روزنامه نسیم خوزستان گزارش می دهد : کمبود برخی اقلام دارویی و سرگردانی مردم در داروخانه ها

روزنامه نسیم خوزستان گزارش می دهد : کمبود برخی اقلام دارویی و سرگردانی مردم در داروخانه ها

دکتر نرگس خدری در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان درباره کمبود و نایاب بودن برخی اقلام دارویی که شهروندان برخی ازشهرهای استان از این مسئله گله‌مند بودند، اظهار داشت: کمبود دارو در اهواز را رد می کنم و به طور مثال طبق گزارش سازمان غذا ودارو، اهواز پس از تهران در رتبه دوم توزیع سرم قرار دارد.

وی با بیان اینکه تیم های بازرسی فعال هستند، افزود: موارد قاچاق دارویی اگر باشد حتما گزارش می‌شوند؛ اکنون کمبود داروییکشوری داریم اما اجازه نمی‌دهیم این کمبود آسیب زننده به بیمار شود.

مدیر نظارت بر توزیع داروی معاونت غذا و داروی استان خوزستان گفت: متصدیان داروخانه ها باید در چارچوب قانون اقلام داروییتزریقی را در اختیار بیمار قرار دهند، اکنون otcتراپی (داروی بدون نسخه) کمتر مشاهده می‌شود و این نشان‌دهنده عملکرد و مدیریتتوزیع دارو است.

وی درباره احتمال احتکار دارو توسط داروخانه ها تاکید کرد: احتکار در این شرایط صورت نمی‌گیرد به دلیل اینکه سود دهی ندارد و بهصورت مستمر خرید، انبار و فروش دارویی داروخانه‌ها توسط بازرسان رصد می‌شود.

دکتر خدری با اشاره به ارتباط کمبود دارویی با افزایش بار بیماران تنفسی و عفونی عنوان کرد: روزانه سه تیم نظارتی از سوی معاونتغذا و دارو از داروخانه بیمارستان‌ها، داروخانه های سرپایی و مراکز ترک اعتیاد بازرسی می کنند و تخلفات به کمیته تخلفات و تعزیراتجهت رسیدگی ارجاع داده می‌شود.

خانم دکتر سعادتی فر، رئیس اداره ی تدارک و توزیع دارو معاونت غذا و داروی استان خوزستان نیز در ادامه توضیح داد: اصطلاحکمبود دارویی زمانی گفته می‌شود که دارو به مدت چندین ماه توزیع نشود اما کمبود مقطعی دارو، کمبود تلقی نمی‌شود.

وی ادامه داد: به طور مثال قطره بتامتازون قبل از اسفند سال گذشته به دلیل نبود ماده اولیه در کل کشور تولید نشد و از فروردین ماهکمبود این قلم دارویی به جهت تمام شدن استوک داروخانه ها و تمام شدن بخش مدیریتی که در شرکتهای پخش نگه داشتیم، احساسشد.

خانم دکتر سعادتی‌فر افزود: همچنین سیاست وزارت بهداشت بر یک برند خاص و تولید داخلی دارو و اصرار پزشک به استفاده از برندخاص دارویی موجب می‌شود که شاهد جستجوی بیماران در داروخانه ها شویم.

رئیس اداره ی تدارک و توزیع دارو معاونت غذا و داروی استان خوزستان در ادامه گفت: ۴۶ شرکت پخش دارویی داریم که پخش دارو بهضرایب استانی متفاوت است اما ضرایب داروهای شیمیایی، تنفسی و اطفال را در خوزستان بالا بردیم.

وی با اشاره به عدم اجازه فروش داروهای بدون نسخه عنوان کرد: در گذشته دارو وافر بود و داروخانه خارج از چارچوب قانون بدوننسخه فروش دارویی داشتند اما اکنون به خواست وزارت بهداشت این کار صورت نمی‌گیرد، به دلیل اینکه مصرف خودسرانه دارو ما را باچالش مواجه می‌کند.

سعادتی‌فر در پایان با بیان اینکه خوزستان تنها استانی است که ناصر خسرو ندارد، گفت: سامانه ۱۹۰ جهت اطلاعات دارویی و کمبوددارویی و دیگر مشاوره دارویی فعال است همچنین شماره تماس های ۵۶_۳۲۲۳۲۳۵۴ نیز جهت پاسخگویی از ساعت ۷ صبح تا ۱۵بعدازظهر فعال هستند.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، در چند ماه اخیر شهروندان برخی از شهرهای خوزستان از جمله اهواز، آبادان، خرمشهر ومسجدسلیمان علیرغم داشتن نسخه پزشک از کمبود و نایاب شدن برخی اقلام دارویی مثل سرم، آمپول، قطره و قرص های آنتی بیوتیکگله مند بودند و تقاضا داشتند رسانه ها این موضوع را منعکس نمایند که در این خصوص روزنامه نسیم خوزستان به وظیفه خود عملنمود و خبرنگار این نشریه با مراجعه به برخی داروخانه های سطح شهر اهواز کمبود برخی اقلام دارویی را تایید می کند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین