روزنامه نسیم خوزستان گزارش می دهد ؛ چه سنی باید برای فرزندانمان تلفن همراه خریداری کنیم؟

روزنامه نسیم خوزستان گزارش می دهد ؛ چه سنی باید برای فرزندانمان تلفن همراه خریداری کنیم؟

روزنامه نسیم خوزستان گزارش می دهد ؛
*چه سنی باید برای فرزندانمان تلفن همراه خریداری کنیم؟*

*معلم دوره ابتدایی : برای بچه‌های کمتر از ۱۵ سال داشتن موبایل پیشنهاد نمی‌شود*

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، در چهار سال اخیر با شیوع بیماری کرونا و آموزش مجازی، وابستگی دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی به تلفن همراه بیش از پیش شد و اکنون دغدغه اکثر خانواده‌ها این است که از چه سنی باید تلفن همراه برای فرزند خود خریداری کنیم؟

اگر به کودکان اطراف خود توجه کنیم، مشاهده می‌کنیم که ساعات زیادی از وقت خود را صرف بازی با تبلت و تلفن همراه می‌کنند. تلفن همراه همانگونه که می‌تواند ابزاری ارزشمند برای ارتباط، آموزش و سرگرمی باشد، اما همچنین می‌تواند خطرات بالقوه‌ای مانند وابستگی و محتوای نامناسب را برای فرزندانمان به همراه داشته باشد.

بنابراین برای اغلب خانواده ها خرید تلفن همراه یک تصمیم مهم است و باید چند نکته از جمله سن، سطح بلوغ و نیازهای فرزند خود را در نظر بگیریم.

با توجه به اینکه از دیدگاه عمومی جامعه استفاده از تلفن همراه به دلیل شبکه های اجتماعی و داشتن محتوای نامناسب با ذهنیت منفی گره خورده اما داشتن موبایل به یک ضرورت تبدیل شده است.

روانشناسان در بازه ۴ تا ۶ سالگی، توصیه می‌کنند استفاده از گوشی‌های تلفن همراه در حداقل‌ترین حالت ممکن باشد. این موضوع به این معناست که کودک تا ۶ سالگی، باید در روز کمتر از یک ساعت از وسایل الکترونیکی استفاده کند. در بازه سنی ۷ تا ۱۰ سال با ورود بچه‌ها به مدرسه، نیاز به وجود موبایل‌های هوشمند برای بهره‌مندی از آموزش آنلاین ایجاد می‌شود.

در این شرایط، روانشناسان پیشنهاد می‌کنند از یک گوشی همراه هوشمند، لپ‌تاپ یا تب‌لت به صورت عمومی و مشترک در خانه استفاده شود و زمان استفاده از آن نیز مشخص باشد.

معلم دوره ابتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم گفت: اینکه خانواده‌ها وابستگی به تلفن همراه را به آموزش مجازی نسبت می‌دهند، مخالفم. زمان آموزش در برنامه شاد مشخص است. اما اکنون اکثر دانش‌آموزان حتی دوره ابتدایی درباره انواع برنامه‌های اجتماعی صحبت می‌کنند و این به معنای دسترسی راحت آنان به این برنامه‌ها است.

وی درباره سن خرید تلفن همراه تاکید کرد: اصلا خرید تلفن همراه را برای بچه‌های کمتر از ۱۵ سال پیشنهاد نمی‌کنم به دلیل اینکه در این سن شیوه صحیح استفاده از آن را بلد نیستند.

معلم دوره ابتدایی در پایان عنوان کرد: بچه‌های بالای ۱۵ سال نیز در صورت داشتن تلفن همراه، باید آموزش صحیح و درست به آنها داده شود تا در فضای پر پیچ و خم فضای مجازی با داشتن انواع محتوا‌ها و تفکرات غرق نشوند و آسیب نبینند.

خانم صالحی صاحب دو فرزند دختر و پسر در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان گفت: من و همسرم شاغل هستیم و زمان برگشت به خانه میخواهیم استراحت کنیم اگر موبایل به فرزندانم ندهم هر دو بر سر شبکه تلویزیونی مورد علاقه خود بحث می‌کنند.

وی با بیان اینکه تلفن همراه مضرات خود را دارد، ادامه داد: وقتی هر دو فرزندانم تلفن همراه در دست داشته باشند سرگرم بازی می‌شوند و از دعوا و سر و صدا خبری نیست.

مادر خانه دار که پسر ۱۲ ساله دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار این نشریه عنوان کرد: پسرم ابتدا تنها برای درس خواندن تلفن دست می‌گرفت اما در این یک سال اخیر به شدت وابسته موبایل شده و به هر بهانه‌ای تلفن همراه من یا پدرش را می‌گیرد.

وی با انتقاد از آموزش مجازی تصریح کرد: پسرم با آغاز آموزش مجازی وابستگی‌اش به تلفن همراه بیشتر شده و به همان نسبت کمتر با اطرافیان ارتباط برقرار می‌کند و بیشتر منزوی شده است.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، طبق گفته‌های روانشناسان، مشاوران تربیتی و پدر و مادرهای باتجربه موبایل وسیله خوبی برای کودکان و نوجوانان نیست و توصیه می‌کنند تا جای ممکن زمان خرید این وسیله به تعویق انداخته شود. اما واقعیت این است که والدین نمی‌توانند در مقابل اصرار و تقاضای کودکان مقاومت زیادی کنند و دیر یا زود ناچار به تهیه آن برای فرزندانشان خواهند شد. بنابراین اگر قصد خرید تلفن همراه برای فرزند خود دارید، برای زمان موبایل‌دار شدن فرزندتان برنامه‌ریزی کنید و این کار را آگاهانه انجام دهید.

 

درباره نویسنده

1223مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین