رییس سازمان آب و برق استان: خوزستان در زمینه رودخانه با چالش‌های مختلفی مواجه است

رئیس سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه نقش استان در حوزه آب های سطحی، بارز است، گفت: خوزستان با حدود ۴ هزار و ۹۰۰ کیلومتر رودخانه دائمی و بیش از ۱۱ هزار کیلومتر رودخانه های فصلی، در بحث رودخانه با چالش های مختلفی مواجه است.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، فرهاد ایزدجو در نشست خبری سمینار بین المللی مهندسی رودخانه که امروز ۲ بهمن ماه در اهواز برگزار شد با اشاره به اینکه این کنفرانس تنها کنفراس بین المللی در زمینه آب در کشور است، اظهار کرد: این کنفرانس به صورت سه سالانه برگزار و میهمانان خارجی نیز از طریق مجازی در این کنفرانس شرکت می کنند.

وی افزود: به دلیل اینکه حدود یک سوم آب های سطحی کشور در خوزستان است، برگزاری این کنفرانس در استان خوزستان انجام می شود.

ایزدجو تصریح کرد: نقش استان خوزستان در حوزه آب های سطحی، بارز است. خوزستان با حدود ۴ هزار و ۹۰۰ کیلومتر رودخانه دائمی و بیش از ۱۱ هزار کیلومتر رودخانه های فصلی، در بحث رودخانه با چالش های مختلفی مواجه است.

رئیس سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به سمینار بین المللی مهندسی رودخانه گفت: این کنفرانس یکی از مواردی است که می تواند به مشکلات رودخانه ها رسیدگی کرده و آن ها را مورد بحث قرار دهد . مباحث مربوط به رسوب گذاری رودخانه ها، فرسایش، آلودگی ها و مسائل زیست محیطی، حق آبه تالاب ها، موضوعات حریم و بستر رودخانه ها، کنترل سیلاب، خشکسالی و مشکلاتی که در زمان کم آبی برای آبگیرها اتفاق می افتد، از موضوعات اصلی در این راستا و در خوزستان است که در این کنفرانس مورد بررسی قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه این کنفرانس یکی از کنفرانس های مهم کشور در زمینه آب است، عنوان کرد: نتایج و خروجی این کنفرانس ها بر اساس اهمیتی که دارند، نتایجی نیست که باید به اجرا برسد؛ یکسری کارشناسان مطالعاتی را انجام می دهند و در این کنفرانس نتایج خود را ارائه می دهند. این نتایج ممکن است گاها با خطاهایی روبه رو باشند و به این صورت نیست که نتایجی که اعلام می شود به مرحله اجرا در بیاید.

ایزدجو ادامه داد: در تمام دنیا، این موضوع به همین صورت است. خروجی کنفرانس ها بر اساس اهمیتی که دارند و داوری ای که روی آن ها اتفاق می افتد، ابتدا در یکسری نشریات معتبر چاپ می شوند و در این نشریات اینگونه نیست که در خصوص یک موضوع خاص نتیجه گیری انجام شود.

رئیس سازمان آب و برق خوزستان گفت: در خصوص مشکلات موجود، معمولا شرکت های مهندسی و مشاور پای کار می آیند، بر روی مشکلات به صورت خاص بررسی انجام می شود و نتایج آن، پس از اینکه مراحل تسهیل را در فرایندهای مختلف می گذراند و مصوبات لازم را دریافت می کند به اجرا گذاشته می شود.

وی در خصوص لایروبی سدها افزود: در سدهای مخزنی، لایروبی انجام نمی شود و راه حل درست این است که در بالادست، آبخیزداری صورت بگیرد و از ابتدای جریان آب مانع از ورود رسوب شود. لایروبی در سدها بسیار هزینه بر است و در طراحی سدها نیز حجمی را برای انباشت رسوب در نظر می گیرند.

ایزدجو ادامه داد: ممکن است رسوبات به صورت موضعی جلوی یک دریچه از سد را بگیرند و به صورت موضعی لایروبی انجام شود اما لایروبی در سدهای مخزنی به صورت عام وجود ندارد. ممکن است به صورت خاص در برخی اوقات این لایروبی انجام شود.

رئیس سازمان آب و برق خوزستان در خصوص خشکسالی اظهار کرد: باید متناسب با میزان آورد و منابع آبی، قابلیت و انعطاف پذیری وجود داشته باشد تا زمانی که منابع آب در یک سال از میزان متوسط و حد مصرف، کمتر شود، بتوانیم متناسب با آن مصارف را کاهش دهیم تا یک تعادل بین منابع و مصارف ایجاد شود.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

1215مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین