فعال محیط زیست خوزستانی : پناهگاه حیات وحش ارزشی برای مسئولان ندارد

فعال محیط زیست خوزستاني : پناهگاه حیات وحش ارزشی برای مسئولان ندارد

همزمان با کشت پاییزه، سریال آتش‌سوزی در تالاب میانگران ایذه آغار می‌شود و سودجویان به طمع چند هکتار زمین بیشتر برای کاشت محصول، اقدام به آتش زدن عمدی در این تالاب ارزشمند می‌کنند.
تالاب میانگران در یک و نیم کیلومتری شمال شرق شهر ایذه و بین روستاهای پرچستان، قلعه گژدم، فارم، میانگران علیا، خنگ کرمعلیوند، خنگ یارعلیوند، میانگران سفلی، خنگ اژدر و کول فرح قرار دارد. مساحت این تالاب متغیر و در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار است.
در گذشته‌ای نه چندان دور، این تالاب منبع ارتزاق برخی خانواده‌ها بود اما اکنون به دلیل نبود مدیریت صحیح در حوزه کشاورزی، سرریز شدن پساب شهری به درون محوطه تالاب، و نیز تحقق نیافتن حق‌آبه آن، نفس‌هایش به شماره افتاده است.
رئیس اداره محیط زیست ایذه درباره نقشه این تالاب و تعیین حریم آن بیان کرد: نقشه‌های محدوده زمین‌های ملی در دست منابع طبیعی است و این اداره باید با پیاده کرده این نقشه، با نصب بنچ‌مارک حریم تالاب را مشخص، و تحویل محیط زیست دهد.
احمد امیری درباره کشاورزانی که ادعای داشتن سند محدوده تالاب را دارند افزود: ادعای این افراد باید در کمیسیون ماده واحده منابع طبیعی بررسی ‌شود، اگر کشاورز رای مستثنیات گرفت زمین به وی تحویل می‌شود در غیر این صورت خلع ید خواهد شد و زمین به اراضی ملی بر می‌گردد.
وی با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در تالاب میانگران گفت: اواخر هفته گذشته حدود یک شبانه روز زمین‌های تالاب و زمین‌های کشاورزی اطراف آن در آتش سوخت که با تلاش ماموران محیط زیست و آتش‌نشانی بامداد شنبه این آتش مهار شد.
امیری افزود: سر و صدای پرندگانی که لانه‌هایشان در آتش‌سوزی در حال سوختن بود دل هر انسانی را به درد می‌آورد، اما انگار برخی فقط منافع شخصی برایشان اهمیت دارد.
وی از فعال بودن گشت‌های محیط زیست برای شناسایی آتش‌افروزان خبر داد و ادامه داد: این افراد به محض شناسایی به دستگاه قضایی تحویل داده خواهند شد تا تاوان کار خود را پس بدهند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: حریم و حد بستر تالاب میانگران مشخص است و نقشه‌های آن نیز در اختیار محیط زیست قرار گرفته‌است. این ارگان ‌باید با نصب بنچ مارک‌هایی که در اختیارشان قرار گرفته محدوده تالاب را مشخص کند.
کوروش کیانی با بیان اینکه اگر محیط زیست خواسته دیگری دارد باید با منابع طبیعی مکاتبه کند افزود: محدوده تالاب در اختیار محیط زیست قرار دارد، اگر مدیریت تالاب میانگران با ماست پس محیط زیست حق اظهار نظر ندارد اما اکنون که این تالاب به عنوان پناهگاه حیات وحش در اختیار محیط زیست قرار دارد پس حفاظت و مدیریت آن نیز با این نهاد است‌. وی ادامه داد: مگر می‌شود محدوده‌ای در اختیار یک نهاد باشد اما نقشه آن را نداشته باشد؟ محیط زیست زمانی که تالاب میانگران را در اختیار گرفت نقشه آن را نیز تحویل گرفت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان، از جانمایی بنچ‌مارک‌ها و تعیین حریم تالاب در گذشته سخن گفت و افزود: متاسفانه حفاظت درستی از سوی محیط زیست انجام نمی‌شود و به همین دلیل افراد سودجو به این زمین‌ها دست‌درازی کرده و مراتع آن را می‌سوزانند.
وی بیان کرد: اگر محیط زیست در عرصه‌هایی به مشکل برخورد کرده یا به کمک ما نیاز دارد باید به طور رسمی به ما اعلام کند چون ما پس از واگذاری مناطق به این نهاد، مدیریتشان را نیز به محیط‌زیست واگذار می‌کنیم.
کیانی درباره تجاوز کشاورزان به حریم تالاب میانگران گفت: محیط زیست این اجازه را دارد که اگر کسی به حریم مناطق زیرنظر این نهاد دست‌درازی کند در دادگاه علیه وی اقامه دعوی کند؛ اگر کشاورزان نیز سندی در این باره دارند می‌توانند با شکایت در مراجع قضایی، نسبت به احقاق حق خود اقدام کنند.
یک فعال محیط زیست درباره آتش‌سوزی‌های عمدی تالاب میانگران گفت: وقتی پناهگاه حیات وحشی که ده‌ها نوع پرنده، خزنده، آبزی و گیاه در آن زندگی می‌کنند کمترین ارزشی برای مسئولان ما ندارد باید هم شاهد خاکستر شدن آن باشیم.
رضا محمدی افزود: با نزدیک شدن فصل کشت پاییزه بوی آتش‌سوزی‌ در این تالاب هم به مشام می‌رسد. آیا نمی‌توان با گشت‌ مداوم و کمک‌ گرفتن از مردم بومی، عاملان این آتش سوزی‌ها را مشخص کرد؟
وی ادامه داد: آمارهای غیررسمی محدوده تالاب میانگران که دچار آتش‌سوزی می‌شود را خیلی بیشتر از آماری که محیط زیست اعلام کرده، نشان می‌دهد. این فعال محیط زیست با اشاره به اهمیت تالاب‌ها در ایذه گفت: ایذه در گذشته ۲ تالاب پر آب داشت که حالا به ۲ برکه نیمه جان تبدیل شده‌اند. در سالیان گذشته دیدیم که خشک شدن تالاب بندون موجب بلندشدن گرد و غبار در ایذه شد یعنی در عمل یک کانون گردو غبار در ایذه تشکیل شد.
وی افزود: از دادستان شهرستان و دستگاه قضایی می‌خواهیم به این قضیه ورود کنند، زیرا تالاب میانگران یک سرمایه ملی است و هرگونه حادثه‌ای که در محدوده آن اتفاق افتد مصداق بارز حقالناس است.

درباره نویسنده

7475مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین