روزنامه نسیم خوزستان از درد و دل خبرنگاران گزارش می دهد؛ خبرنگاران نیازمند حمایت اساسی هستند !

روزنامه نسیم خوزستان از درد و دل خبرنگاران گزارش می دهد؛ خبرنگاران نیازمند حمایت اساسی هستند !

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، خبرنگاران چشم بیدار جامعه و پل ارتباطی مردم و مسئولان هستند و می توانند با قلم زدن در خصوص مسائل مختلف مشکلات و مطالبات مردم را به گوش مسئولان برسانند.

خبرنگار کسی است که همیشه در همه حال، حق مردم را مطالبه می کند و یا در برخی مسائل به مسئولان و مدیران هشدار می دهد اما متاسفانه کسی برای احقاق حقوق این قشر زحمتکش، مطالبه ای نمی کند. امروز به بهانه روز خبرنگار پای درد و دل برخی از خبرنگاران و فعالان این عرصه نشستیم؛

حقیقت ؛حلقه مفقوده رسانه های امروز استان و اهواز است!برخی رسانه ها کارچاق کن بعضیها شده اند!

دکتر سعید آژده مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه نخبگان خوزستان در گفت وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان گفت: در روز خبرنگار لازم است مواردی گفته یا نوشته شود که حقیقت امروز خوزستان در آن نهفته است.

خبرنگاری که نتواند حقیقت امروز شهر ،استان و کشورش را به نمایش بگذارد خبرنگار نیست بلکه گزارشگری ست متملق و کاذب که در خدمت افراد خاصی کار می کند و در تعریفی بدتر مزدوری ست که از اداره مطبوعش مزد یا حقوق می گیرد!

اینها واقعیات امروز رسانه است و به یقین این نوشته مورد آزار عده ای قرار خواهد گرفت، که در ادامه شفاف تر به آن ورود خواهم کرد

در استان خوزستان و (شاید استان های دیگر …) ما با پدیده های سنتی ، همیشگی و گاه بدیع مواجه ایم در عرصه رسانه که در هیچ جای جهان اینگونه نیست در پایتخت هم اگر چه اوضاع بهتر از بقیه استان های ایران است اما از فقدان حقیقت رنج می برد و تهی از معیارهای اصلی و حرفه ای خبرنگاری در جهان است

می دانید معضل اصلی خبرنگاران امروز اهواز و استان ما خوزستان چیست؟!

حقیقت ، حقیقت ، حقیقت …. و شرافت انسانی ست که متاسفانه خیلی سریع و ساده و با ابزارهای کوچک و کوتاه و منافع دنیوی فروخته می شود

گاهی با استخدام گاهی با حکم مشاور گاهی با سکه!

اقایان عزیز و خانم های گرامی صبور باشید و بپذیرید مسایل امروز استان را که سوگند یاد می کنم چیزی جز حقیقت نگفته و ننوشته باشم

چون اذهان از دیدن اینگونه مسایل پیرامون رسانه ها آگاه شده است پس دیگر اعتمادی به قلم ها نیست و نمی شود اگر از خوبی و عملکرد مثبت یا مدح بنویسند می گویند پول گرفته است و اگر در ذم آن بنویسند می گویند چون به آن بها و باج ندادند اینگونه می نویسد

و این یکی از تلخ ترین موارد تأویل یا هرمنوتیک در پیرامون اهالی رسانه در اهواز و استان است.

وقتی از مدیر یا از مسولی انتقاد شود آن مدیر به هر حربه ای که شده سعی در سکوت آن نویسنده یا خبرنگار و اهالی رسانه دارد!

ابتدا آن قلم را تحقیر می کنند بعد تهمت به وی می زنند بعد تهدیدش می کنند و سپس در نهایت با احسن الحیلی جذبش می کنند!

عزیزان شما باید هر کدامتان یک منتقد و رسانه حقیقی و حرفه ای باشید تا اهالی دروغ و ریا نتوانند با چیزی فریبتان دهند!

امروز حقیقت در رسانه های استان و اهواز ما به یغما رفته است!

او را پیدا کنید سر جای خود بنشانید بر سرش دست بکشید تا به مسیر اصلی خود بازگردد!

خبرنگار اگر حتی به یک شیء دروغ بگوید آن شیء به وی خیانت می کند!

داشتم می گفتم یا می نوشتم : خبرنگار اگر به شیء حتی دروغ بگوید آن شیء به وی خیانت می کند!

آی اهالی رسانه! آی آقایان ! آی خانم ها!

به مخاطبان خود دروغ نگوییم

استان ما و اهواز ما همینگونه هم از دست رفته است و وای بر ما که اگر خودمان نیز بخواهیم به وی دروغ بگوییم به وا…. بر نفس خویش ابتدا خیانت کرده ایم!

تحقیق کنید ببینید اطراف برخی مدیران ما چه رسانه هایی نشسته است و چه می گویند و چه می نویسند!؟

هر چه می گویند دروغ است هرچه می نویسند کذب است!

روز خبرنگار و رسانه روز بزرگ و با عظمتی ست باید در این روز ابعاد پنهان رسالتی یک رسانه را آشکار کرد تا آیندگان بدانند در این عصر همچنانکه افراد پستی می زیسته اند افراد شریف دیگری نیز بوده اند

ما افراد بسیار پاک و سالمی میان اهالی رسانه داریم بیاییم این افراد را بشناسیم و باز شناسانیم، بیاییم رسانه های فاسد را نیز میان خودمان مهجور و مطرود کنیم تا استان ما نفس سالم و راحتی بکشد.

مادامی که اهواز و استان ما چنین است پس به توسعه نباید امیدوار بود!

در پایان به مقوله خبرنگاری حرفه ای می پردازم

در جهان ما با پاپاراتزی ها مواجه ایم می دانید پاپاراتزی ها چه کسانی اند!؟

ما در اهواز و استان مان به پاپاراتزی ها نیاز بیشتری داریم!

تا از پنهان ترین بخش از زندگی سیاسی و اجتماعی مدیران عکس و گزارش بگیرند تا بدانیم کجای این مدار بزرگ رسانه ای جهان قرار گرفته ایم!

خبرنگاران از کمترین امنیت شغلی برخوردارند

خانم کوثر کریمی خبرنگار خبرگزاری مهر در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان عنوان کرد: نبود نظارت بر بیمه خبرنگاران باعث شده تا رسانه‌های رسمی و حتی مرجع سال‌ها از فعالیت خبرنگاران آن هم بدون بیمه بهره‌مند شوند و این ضعف نظارتی است که وزارت ارشاد نمی‌تواند حداقل خبرگزاری‌ها را مجاب کند تا به وسیله یکی از تشکیلات بیمه‌ای کشور خبرنگاران خود را بیمه کنند.

خبرنگاران از کمترین امنیت شغلی برخوردارند و با وضعیت فعلی اقتصادی و نبود بیمه و حقوق مکفی برای آنها هر ساله شاهد خروج تعداد بسیاری از خبرنگاران توانمند و خوش‌قلم هستیم.

هر ساله تمام مشکلات صنفی خبرنگاران در سایت‌ها و روزنامه‌های مختلف منتشر می‌شود ولی تاکنون سیستم یکپارچه‌ای برای نظرات بر فعالیت و حتی نحوه برخورد صحیح با آنها وجود ندارد.

خبرنگاران بارها از حق و حقوق اصناف دفاع کرده‌اند و یا جدول حقوقی مورد تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در اخبار منتشره خود تحلیل کرده‌اند ولی کسی نیست که دنبال حق و حقوق آنها باشد.

کریمی در پایان تصریح کرد: صحبت بسیار است ولی هیچ خروجی ای ندارد غیر از اینکه یک سال به سن تجربه کاری هر خبرنگار افزوده شده و دوباره به سال‌ها تلاش با کمترین حقوق نگاه کرده و تنها دلخوش به رضایت مردمی است که برای آنها قلم‌فرسایی داشت.

خبرنگاری درجامعه ما یکی از بی آتیه ترین مشاغل به حساب می آید

شیرین سالمی، روابط عمومی اداره گمرک در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان اظهار داشت: برای خبرنگاران انعکاس واقعیت‌های جامعه و طرح مشکلات، تنگناها و گرفتاری‌های مردم جزو دغدغه‌هایشان است، تلاش می‌کنند تا صادقانه و به دور از هیاهو و فرافکنی در راستای توسعه شهر و کشور گام بردارند، با درج هر خبر خوشایند، خوشحال و با هر چه منفی است، ناراحت شده اما استوار به طرح موضوع می‌پردازند.

خبرنگاران، همان‌هایی که با از خودگذشتگی، سختی‌ها را تحمل می‌کنند و با واژه واژه‌ای که می نگارند درد و رنج مردم را بازتاب می‌دهند.

با آنکه کوهی از مشکلات هستند و در مسیر کاری خود تهدید و گاه از آنها شکایت می‌شود و گاهی توهین می‌شنوند اما خللی در راستای رسالتشان ایجاد نشده و پرصلابت در راستای روشنگری جامعه قلم می‌زنند.

وی ادامه: یکی از مهم ترین مسایلی که خبرنگاران رسانه ها با آن روبرو هستند نداشتن امنیت شغلی است و این که سلیقه ها و خواسته های دائم در حال تغییر مدیران رسانه ها می تواند به راحتی آن ها را از کار برکنار کند از طرفی عدم تامین درست مالی با توجه به کار دشوار خبرنگاری که جزو مشاغل سخت است و یا برخورداری از بیمه پایدارو مهم تر از آنها عدم حمایت مدیران مسئول و دستگاه های ذیربط از حقوق مادی و معنونی آن ها به شکلی که شغل خبرنگاری با وجود همه ی دشواری های آن و تخصص و مهارتی که لازمه کار خبرنگاری است در جامعه ما یکی از کم ارزش ترین و بی آتیه ترین مشاغل به حساب می آید آنقدر که یک خبرنگار نمی تواند امیدی به آینده نزدیک خود از نظر زندگی حرفه ای و مادی داشته باشد.

میرزا نویس نباش/بنگاه اقتصادی

اکبر کاویانپور مدیر مسئول همگام خبر خاطر نشان کرد: متاسفانه این روز ها میرزانویس، روزی نویس درجامعه خبرنگاری امری کاملا مرسوم است و ماشاهد اشخاصی هستیم که صرف گرفتن یک مجوز نشریه ویا یک کانال خبری متاسفانه خود را خبرنگارنده خطاب می کنند و چنانچه در چندین فصل گذشته نگاهی به کارنامه کاریش بیندازیم حتی قلمی که در راستای منافع حقوق عامه مردم برنداشته ، می توان گفت قلمی تحت عنوان نگارنده به غیر تهیه فاکتور برای منافع ومنابع خود برنداشته است.

وی افزود: یکی ازعمده ترین معضل این روزهای دنیای خبری اشخاصی هستند که گرفتن آگهی، روپرتاژ آگهی، پیام تسلیت وتبریک دغدغه اصلی آنها شده و گویا ورود به این عرصه معنوی را فقط یک بنگاه اقتصادی بیان می کنند.

خبرنگاران باید در قانون مطبوعات زیر نظر دولت ‌ومجلس دیده شوند

خانم ایراندخت کاشانی مدیر مسئول پایگاه خبری خوز ۲۴ گفت: مصائب خانواده رسانه در چند سطر نمی گنجد، زیرا مشکلاتی بسیاری این عرصه را محاصره کرده، بنده معتقدم که خبرنگاران ما به طور جدی نیازمند آن هستند که در قانون مطبوعات زیر نظر دولت ‌‌و مجلس دیده شوند.

یکی از دغدغه های مهمی که بین خبرنگاران کمتر به آن توجه شده عدم رعایت اصول اخلاق اسلامی میباشد ودلیل این مهم ناپایداری این شغل شریف و‌ انبیایی ست که بایست سر و سامانی پیدا کند.

دغدغه دیگر مشکلات مالی خبرنگاران میباشد به طور معمول خبرنگاران به ازای میزان زحماتی که متحمل می شوند دستمزد ناچیزی می گیرند؛ تعدادی از خبرنگاران به علت ضرورت های زندگی و مشکل درآمدی به سمت مسائل مالی ای می غلتند که در شأن اخلاق حرفه ای مطبوعات نیست؛ این مشکل آسیب های جدی به ساختار مطبوعات وارد می کند؛ با وجود اینکه تعداد محدودی هستند، اما موجب می شوند نگاه جامعه به روزنامه نگاران تغییر کند.

خانم کاشانی تاکید کرد: مشکلات مالی برجسته ترین دغدغه خبرنگاران است این مسئله به عنوان جدی ترین آسیب در عرصه خبرنگاری تلقی می شود.

مدیران عرصه مطبوعات به علت مشکلاتی که خود دارند نمی توانند تمام مشکلات خبرنگاران را رفع کنند

بنابراین اگرچه این مشکل دامنگیر مدیران مطبوعات است، اما به طور غیر مستقیم بر روزنامه نگاران و خبرنگاران مجموعه شان تأثیر منفی دارد.

وی در پایان عنوان کرد: نتیجه اینکه خبرنگاران آینده مبهمی دارند و از اقشار ضعیف جامعه محسوب میشوندو این ضعف

زندگی خانوادگی آنان را تهدید می کند.امیداست نظام اسلامی و دولت انقلابی مان به این مهم عنایت و توجه خاص داشته باشند.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، این روزها بسیاری از خبرنگاران به این نتیجه رسیدند که مسئولان گوش شنوایی برای خواسته های آنها که تنها حرف حق و حقوق قانونی شأن است، ندارند. روز خبرنگار همه مسئولان از اهمیت رسالت این حرفه سخنرانی می کنند، اما سخنی و عملی از رعایت حقوق خبرنگاران به میان نمی آورند. یکی از مهمترین خواسته خبرنگاران بیمه می باشد و ضروری است که به این مسئله رسیدگی شود و فعالان عرصه خبرنگاری به حق خود برسند.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

1223مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین