمد و همچنین مسائل اجتماعی و وجود معارضین کار به درازا کشید.
استاندار خوزستان ادامه داد: حدود دو ماه و نیم پیش فاز اول پروژه ی آبرسانی به این بخش به بهره برداری رسید و از ایستگاه شیبان تا صفیره خط لوله کار شد، در عین حال ایستگاه پمپاژ شیبان و صفیره بازسازی و نوسازی شدند و برای دهستان مشرحات نیز از شهرستان کارون خط لوله به ایستگاه پمپاژ طراحی و اجرا شد.
شریعتی عنوان کرد: فاز اول اقدامی اساسی و حیاتی بود اما همچنان روستاهایی از غیزانیه با مشکل آب مواجه بودند که به سرعت فاز دوم را شروع کردیم و در فاز دوم از صفیره تا نزهه ۲۸ کیلومتر خط لوله کار اجرا شد که هفته ی گذشته به صورت آزمایشی بهره برداری شد و به طور رسمی این فاز افتتاح خواهد شد.
وی اظهار داشت: با تکمیل این فاز امکان تامین آب برای روستاهایی که در گام اول پروژه آبرسانی ضعیف تری در ساعاتی از روز داشتند به میزان قابل ملاحظه ای پایدارتر شده و بهبود پیدا کرده است.
استاندار خوزستان با اشاره به اینکه به طور همزمان علاوه بر افتتاح رسمی از فاز دوم آیین بهره برداری آزمایشی از گام سوم آبرسانی نیز انجام می شود، گفت: در فاز سوم آبرسانی به غیزانیه از تاسیسات نزهه تا دهلائیه ۲۴ کیلومتر خط لوله اجرا شد و همچنین بخش دیگر این فاز از دهلائیه تا عین الزمان است که با همت بنیاد مستضعفان و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) به صورت جهادی و با سرعت بسیار خوب انجام شده و هفت کیلومتر خط باقی مانده ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده به اتمام می رسد.
شریعتی ادامه داد: در مجموع حدود ۱۶۰ میلیارد تومان در بحث آبرسانی به غیزانیه ( در هر سه فاز پروژه) هزینه شده و در حال حاضر فاز اول و دوم افتتاح شده و فاز سوم پروژه بصورت آزمایشی به بهره برداری رسیده که ظرف یک هفته، ۱۰ روز و یا دو هفته ی آینده نقص ها و ایرادات برطرف و فاز آخر نیز عملا افتتاح خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: بعضا ممکن است برخی روستاهای این بخش همچنان آب نداشته باشند که به دلیل بهره برداری آزمایشی از فاز سوم است و در مدت مذکور با متصل شدن انشعابات و خط اصلی آبرسانی به روستاها به تدریج انجام می شود یعنی کار اصلی تمام شده اما ممکن است ضعف هایی مانند پوسیدگی خطوط وجود داشته باشد که برطرف خواهد شد.
شریعتی با بیان اینکه این سه فاز پروژه برای آبرسانی به تمام ۸۰ روستای غیزانیه است اما اگر باز هم مشکلی در تامین آب به وجود آمد و نیاز به انجام پروژه ی جدیدی بود آماده هستیم، یادآور شد: به مدیرعامل آبفای استان تاکید می کنم آخرین روستاهای غیزانیه از جمله مسلمیه و سودان همه باید آبرسانی شوند که با بررسی های انجام شده تامین آب نیز می شوند.
وی اذعان داشت: غیزانیه به لحاظ کشاورزی و دامپروری یکی از بخش های مهم است که مشکلات جدی دارد و پراکندگی روستاها و جمعیت بالای آن مزید بر علت شده از طرفی وجود احشام علاوه بر ایجاد پتانسیل برای این بخش نیاز به ایجاد زیرساخت ها را می طلبد.
استاندار خوزستان افزود: درچهال سال اخیر در تامین برق و روشنایی، بهسازی جاده های روستایی، گازرسانی، مدرسه سازی و جمع آوری کلاس های کانکسی اقدامات مهم و اساسی در غیزانیه انجام شده اما پیشرفت در بحث راه روستایی نسبت به سایر اقدامات کمتر بوده و هنوز ۶۰ درصد راه های روستایی در بخش غیزانیه دچار مشکل است.
شریعتی با اشاره به اینکه دولت و نهادهای مختلف در سه سال اخیر نگاه ویژه ای به بخش غیزانیه داشتند و کمک بسیاری کردند، عنوان کرد: ستاد اجرایی فرمان امام، سپاه حضرت ولی عصر(عج)، نماینده ی ولی فقیه در استان، بنیاد مستضعفان، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)، شرکت فولاد خوزستان، آبفای استان، گروه های جهادی، شرکت های نفت و گاز و شورا و بخشدار غیزانیه همگی کمک کردند تا رنج مردم را در این منطقه کمتر کنند و به هر طریق ممکن کار آبرسانی انجام شود، اقدامات موثری انجام شد تا بتوانیم شرایط غیزانیه را به نسبت گذشته بهتر کنیم و وند توسعه را بهبود ببخشیم.

درباره نویسنده

7476مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین