روزنامه نسیم خوزستان از متروپلی دیگر در حوزه امنیت غذایی خوزستان و کشور خبر می دهد ؛ حادثه مشکوک حمیدیه

روزنامه نسيم خوزستان از متروپلي ديگر در حوزه امنيت غذايي خوزستان و کشور خبر مي دهد ؛   حادثه مشكوك حميديه

یکی از ۲ کندوی سیلوی تازه تاسیس گندم شهرستان حمیدیه واقع در ۲۵ کیلومتری غرب اهواز روز یکشنبه به دلایلی نامعلوم فرو ریخت.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، این سیلوی تازه تاسیس ۳۰ هزار تنی متعلق به بخش خصوصی می باشد و گفته می‌شود حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار تن گندم متعلق به اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان در کندوی فرو ریخته آن نگهداری می‌شد.

در بحث امنیت غذایی اولین موضوع گندم است، گندم محصولی استراتژیک محسوب می شود و می تواند در جنگ یا در صلح منجر به فروپاشی یک کشور بیانجامد.

موضوع امنیت غذایی آنهم در زمانی که دنیا درگیر جنگ دو تامین کننده بزرگ گندم جهان یعنی روسیه و اوکراین می باشد و کشورمان ایران از وارد کنندگان این کالای استراتژیک بوده و در خشکسالی وحشتناکی به سر می برد و به شدت به گندم تولید داخل نیازمند است حادثه اخیر حمیدیه اتفاق ناگواری حتی بدتر از متروپل آبادان محسوب می شود.

در حادثه اخیر حمیدیه فاجعه بسیار بزرگی رخ داده است اول اینکه ۱۳ میلیون کیلو گندم که مصرف یک ماه استان خوزستان است نابود شده است دوم اینکه طبق قانون اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان نباید اجازه ذخیره این حجم از گندم در این سیلوی تازه تاسیس را صادر می کرده است بنا بر نظر کارشناسان این حوزه هر سیلوی تازه تاسیسی که شروع به کار می کند باید سالانه با ظرفیت و حجم مشخص گندم ذخیره کند ولی چه شخص یا مقامی به مدیریت سیلو اجازه ذخیره این حجم را داده است هنوز مشخص نیست؟

در شرایطی که به دلیل خشک سالی به کشاورزان خوزستانی اجازه کشت داده نمی شود و به دلیل امنیت غذایی مردم باید از خوشه خوشه گندم ها محافظت ویژه ای صورت گیرد با یک سوء مدیریت حجم زیادی به اندازه مصرف یک ماه گندم خوزستان نابود می شود.

باید استاندار خوزستان، مقامات قضایی و امنیتی از متولی این حوزه که اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان است سوال کنند که چرا برخلاف دستور عمل ها این حجم از گندم در آن سیلو نگهداری می شد؟

در اولین گام متولی اصلی مصاحبه می کند و می گوید سیلو بیمه است و مردم نگران نباشند سوال بعدی این است که با اطلاعات موثق آن سیلو بیمه نبوده ولی به فرض آن سیلو بیمه بوده آیا در این شرایط فعلی جنگ اوکراین و خشک سالی شدید کشور چگونه می خواهید ۱۳ میلیون کیلو گندم که مصرف یک ماه خوزستان است را جبران کنید؟

سوال دیگر این است که چه ارگان و نهادی بر نحوه ساخت و ظرفیت این سیلو نظارت کرده است که بعد از مدت کوتاهی این سازه  استراتژیک به همین سادگی فرو ریخته است که با توجه به این حادثه باید پاسخگو باشد؟

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، از مسئولان انتظار می رود همانگونه که در موضوع حادثه متروپل آبادان با سرعت و قاطعیت با عوامل اصلی برخورد صورت گرفت و تعداد قابل توجهی از مسئولان به دلیل فساد، ترک فعل و … بازداشت شدند در این حادثه حمیدیه که کمتر از متروپل نیست قاطعانه پای کار آمده و با مسببان اصلی برخورد نمایند.

درباره نویسنده

1217مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین