روزنامه نسیم‌ خوزستان از ناکارآمدی نمایندگان مجلس و ناتوانی مدیران استان از گرفتن حق مردم خوزستان گزارش می دهد ؛  اولین و‌ بزرگترین منبع درآمد کشور از داشتن بنزین یورو ۴ محروم است

روزنامه نسیم‌ خوزستان از ناکارآمدی نمایندگان مجلس و ناتواني مديران استان از گرفتن حق مردم خوزستان گزارش می دهد ؛  اولین و‌ بزرگترین منبع درآمد کشور از داشتن بنزین يورو ٤ محروم است

خوزستان با داشتن رئیس و بیشترین اعضای کمیسیون انرژی مجلس از بنزین استاندارد محروم است.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، مدتی است که عدم عرضه بنزین یورو ۴ (بنزین استاندارد) در جایگاه‌های سوخت استان بالاخص کلانشهر اهواز باعث نارضایتی شهروندان شده است.

بررسی های میدانی از همه جایگاه سوخت موجود در سطح استان خوزستان نشان از صحت این سخن دارد که بنزین یورو ۴ (بنزین استاندارد) در جایگاه های سوخت استان خوزستان توزیع و عرضه نمی شود و در این خصوص وزیر نفت، استاندار خوزستان، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و مخصوصا نمایندگان مجلس باید پاسخگو باشند.

بر اساس مصوبه هیات دولت، بنزین یورو ۴ باید در هشت کلانشهر کشور از جمله اهواز توزیع گردد اما با این حال همچنان بیش از دو سال است که بنزین “یورو ۴” (بنزین استاندارد) در جایگاه‌های سوخت خوزستان توزیع نشده است این در حالی است که خوزستان خود دارای پالایشگاه و یکی از تولید کنندگان بنزین کشور محسوب می شود.

بر اساس سخنان مدیران شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی اهواز در سال‌های اخیر میزان استفاده از بنزین یورو ۴ در کلانشهر اهواز حدود ۱.۲ میلیون لیتر در روز بوده که از پالایشگاه نفت شازند اراک تامین می‌شد، حال سوال اینجاست که بنزین‌های تولیدی پالایشگاه‌های استان خوزستان در کجا توزیع می شود؟

در ایامی که هوای اکثر شهرهای خوزستان از سوی سامانه مرکزی پایش کیفی هوا، ناسالم اعلام شده جایگاه‌های سوخت خوزستان همچنان بنزین معمولی و بی کیفیت را توزیع می‌کنند و این در حالی است که بنزین یورو ۴ باعث کاهش آلودگی و پائین آمدن مصرف سوخت خودروها می شود.

همانطور که قبلا عضو هیات مدیره کانون جایگاه‌داران سوخت کشور گفته است، مصرف روزانه بنزین خوزستان حدود ۵.۲ میلیون لیتر بوده است و هم‌اکنون نیز بخش مهمی از مصرف بنزین معمولی را پالایشگاه نفت آبادان تولید و با لوله به تاسیسات نفت نظامیه اهواز منتقل و سپس توسط نفتکش‌ها به جایگاه‌ها حمل می‌شود.

به گفته ایشان پالایشگاه آبادان حدود ۲۵ درصد فرآورده‌های سوختی کشور را تولید و‌ تامین می‌کند اما کسی علت آن را نمی داند که چرا بنزین یورو ۴ در این شرکت تولید نمی‌شود؟

عمده شکایات مردم خوزستان در بخش سوخت ناشی از کیفیت پائین و عدم پاسخگویی مسئولین به عدم عرضه بنزین یورو ۴ در تمام جایگاه‌های این استان است.

استان خوزستان اولین و بزرگترین منبع درآمد کشور و با قرار گرفتن در رتبه پنجم از لحاظ جمعیتی، مهمترین استان‌ کشور محسوب می شود، اما با وجود تمامی این ظرفیت‌های عظیم مادی و انسانی در زمینه های مختلف از جمله تولید و‌ توزیع بنزین یورو ۴ (بنزین استاندارد) دارای محرومیت های بسیار فراوانی است که باید تمامی مسئولین استانی به ویژه استاندار خوزستان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان ذی ربط پاسخگو باشند.

از طرفی دیگر در آبان ماه سال گذشته با افزایش میزان آلاینده های جوی در هوای کلانشهر اهواز و‌ برخی از شهرهای خوزستان هشدار سطح نارنجی صادر شد و از گروه های سنی به خصوص بیماران قلبی و عروقی و آسمی خواسته شد در فضای باز قرار نگیرند و همچنین در کلانشهر حدود ١.۵ میلیون نفری اهواز به دلیل شرایط جوی خاص ناشی از ریزگردها، وارونگی هوا و سایر عوامل آلاینده همچون فعال بودن مشعل های نفت و گاز و تردد چند میلیونی خودرو در سطح شهر، این استان را باید جزو استان‌های با آلودگی بسیار بالا محسوب کرد، با این حال توزیع بنزین استاندارد یورو ۴ می تواند در کاهش آلایندگی‌ها و پایین آمدن مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا بسیار تاثیرگذار باشد.

 

در حال حاضر در جایگاه‌های سوخت خوزستان فقط بنزین معمولی عرضه می‌شود

«ابراهیم الباجی» رئیس انجمن جایگاه داران سوخت خوزستان چندی پیش با ابراز گلایه و انتقاد شدید از عدم توزیع بنزین یورو ۴ و سوپر در جایگاه‌های سوخت خوزستان گفت: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی باید نسبت به این مسئله پاسخگو باشد که چرا طی این مدت اخیر در کلانشهر اهواز و دیگر شهرهای خوزستان بنزین یورو ۴ توزیع نمی‌شود.

وی با بیان اینکه توزیع بنزین یورو ۴ در کلانشهر اهواز مصوبه هیات دولت است، ادامه داد: بنزین یورو چهار، بر اساس مصوبه هیات دولت باید در ۸ کلانشهر کشور از جمله اهواز توزیع می شد اما متاسفانه توزیع این بنزین در جایگاه‌های سوخت خوزستان متوقف شده است.

رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت خوزستان با اشاره به اینکه در حال حاضر در جایگاه‌های سوخت خوزستان فقط بنزین معمولی عرضه می‌شود، گفت: پیش از این روزانه ۱.۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در کلانشهر اهواز توزیع می‌شد.

الباجی تاکید کرد: عرضه بنزین معمولی در اهواز و سایر شهرهای خوزستان باعث آلودگی هوا می‌شود و با توجه به شرایط آب و هوایی اهواز و دیگر شهرهای خوزستان نیاز است تا هرچه سریعتر نسبت به توزیع بنزین یورو ۴ در این استان اقدام شود.

خوزستان دارای ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی است و از آنجا که رئیس کمیسیون انرژی و تنی چند از اعضای این کمیسیون خوزستانی هستند باید از عملکرد آنها در زمینه توزیع بنزین استاندارد یورو ۴ انتقاد کرد که چرا با وجود اینکه استان که خود تولید کننده بنزین است از داشتن این نعمت بی بهره مانده است.

علیرغم جایگاه خوزستان ‌ها در سطح کلان کشور، عادی‌ترین حق مردم در استان و شهرستان های اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، هویزه، مسجدسلیمان و … به عنوان شهرهایی با آب و هوای ناسالم رعایت نمی‌شود و خبری از توزیع بنزین یورو ۴ در این شهرها نیست.

باید به یک نکته دیگر نیز اشاره کرد که با روی کار آمدن دولت انقلابی آیت‌الله رئیسی یکی از خوزستانی‌ها به عنوان معاون اول رئیس جمهور انتخاب می شود که انتظارات از ایشان در زمینه حمایت از مردم این خطه مقاوم و همیشه در صحنه و همچنین پیگیری امور این استان بیشتر و بار مسئولیت ایشان را چند برابر می کند.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، از دادستان های شهرهای استان انتظار می‌رود به عنوان مدعی العموم به موضوع مذکور ورود کرده و حق قانونی مردم خوزستان را به آنها بازگردانند، چراکه با خارج شدن از استان خوزستان مشاهده می کنید بنزین یورو ۴ در کوچکترین و دور افتاده ترین شهرهای کشور توزیع می شود ولی در شهرهای استان خوزستان که هیچ بلکه در کلانشهر اهواز که مصوبه قانونی دارد نیز خبری از توزیع بنزین یورو ۴ نیست در ضمن علاوه بر جایگاه استان در تامین منابع مالی، اقتصادی، کشاورزی، انرژی و …، مردم خوزستان بارها با دفاع از ارزش های انقلاب و همچنین در دفاع مقدس دین خود را به نظام ادا کردند و اکنون حق قانونی مردم این استان است که از حداقل های رفاه و آرامش بهره مند باشند.

گزارش: نجمه ایرانیان

درباره نویسنده

1223مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین