۱۰هزار میلیارد ریال برای طرح آبرسانی غدیر هزینه شده است

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان گفت: بهره برداری کامل از طرح آبرسانی غدیر ۶۵هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تاکنون ۱۰هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.
صادق حقیقی پور عصر جمعه در آیین بهره برداری همزمان از افزایش ظرفیت آب آشامیدنی آبادان از طریق طرح غدیر و شبکه آبیاری دژ هویزه که با حضور وزیر نیرو صورت گرفت افزود: در طول شش سالی که از آغاز عملیات اجرایی این طرح می گذرد ۱۰هزار میلیارد ریال هزینه به دنبال داشته است.
وی با اشاره به اینکه در قالب این طرح تاکنون نیاز خرمشهر به آب شرب تامین شده و نیاز آبادان هم پیشتر تامین شده بود، افزود: در قالب طرح آبرسانی غدیر ۷۰درصد نیاز اهواز و ۵۰درصد نیازمندی شادگان به آب آشامیدنی هم تامین شده است.
حقیقی پور افزود: در این طرح در مجموع ۲۵شهر و یک هزار و ۶۰۰روستا در جنوب و غرب خوزستان از نعمت آب شرب برخوردار می شوند. وی اضافه کرد: در قالب این طرح تونلی به طول ۹٫۲کیلومتر برای انتقال آب از سد دز در دست احداث بوده که ۸٫۳کیلومتر آن ساخته شده است.
حقیقی پور افزود: در طرح غدیر آب شرب به میزان ۲۴متر مکعب در ثانبه و با ای سی یک هزار و ۵۰۰ میکروموس به تصفیه خانه انتقال می یابد. “حمید رضا خدابخشی” معاون طرح و توسعه شبکه های آبیاری سازمان آب و برق خوزستان نیز گفت: از مجموع شبکه های آبیاری و زهکشی در این استان ۲۰۱هزار هکتار از اراضی حوضه کرخه از اهداف طرح ۵۵۰هزار هکتاری موسوم به طرح رهبری است.
وی افزود: رویکرد سازمان آب و برق خوزستان در زمینه حوضه کرخه بهبود وضعیت اراضی کشاورزی و تامین آب این اراضی است. نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه و نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: کشاورزان هویزه و دشت آزادگان ۲۰۰میلیارد ریال در اجرای شبکه های آبیاری و زهکشی مشارکت داشته اند و در مقابل بدهی آنها ۹۰میلیارد ریال است. “ناصر صالحی نسب” خواستار بخشودگی بدهی کشاورزان دشت آزادگان شد.
در ادامه سفر حمید چیت چیان، وزیر نیرو به خوزستان، عصر جمعه طرح افزایش ظرفیت آب آشامیدنی آبادان از طرح غدیر بهره برداری شد. با بهره برداری از این طرح که برای آن یک هزار و ۴۵۰میلیارد ریال هزینه شده ۲۰ هزار متر مکعب در روز به ظرفیت آب شرب آبادان اضافه می شود. با این افزایش ظرفیت با احتساب ۱۹۰هزار متر مکعب قبلی ظرفیت آب آشامیدنی آبادان به ۲۱۰هزار متر مکعب در شبانه روز افزایش یافت. در قالب این طرح ۷۰کیلومتر خط GRP و فولادی احداث شده است.
در سومین روز از سفر وزیر نیرو به خوزستان همچنین شبکه آبیاری و زهکشی دژ در اراضی میانی جنوب کرخه نور واقع در دشت آزادگان مورد بهره برداری قرار گرفت. با بهره برداری از این طرح چهار هزار و ۸۰۵ هکتار اراضی کشاورزی زیر پوشش قرار گرفت. طول کانال اصلی این طرح ۳٫۴ کیلومتر ، طول کانال های درجه یک و دو آن ۲۲ کیلومتر و طول زهکش های درجه یک و دو این طرح نیز ۲۳ کیلومتر است.
استفاده بهینه از آب باایجاد شبکه مکانیزه، افزایش محصولات کشاورزی و ایجاد اشتغال از عمده اهداف این طرح به شمار می آید.
اجرای این طرح افزون بر ۲۴۰میلیارد ریال هزینه در برداشته است.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین