گزارش نسیم خوزستان از بازگشایی مدارس در آستانه پیک ششم کرونا ؛ والدین نگران جان فرزندانشان هستند

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، با توجه به اینکه اکثر شهروندان دوره سخت و طاقت فرسای بیماری منحوس کرونا را گذراندند و در این دوران سخت قطعا یا یکی از عزیزان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند یا از ترس و اضطرابی عجیب این مدت را سپری کردند.
اخبار مرگ و میر، آمار مبتلایان و نشر اخباری مبنی بر تغییر رفتار ویروس کرونا همگی دست به دست هم داد تا امروز زندگی عموم مردم جامعه دستخوش تغییراتی باشد و غالب افراد حتی برای حضور در جامعه دچار ترس و نگرانی شوند.

زمزمه بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، با وجود اینکه ویروس کرونا همچنان می تازد، دلهره والدین، دانشجویان و دانش آموزان را دوچندان کرده است. به گونه ای که از حضور در اجتماع و فضای بسته ترس دارند که بار دیگر دوره سخت و ترسناک بیماری کرونا را خود یا عزیزانشان تجربه نکنند.

توجه به اینکه قریب به همه کادر آموزشی، دانشجویان و دانش آموزان بالای ١٢ سال دو دوز واکسن کرونا را تزریق کردند، اما رغبتی به آموزش حضوری ندارند.

برخی از والدین نیز معتقدند که شرایط بهداشتی فضاهای آموزشی و مدارس استان خوزستان برای حضور دانش آموزان فراهم نشده است.

اگر از وضعیت سرویس بهداشتی و بخش آب خوری مدارس بازدید کنیم، متوجه می شویم که هیچ کدام از اصول بهداشتی ائم از نظافت، مایع دستشویی در آنها رعایت نشده است. دانش آموزان پایین تر از ١٢ سال که واکسن کرونا را تزریق نکردند را چگونه در این فضاها از بیماری منحوس کرونا مصون نگه داریم. آیا ستاد ملی کرونا، آموزش و پرورش و استانداری درصورت ابتلا دانش آموزان به کرونا پاسخ گو هستند؟

تامین امنیت سلامت جانی دانش آموز و معلم در شیوه نامه بازگشایی مدارس دیده شده است
 
کوروش مودت، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان اظهار داشت: امسال بازگشایی مدارس براساس مصوبه ستاد ملی کرونا است. تامین امنیت سلامت جانی دانش آموز و معلم در شیوه نامه بازگشایی مدارس دیده شده است.

وی با بیان اینکه به مدیران مدارس اختیار داده شده، افزود: مدیران موظف به تشکیل شورای سلامت، شورای مربیان و اولیا هستند تا ابتدا اقناع سازی صورت گیرد و زیرساخت ها مهیا شود. جهت تامین مواد بهداشتی به مدارس سرانه داده شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: شیوه نامه بهداشتی، فاصله گذاری برای هر دانش آموز بیش از ٢ متر، نوبت بندی کلاس ها و عدم تراکم دانش آموزان باید رعایت شود. مدیر مدرسه باید ساعت تفریح را نیز نوبت بندی کند.

وی با بیان اینکه آموزش باید تلفیقی باشد و مدیران مدارس براساس تعداد و جمعیت دانش آموزان، کلاس ها را نوبت بندی کنند، تاکید کرد: شرایط و آمادگی بهداشتی و مجوز بازگشایی هر مدرسه ای زیر نظر کارشناسان بهداشت و بازرسان هر اداره آموزش و پرورش هر منطقه  بررسی می شود.

مودت تصریح کرد: الزاما همه مدارس ما نباید روز اول آذر ماه بازگشایی شوند و باید پس از مهیا شدن شرایط بهداشتی لازم بازگشایی شود، در مقطع ابتدایی ٣ هزار و ۶٠٠ مدرسه مجوز بازگشایی داد شد و ٢ هزار مدرسه دیگر در حال بررسی هستند.

وی با بیان اینکه حدود ٨۵ درصد دانش آموزان بالای ١٢ سال واکسینه شدند، عنوان کرد: اگر مدرسه شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نکند، حتما با کادر آموزشی و مدیر مدرسه برخورد لازم اتخاذ می شود؛ از قبل مدارسی را که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت می کنند را پیش بینی شده و مجوز داده شده است.

نباید در مدارس یا دانشگاه‌ها شاهد برگزاری کلاس‌های ۳۰ نفره باشیم
 
ولی الله حیاتی، فرمانده قرارگاه عملیاتی و نظارت ستاد استانی مدیریت کرونا در خوزستان با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش پوشش واکسیناسیون، گفت: در حال حاضر میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان ۵۵ درصد و نگران‌کننده است؛ با آبی شدن وضعیت شهرها نباید دچار عادی‌انگاری شویم و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم. همه پروتکل‌های بهداشتی توسط همه اقشار و در همه مکان‌ها باید رعایت شوند.

حیاتی بیان کرد: سال گذشته در چنین شرایطی این گونه بازگشایی در سطح کشور نداشتیم اما با توجه به رشد واکسیناسیون در کشور، بازگشایی‌ها در حال انجام است که در چنین شرایطی طرح کنترل هوشمند جایگزین کنترل‌های قبلی شده است و بر اساس این طرح، بازرسی‌ها و کنترل‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی در مدارس رعایت می‌کند، گفت: دانشگاه‌ها نیز باید پروتکل‌های تعریف‌شده را رعایت کنند. نباید در آموزش و پرورش یا دانشگاه‌ها شاهد برگزاری کلاس‌های ۳۰ نفره باشیم زیرا این مساله خلاف پروتکل‌های بهداشتی است.

حیاتی افزود: تزریق واکسن به معنی رها کردن پروتکل‌های بهداشتی نیست و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز به معنی چشم‌پوشی از واکسیناسیون نیست بنابراین این دو مورد باید با هم در دستور کار باشند تا از این مرحله عبور کنیم.

برخی مدارس به نظارت بهداشتی بیشتری نیاز دارند

یکی از مدیران مدرسه ناحیه ٢ اهواز درباره بازگشایی مدارس گفت: طبق مجوزهای وزارت و نظارت اداره ی منطقه، بهداشت و آموزش با حفظ فاصله اجتماعی همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی مدارس بازگشایی شدند.

وی افزود: بازگشایی براساس حضور یک روز در هفته جهت رفع اشکال صورت گرفته است. اما برخی مدارس با شیوه های نامه های مدیریتی خود، عمل می کنند که باید نظارت بهداشتی بیشتری صورت گیرد.

لزوم به تعویق انداختن بازگشایی مدارس ابتدایی/ مدارس دولتی شرایط بهداشتی مناسبی ندارند

یکی از والدین در گفت وگو با روزنامه نسیم خوزستان گفت: با توجه به اینکه دانش آموزان زیر ١٢ سال واکسینه نشدند اما دستور بازگشایی مدارس ابتدایی نیز صادر شد که شرایط را سخت می کند.
وی افزود: مدارس غیر انتفاعی به دلیل تعداد کم دانش آموزان و امکانات قادر به آموزش نوبتی هستند اما بازگشایی مدارس دولتی با وجود بیش از ۴٠٠ دانش آموز با وجود عدم تزریق واکسن کار صحیحی نیست.

این ولی دانش آموز گفت: مدارس دولتی شرایط بهداشتی مناسبی از نظر نظافت سرویس بهداشتی و تعداد کم آنها و همچنین آبخوری ها، ندارند و احتمال آلودگی بالا است.

وی با اشاره به تهویه کلاس ها عنوان کرد: با توجه به تعداد دانش آموزان هر کلاس، باید تهویه صورت بگیرد و پنجره ها باز باشند اما هوا روبه سرد شدن است و همه این شرایط سلامت دانش آموزان را به خطر می اندازد.

این ولی دانش آموز با بیان اینکه بازگشایی مدارس در مقطع ابتدایی را به تعویق بیندازند تا تمهیدات لازم مهیا شود، تصریح کرد: شرایط خانواده ها نیز حائز اهمیت است و خانواده ای که واکسن تزریق کرده و پروتکل های بهداشتی را رعایت می کند، طبیعتا حساس تر از خانواده ای است که تاکنون واکسینه نشده است.

گندزدایی مستمر سرویس های بهداشتی

کارشناس بهداشت محیط در گفت وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان گفت: با توجه به شرایط بیماری کرونا و در آستانه پیک ششم هستیم در صورت بازگشایی مدارس باید بخش های مختلف به ویژه سرویس های بهداشتی آبخوری ها و فضاهای عمومی مورد استفاده دانش آموزان به صورت مستمر گند زدایی شوند.

وی با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه داد: آموزش های بهداشتی لازم به مراقبین سلامت، مسئولان مدارس، والدین و دانش آموزان ارائه شود. همچنین در کلاس ها فاصله گذاری و تهویه مناسب رعایت شود.

به گزارش نسیم خوزستان، همه از معایب آموزش مجازی نسبت به کلاس های حضوری و افت کیفیت آموزش اطلاع دارند و هیچ کدام از والدین نیز مخالف آموزش حضوری در مکان و زمان مناسب نیستند ولی اینکه هر روز از مسئولان عالی رتبه بهداشتی می شنوند که در آستانه وارد شدن به پیک ششم کرونا هستند و برخی از مسئولان اصرار بر حضوری شدن کلاسهای درس دارند، برایشان تامل برانگیز است لذا از آنجایی که جان آینده سازان این مرز و بوم در میان است باید با دقت در این موضوع خاص تصمیم گیری شود.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

1217مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین