روزنامه نسیم‌خوزستان از صدور رای شعبه ۱۵ دادگاه تجدید نظر استان تهران به نفع یک مطالبه‌گر گزارش می دهد ؛ غرامت ناشی از آبگرفتگی‌ها را از شهرداری دریافت کنید

روزنامه نسیم‌خوزستان از صدور رای شعبه ۱۵ دادگاه تجدید نظر استان تهران به نفع یک مطالبه‌گر گزارش می دهد ؛  غرامت ناشی از آبگرفتگی‌ها را از شهرداری دریافت کنید

شهرداری مکلف به تنظیف و پاکسازی خیابان ها از آبهای سطحی و برطرف نمودن یخ زدگی است؛ بنابراین درصورت عدم انجام وظیفه قانونی که سبب لغزندگی معابر و بروز خسارت شود، موظف به جبران خسارات وارده می باشد.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، در سال‌های اخیر وقوع آبگرفتگی‌ها در شهرها خسارت‌های زیادی به زندگی مردم آورده است.

هرچه میزان بارندگی‌ها شدیدتر و طولانی تر باشد میزان آبگرفتگی‌ها بیشتر است و می‌تواند به منازل، مشاغل، جاده‌ها، خطوط برق و سایر زیرساخت ها آسیب برساند.

در بارندگی‌های اخیر خوزستان، بسیاری از شهرستان‌ها از جمله کلان‌شهر اهواز به دلیل بی‌تدبیری مسئولان، زیر آب رفت و مردم با معضل آبگرفتگی و ورود آب به خانه‌ها مواجه شدند.

ناصر کعبی از اهالی کمپلوی اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان گفت: منطقه کمپلو در بارندگی‌های اخیر وضعیت اسفناکی پیدا کرد و کاملا زیر آب رفت.

وی با انتقاد از عملکرد تاسفبار مدیران شهری عنوان کرد: لوازم برقی خانه‌ام در این بارندگی‌ها نیم سوز شده است. باور کنید در این شرایط گرانی‌، توان خرید وسیله جدید را ندارم.

آقای سلیمانی دیگر شهروند اهوازی در گفت‌وگو با خبرنگار این نشریه بیان کرد: متاسفانه در بارندگی‌های اخیر اکثر خیابان‌های اهواز دچار آبگرفتگی شده بودند و رفت و آمد به سختی صورت می‌گرفت.

وی با بیان اینکه آبگرفتگی معابر اهواز نشانه سوء مدیریت متولیان است، ادامه داد: بعد از بارندگی تاکنون چندین بار ماشین را جهت تعمیر به مکانیکی بردم!

*و اما …

در برخی شهرها که تقریبا شرایط مشابهی همانند اهواز داشتند شهروندان با شکایت از مدیران شهرداری، خسارت‌های به‌وجود آمده از آبگرفتگی‌ها را دریافت می کنند و همین موضوع سبب شده متولیان از ترس محکومیت هم که شده بیش از پیش به وظایفشان عمل کنند.

به عنوان مثال خانم «الف.م» از شهرداری منطقه ۴ تهران در دادگاه شکایت کرده و شعبه ۱۵ دادگاه تجدید نظر استان تهران پس از رسیدگی، حکم صادر نموده که به شرح ذیل می باشد:

شهرداری مکلف به تنظیف و پاکسازی خیابان ها از آبهای سطحی و برطرف نمودن یخ زدگی است؛ بنابراین درصورت عدم انجام وظیفه قانونی که سبب لغزندگی معابر و بروز خسارت شود، موظف به جبران خسارات وارده می باشد.

 

شماره دادنامه * ۹۵۰۹۹۷۰۲۲۱۵۰۰۰۷۴

تاریخ دادنامه ۱۳۹۵/۰۱/۳۱

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

 

تجدیدنظرخواهی شهرداری منطقه ۴ تهران بطرفیت خانم «الف. م» نسبت به دادنامه شماره ۶۳۹-۹۴/۶/۹ شعبه ۱۱۷ دادگاه عمومی حقوقی تهران مشعر بر محکومیت به پرداخت مبلغ سیزده میلیون ریال خسارت وارده به خودرو و خسارت دادرسی، وارد نیست. به دلالت بند ۱ ماده ۳۹ قانون شهرداری تنظیف و پاکسازی خیابانها از آبهای سطحی و برطرف نمودن یخزدگی از تکالیف شهرداری است و عدم انجام وظیفه قانونی که سبب لغزندگی معبر و تصادف خودرو تجدیدنظرخوانده شده مثبت تقصیر تجدیدنظرخواه و رابطه سببیت بین ترک فعل و زیان وارده است و دادگاه ضمن رد تجدیدنظرخواهی به استناد مواد ۳۵۱ و ۳۵۳ قانون آیین دادرسی مدنی با اصلاح مستندات قانونی به ماده یک قانون مسئولیت مدنی و ۳۳۱ قانون مدنی ، آنرا تأیید می‌نماید. این رأی قطعی است.

 

شعبه ۱۵ دادگاه تجدید نظر استان تهران – مستشار و مستشار

سید عطا قیصری – هوشنگ امامی

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، از آنجایی که برخی شهرداری‌ها به اسم دفع آبهای سطحی، پول های هنگفتی از بیت المال را صرف پروژه های عمرانی، لایروبی و … می کنند اما با بارندگی های کمتر از چند میلیمتر شهر و خانه های مردم به زیر آب می روند می طلبد شهروندان مطالبه گر با طرح شکایت از شهرداری در دادگاه خواستار پریافت غرامت و جبران خسارت های ناشی از سوء مدیریت را از متولیان انجام دهند، علاوه بر آن مدعی العموم نیز با مدیرانی که در انجام وظایف خود ترک فعل نموده اند برخورد قاطع کند.

درباره نویسنده

1223مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین