بی تدبیری ها، ترک فعل ها و داستان های پر غُصه خوزستان تمامی ندارد ؛ روزهای سیاه کشاورزان و دامداران

بي تدبيري ها، ترك فعل ها و داستان هاي پر غُصه خوزستان تمامي ندارد ؛  روزهاي سياه كشاورزان و دامداران

بی تدبیری ها، ترک فعل ها و داستان های پر غُصه خوزستان تمامی ندارد ؛

روزهای سیاه کشاورزان و دامداران

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، در چند دهه گذشته به نحوی از منابع آبی بهره برداری صورت گرفته که زمینه ساز بحران های دراز مدت شده است. امروز خوزستان در کنار دکل های طویل نفتی، با بحرانی ترین مرحله بی آبی دست و پنجه نرم میکند.

خوزستان یک سال دچار بحران سیل می شود و یک بار دچار کم آبی و این مسئله نشانه بارز سوء مدیریت و ترک فعل متولیان امر است.

مردم خوزستانِ زرخیز اما پر بحران، خواسته هایی ابتدایی و سطحی همچون آب و نان دارند. مردمی که در همه حال پای انقلاب ایستاده اند و با وجود منابع نفتی، آبی، کشاورزی و … کماکان در محرومیت زندگی می کنند.

شغل بخش اعظمی از مردم خوزستان به ویژه روستاهای آن بر کشاورزی و دامداری استوار است به همین خاطر بی آبی برای مردم مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده و به طور مستقیم زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده است. به همین دلیل عدم مدیریت صحیح آب بیشترین خسارت را به کشاورزان و دامداران خوزستانی وارد کرد. در زمان ترآبی، وقوع سیل، مزارع کشاورزان را نابود کرد و در این میان تنها یک دهم خسارت های وارده آنهم با کلی دوندگی از این اداره به آن اداره به آنها پرداخت شد و اکنون در زمان خشکسالی به دلیل توزیع نامناسب آب و یا محدودیت در کشت امکان کشاورزی ندارند.

مردم خوزستان از بی آبی فریادشان بلند شده است و این مسئله جدیدی نیست اما باید مسئولان پاسخ مطلوب و عملی در حق مردم ولایت مدار این استان انجام دهند.

سازمان آب و برق خوزستان باید مدیریت خود را قوی تر کند / اعتماد کشاورزان را برگردانیم

عبدالله ایزدپناه در گفت و گو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان، با بیان اینکه اکنون مشکل بی آبی در خوزستان در حوزه آب شرب نیز رسیده است، اظهار داشت: مشکل عمده بی آبی، مدیریتی نیست و خشکسالی در خوزستان بی سابقه است.

وی با اشاره به وقوع بارندگی های کم در خوزستان افزود: در حوزه کرخه آنقدر بارندگی کم بود که اکنون وضعیت کرخه بحرانی شده است.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس با بیان اینکه سازمان آب و برق خوزستان به عنوان متولی باید مدیریت خود را قوی تر کند، گفت: سازمان آب و برق خوزستان و وزارت نیرو به گونه ای آب را توزیع کنند که آب شرب و کشاورزی تامین شود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کم آبی با هماهنگی جهاد کشاورزی باید الگوی کشت تغییر کند و آموزش های لازم به کشاورز داده شود که محصولاتی را برای کشت انتخاب کند که به آبیاری کمتری نیاز داشته باشند.

ایزدپناه با اشاره به عدم اعتماد کشاورزان به وعده های مسئولان تاکید کرد: مدیران و دولت باید تضمین کند که در عوض خشکسالی و عدم کشت خسارت کشاورز را پرداخت کند لذا باید اعتماد کشاورزان را برگردانیم.

وضعیت تالاب‌ها و اکوسیستم‌های طبیعت ذره‌ای برای وزارت نیرو اهمیت ندارد

همچنین قاسم ساعدی در گفت و گو با یکی از رسانه ها در این رابطه گفت: تالاب هورالعظیم یکی از تالاب‌های مهم و بزرگ خوزستان و کشور است که متأسفانه به علت سوءمدیریت‌های منابع آب استان خوزستان، در وضعیت مناسبی قرار ندارد. همان‌طور که در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم، در یکی دو سال متوالی سیل و رهاسازی آب دار و ندار مردم را می‌بَرد و به مردم آسیب زیادی وارد می‌کند اما سال بعد از آن خشکسالی اعلام می‌شود که این وضعیت، یکی از شاخصه‌های بسیار آشکار سوءمدیریت منابع آب در استان خوزستان است.

وی افزود: متأسفانه وضعیت تالاب‌ها و اکوسیستم‌های طبیعت ذره‌ای برای وزارت نیرو اهمیت ندارد؛ چندین بار حضوری مراجعه کردیم و تذکر دادیم و بارها در این خصوص جلساتی برگزار کردیم اما متأسفانه متولیان منابع آب وزارت نیرو یا متخصص آب نیستند یا علاقه‌مند به طبیعت و اکوسیستم طبیعت نیستند و در هر دو صورت، این ضرر بزرگی است و نباید نگاه‌ها در وزارت نیرو این چنین باشد.

تامین حق آبه بخش‌های مختلف استان به میزانی که در سند وزارت نیرو آمده است انجام نمی‌شود

سید کریم حسینی نیز در گفت و گو یکی از خبرگزاری ها اظهار داشت: متاسفانه تامین حق آبه بخش‌های مختلف استان به میزانی که در سند وزارت نیرو آمده است انجام نمی‌شود اما انتظار داریم تامین آب متناسب با چنین سندی انجام شود.

نماینده مردم اهواز با اشاره به وضعیت نامناسب رودخانه کارون در خوزستان گفت: آب در سدهای بالادست رودخانه کارون موجود است و باید رهاسازی آب به میزانی که بتواند رودخانه کارون را از وضعیت فعلی نجات دهد، انجام شود.

وی با بیان اینکه دو سال است که در شرایط خشکسالی به سر می‌بریم و با کمبود آب مواجه هستیم، ادامه داد: مدیریت صحیح و به هنگام برای رهاسازی حداقلی آب از سدهای بالادست رودخانه کارون می‌تواند این رودخانه را نجات دهد و وضعیت خوزستان را بهبود ببخشد.

 

پرداختی خسارت کشاورزی نمک روی زخم بود

کشاورزی از روستاهای تابعه اهواز در گفت وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان گفت: در چند سال اخیر کشاورزی و کشت به دلیل کم آبی خیلی سخت شده است.

وی افزود: تنها راه امرار معاش زندگیم کشاورزی است اما چهار سال است که از کشاورزی متضرر می شوم و دو سال به دلیل سیل و اکنون بخاطر کم آبی.

این کشاورز با اشاره به پرداخت خسارت و وام های جهاد کشاورزی تصریح کرد: خسارتی که به ما پرداخت شد در مقابل خسارتی که به ما وارد شد مبلغ ناچیزی است و به جای اینکه مرهم درد باشد نمک روی زخم بود. وام هایی که به کشاورزان می دهند نیز با توجه به مخارج لازم جهت کشاورزی مبالغ ناچیزی است.

به گزارش رونامه نسیم خوزستان، بحرانی که سال‌هاست فعالان محیط زیست،‌ منتقدان، ‌دلسوزان و مردم آن را به دولت‌ها گوشزد می‌کنند و درخواست جدی برای حل بحران آب شرب و کشاورزی مردم این استان زرخیز اما پربحران دارند ولی تاکنون به این هشدارها توجهی نشده است و همچنان با اجرای طرح‌های مختلف آبی از جمله احداث چندین سد بر کارون و عدم تامین حقابه هورالعظیم موجب بالا گرفتن تنش آبی و در نهایت مرگ محیط زیست در خوزستان شده است که دولتمردان ریشه اصلی آب را تغییر اقلیم و وقوع خشکسالی های مکرر معرفی می کنند در حالی که مسائل بحران آب در واقع عدم برنامه ریزی جامع و رویکرد سطحی نگرانه در مدیریت مسائل در دوره های گذشته و اکنون دارد. مدیریت آب اساسا باید برای تعادل عرضه و تقاضا آب تلاش کند، در حالی که این تعادل برقرار نیست و فاصله زیادی دارد.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

1206مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین