روزنامه نسیم خوزستان گزارش می دهد ؛ چرا آبادان و خرمشهر با وجود تخصیص بودجه های هنگفت، آباد نشدند؟

روزنامه نسيم خوزستان گزارش مي دهد ؛  چرا آبادان و خرمشهر با وجود تخصيص بودجه هاي هنگفت، آباد نشدند؟

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، دو شهر آبادان و خرمشهر که نماد ایثار و مقاومت ایران اسلامی هستند  متاسفانه فقط محرومیت و جنگ زدگی را در ذهن‌ها تداعی می‌کند.

شاید با خود بگویید با وجود گذشت ۳۴ سال از پایان جنگ تحمیلی، شهرهای استان خوزستان نباید تاکنون چهره جنگی و زخم خورده‌ایداشته باشند اما با یک بازدید از کوچه پس کوچه های خرمشهر و آبادان، به وضوح آثار جنگ و شهر جنگ زده را به چشم می توان دید واز بی توجهی و بی مهری مسئولان کشوری و استانی نسبت به دو شهر مقاومت در کنار مردم محروم و خونگرم شرمنده شد.

وجود شرکت های پتروشیمی، پالایشگاه نفت و مهمتر از همه منطقه آزاد اروند که میتوانست کمک شایانی در راستای آبادانی و رفعمحرومیت ها باشد اما هنوز آبادان و خرمشهر چهره جنگ زده ای دارند و با وجود اختصاص مبالغ فراوان و هنگفت به اسم توسعه وآبادانی، متاسفانه این دو شهر هنوز رنگ و بوی آبادانی به خود نگرفته و مردمان نجیب این دو شهر از زیرساختها و امکانات اولیه زندگی نیز محروم هستند.

*ضعف مدیریت دلیل اصلی جنگ‌زدگی خرمشهر و آبادان*

سید مجتبی محفوظی در گفت وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان اظهارداشت: ضعف در مدیریت سالیانه بعد از جنگ تحمیلی عامل اصلی عدم تحول شهرهای خرمشهر و آبادان است.

وی با بیان اینکه اعتبارات کلانی تزریق می‌شود، اما نتیجه این اعتبارات در این دو شهر نمایان نیست، افزود: در دهه‌های بعد از جنگ،ضعف مدیریت که تاکنون ادامه دارد و همچنین عدم اتحاد، همدلی بین مسئولان شهری یکی از عوامل اصلی آباد نشدن خرمشهر وآبادان است.

نماینده مردم آبادان با بیان اینکه آبادان و خرمشهر دو شهر ملی و متعلق به همه کشور هستند، گفت: خرمشهر و آبادان نماد ایثار،فداکاری، استقلال و آزادی هستند و نباید اینگونه مورد بی‌مهری قرار گیرند.

وی تصریح کرد: همه دولت‌ها بعد از جنگ موظف بودند این دو شهر را از حالت جنگ‌زدگی خارج کنند اما چنین کاری را انجام ندادند. ازدولت سیزدهم، دولت مردمی انتظار داریم بعد از گذشت قریب به ۳۵ سال از جنگ تحمیلی غبار انباشته شده و به جا مانده از جنگ را از شهرهای آبادان و خرمشهر بزداید.

محفوظی با اشاره به فرصت‌های شغلی فراوان در خرمشهر و آبادان نیز عنوان کرد: بسیاری از مردم این منطقه به دلیل عدم پیشرفت و تحول در این دو شهر بعد از جنگ به شهرهای دیگر مهاجرت کردند.

* قبل از دولت سیزدهم شاهد یک رخوت درمسائل عمرانی بودیم*

حجت‌الاسلام والمسلمین عادلپور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان گفت: تا قبل از دولت سیزدهم شاهد یک رخوت در مسائل عمرانی بودیم اما با روی کار آمدن دولت مردمی، با توجه به سفرهای مکرر به خوزستان از جمله خرمشهر شاهد تحول در حوزهعمران باشیم.

وی با اشاره به تخصیص اعتبارات افزود: در بحث فاضلاب کار آغاز شده همچنین جهت اصلاح شبکه آب اعتباراتی در نظر گرفته شدهکه در روستاهای غرب کارون پروژه در حال انجام است.

امام جمعه موقت خرمشهر با بیان اینکه در حوزه آسفالت نیز شاهد تحرک هستیم، گفت: کارهایی که در حال انجام است یک باره امیدبرای مردم می‌باشد. نکته حائز اهمیت این است که مسئولان باید نظارت لازم را جهت هزینه کرد اعتبارات در پروژه‌ها و کیفیت کار انجام دهند.

وی با تاکید بر پر کردن نوار حفاری‌ها با توجه به آغاز فصل بارندگی تصریح کرد: پس از جنگ اعتبارات خوبی جهت بازسازی درنظرگرفته شد و دولت های گذشته اقداماتی انجام دادند اما کارها با توجه به اعتبارات تخصیص داده شده، به صورت شایسته صورت نگرفت؛ در امر مدیریت منابع و نظارت بر منابع تجربه تلخی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عادلپور با بیان اینکه در گذشته بسیاری از اعتبارات در جای خود هزینه نشد، تصریح کرد: بخش عمده عمران شهری بر عهده شهرداری است اما شهرداری دچار مشکلات و نارسایی مدیریتی بود که در این سال‌ها در عدم پیشرفت خرمشهر بی‌تاثیرنبود و در حقیقت پس رفت داشتیم. شوراهای شهر نیز که در این راستا نظارت ضعیفی داشتند.

وی در پایان گفت: باید در شهرداری‌ها تجدید نظر شود و در بحث عمران و خدمات به نظارت دقیق و عزم جدی دولت نیاز است تا شاهدکارآمدی در سطوح پایین باشیم.

*ساختار مدیریتی آبادان و خرمشهر صرفاً داد و ستد سیاسی است*

عارف دورقی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان عنوان کرد: دو شهر آبادان و خرمشهر پیشینه روشنی دارند و در حوزه صنعتیتجاری، یک منطقه استراتژیک اقتصادی هستند.

وی افزود: وجود چهار بندر مهم، فرودگاه، مرز زمینی بین‌المللی شلمچه، منطقه آزاد اروند و دو شهرک صنعتی دلایل قابلیت‌ها و پتانسیل در این دو شهر هستند.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به وجود چهار نماینده مردم خرمشهر و آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: عموم ساختار مدیریتی در این۲ الی ۳ دهه اخیر برمبنای شایسته سالاری نبود و صرفا داد و ستد سیاسی بود. قطعا مدیران باید توان مدیریتی و نگاه مدیریتی درزمینه صنعتی و تجاری داشته باشند.

وی ادامه داد: در این مدت افرادی منصوب شدند که توانمندی‌های آنان نسبت به سطح جایگاه خرمشهر و آبادان پایین بوده است. به شهرداری بودجه های خوبی داده می شود و از حق آلایندگی پتروشیمی و نفت استفاده می‌کنند اما هیچ‌گونه تحرکی در زمینه آبادانی،رفاهی و بستر سازی در حوزه گردشگری انجام نشده است.

دورقی تصریح کرد: عامل ماندن حالت جنگ زدگی در دو شهر آبادان و خرمشهر سوء مدیریت منابع مالی است و این مسئله در سطح کلان و استانی است و وضعیت کنونی ماحصل ضعف مدیریت چندین ساله است.

* ایجاد دوگانگی و تعارض منافع در تزریق بودجه به آبادان و خرمشهر*

عباس مدحجی، روزنامه نگار خرمشهری نیز با اشاره به اینکه بودجه های دولتی و حمایتی پس از راه اندازی منطقه آزاد اروند کاهش یافت، عنوان کرد: با توجه به اینکه زیرساخت‌های آبادان و خرمشهر در جنگ صفر شد قرار بود که همراه با درآمد منطقه آزاد اروند، بودجههای دولتی نیز جهت بازسازی و اجرای پروژه‌های عمرانی تزریق شود اما چنین اتفاقی نیفتاد.

وی با بیان اینکه دوگانگی و تعارض منافع در تزریق بودجه به آبادان و خرمشهر ایجاد شد، افزود: طبق دستور مجلس از ۵ ماه گذشته همه مدیریت ها و ارگان‌های دولتی باید زیر نظر منطقه آزاد اروند باشند که انتظار داشتیم اوضاع بهتری حاصل شود اما در حقیقت سازمان منطقه آزاد اروند یک سازمان ضررده و برشکسته است.

این روزنامه‌نگار خرمشهری گفت: سازمان منطقه آزاد اروند که عمدتاً درآمدهایش حاصل از گمرکات و صادرات است اکنون به شدت کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در ۳ الی ۴ سال گذشته گزارشات حاکی از تخلفات سازمان منطقه آزاد اروند است و اشخاص حقیقی و حقوقی متنفع شدند و درآمدها صرف اقدامات عمرانی نشده است.

مدحجی در پایان عنوان کرد: عدم مدیریت صحیح و ضعیف یکی دیگر از باقی ماندن حالت جنگ زدگی در دو شهر خرمشهر و آباداناست.

*مسئولان آبادان و خرمشهر اهمیتی برای رفع مشکلات مردم قائل نیستند *

یکی از شهروندان آبادانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان با اشاره به وضعیت اسفناک خیابان‌های آبادان و خرمشهرگفت: مسئولان این شهرها اهمیتی برای رفع مشکلات مردم قائل نیستند و این مشکلات حاصل بی تدبیری و بی کفایتی مسئولان ناکارآمداست.

وی افزود: انتظار داریم دادستان ها و فرمانداران ویژه این دو شهر به این مسئله ورود کرده و به مسئولان مربوطه دستور رسیدگی مشکلات شهری را دهند.

*مشکلات آبادان یکی دو تا نیست*

آقای قیم یکی دیگر از شهروندان ساکن آبادان عنوان کرد: مشکلات آبادان یکی دو تا نیست شاید یکی از مشکلات پنهان ولی اساسی آبادان مشخص نبودن آدرس ها و نشانی ها باشد که نه تابلویی جهت معابر نصب شده نه پلاکی برای منازل که بتوان نشانی محل مورد نظرت را پیدا کرد.

وی بیکاری جوانان آبادان، مینوشهر و خرمشهر را از دیگر مشکلات اصلی این شهرها خواند و افزود: با توجه به وجود شرکت‌های نفت وپتروشیمی و لزوم جذب نیروهای بومی، اما ما شاهد به کارگیری نیروهای غیر بومی در این شرکت‌ها هستیم و این ظلم در حق جوانانمحروم و ولایت‌مدار خرمشهر و آبادان است.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، در اینکه خرمشهر و آبادان و بقیه شهرهای جنوبی کشور در زمان جنگ خسارت های زیادی دیده اند،شکی وجود ندارد. چه بسا اگر مقاوت بومیان این شهرها نبود حالا آسایش و امنیت در هیچ کجای ایران فراهم نبود و دست متجاوزان ازسرزمین ایران کوتاه نمی ماند اما یک نکته ای وجود دارد، اینکه دیگر خود مردم خرمشهر و آبادان هم دوست ندارند با پسوند جنگ وجنگ‌زدگی زندگی کنند.

مردم آبادان و خرمشهر می خواهند از جاذبه های شهرشان بگویند. حرف آنها این است که آنها دیگر نمی خواهند منتظر نگاه ویژه ازسوی شهرهای دیگر ایران باشند و تمام تلاش شان این است که بگویند، خرمشهری هست به همان خرمی اسمش، آبادانی هست آبادتراز خیلی جاهای دیگر  ایران که تا به حال کسی ندیده است.

بنابراین جا دارد مسئولان استانی و کشوری جهت رفع محرومیت‌های این دو شهر تلاش کنند.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین