سرگئی لاوروف: توافق ژنو به معنای به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران است

سرگئی لاوروف: توافق ژنو به معنای به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران است

وزیر خارجه روسیه پس از توافق میان ایران و گروه ۱+۵ در ژنو، آن را به معنای به رسمیت شناختن حق غنی سازی اورانیوم دانست.
به نقل از روسیا الیوم، “سرگئی لاوروف” وزیر خارجه روسیه امروز در اظهاراتی تاکید کرد: اساس توافق میان ایران و گروه ۱+۵ به طرح ارائه شده توسط “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهور روسیه تکیه دارد و این طرح اساس سیاست خارجی روسیه نیز هست.
وی افزود: مذاکرات سخت و طولانی درباره موضوع هسته ای ایران به پایان رسید و به توافقی رسیدیم که نتیجه تماسهای برقرار شده طی سالهای اخیر بود. ما با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید ایران احساس کردیم که ابراز تمایل برای حل این معضل دارای پایه و اساس جدی است.
لاوروف تاکید کرد: این مسئله دو هفته پیش در مواضع همکاران ایرانی و همزمان با نخستین مذاکرات در ژنو دیده شد و در دور اخیر و مرحله نهایی هم که وزیران خارجه وارد مذاکرات شدند، مشاهده می شد.
وی با تاکید بر اینکه ایران به طور حتم در آینده با شفافیت کامل به همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد، افزود: این توافق نشان می دهد که ما با ضرورت اعتراف به حق غنی سازی اورانیوم توسط ایران موافق هستیم.
وی افزود: ایران در مدت ۶ ماهه این توافق دستگاههای سانتریفیوژ جدید نصب نخواهد کرد و گامی در راستای ساخت تاسیسات جدید در نیروگاه آب سنگین اراک بر نمی دارد. در واقع برنامه هسته ای ایران طی شش ماه آتی کاملا تحت مراقبت آژانس قرار خواهد گرفت و تغییری نخواهد داشت. این مسئله باعث اعتمادسازی بیشتر می شود و شرکای ما، فشار تحریمها علیه ایران را که با تصمیمات یکجانبه در خارج از چارچوب شورای امنیت اجرا شد،کاهش دهند.
وزیرخارجه روسیه تاکید کرد که این توافق پیروزی برای همه طرفها محسوب می شود.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین