بانک ها هیچ نقشی در بهبود شرایط اشتغال مردم خوزستان ندارند!

بانك ها هيچ نقشي در بهبود شرايط اشتغال مردم خوزستان ندارند!

هنوز زمان زیادی از ماجرای پرونده فساد اقتصادی ۳۰۰۰میلیارد تومانی که از یک بانک کوچک در خوزستان کلید خورد نمی گذرد. خاطره این فساد تاریخی، بیش از هر جای دیگری در ذهن مردم خوزستان به یادگار مانده است.
در چنین شرایطی مردم خوزستان یک خاطره تلخ دیگر را هم تجربه می کنند و آن بی مهری بانک های خوزستان که از گردش مالی عظیم در این استان سودهای کلان برده اند، به مردم خوزستان است.
بر اساس اعلام مراجع ذیربط، بانک ها در خوزستان در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی عملکرد نامناسب و نامطلوبی دارند و به انحاء مختلف از پرداخت تهسیلات به شهروندان خوزستانی طفره می روند.
آماری که در خصوص ارائه تسهیلات توسط بانک های خوزستان تا کنون منتشر شده بسیار تاسف بار است بگونه ای که از یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، تنها۴۶ میلیارد تنها توسط دو بانک کشاورزی و صنعت و معدن پرداخت شده که پرداخت این مقدار هم به دلیل دولتی بودن این بانک ها و الزامات پشت سر آنها بوده است.
آمار رسمی نشان می دهد که روند پرداخت اعتبارات اشتغالزایی در خوزستان نسبت به سایر استان های کشور کاهشی بوده است.
خوزستان بر اساس آماری که استاندار خوزستان اعلام کرده است در پرداخت تسهیلات بانکی در بخش تولید و اشتغال در سطح استان های کشور، جایگاه سی و یکم را دارد!
این روند بگونه ای بوده که بارها صدای استاندار خوزستان را نیز درآورده است. وضعیت نامطلوب پرداخت تسهیلات در استان، چالش های جدی را برای بخش تولید و اشتغال ایجاد می کند و نگرانی های بسیاری در خصوص افزایش نرخ بیکاری استان ایجاد نموده است.
استاندار خوزستان در آخرین جلسه کارگروه اشتغال خوزستان در استانداری با اعتراض به این روند گفته است: نباید خوزستان رتبه آخر کشور در میزان پرداخت تسهیلات بانکی را برای رونق بخش تولید و اشتغال داشته باشد.
مقتدایی گفت: خوزستان با ظرفیت های بسیار خوبی که دارد چرا باید مشکل بیکاری و پرداخت تسهیلات برای کارهای تولیدی را داشته باشد؟
بگفته وی، متقاضی سرمایه گذاری در خوزستان وجود دارد اما زمینه های لازم جذب سرمایه گذار در استان نیست و محدودیت هایی در این استان وجود دارد که فعالیت سرمایه گذاران را دچار مشکل می کند.
مقتدایی گفت: خوزستان در بخش صنعت و تولید دچار خفگی است و اوضاع بانک های استان در بخش ارایه خدمات بسیار ضعیف است.
بر اساس آماری که مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری خوزستان ارائه کرده است، در سال‌های ۸۵ تا ۹۲ سهم خوزستان از تسهیلات بانکی کشور با سیر کاملا نزولی از ۳٫۲ درصد به ۲٫۱ درصد کاهش یافته است.
در دوره زمانی پایان سال های ۸۷ تا ۹۲، نسبت “تسهیلات به سپرده های بانکی” در خوزستان با سیر کاملا نزولی از ۹۲٫۱ درصد به ۵۵٫۶ درصد کاهش و رتبه استان از ۲۳ به ۳۱ در بین استان های کشور تنزل یافته است.
متاسفانه بانک های خوزستان در کسوت جزیره های مستقلی عمل می کنند که هیچ نقشی در بهبود شرایط اقتصادی مردم خوزستان و تقویت بخش تولید و اشتغال در این استان ندارند و به هیچ مرجعی در استان پاسخگو نیستند.
تداوم این وضع قطعا مورد پذیرش مردم خوزستان نخواهد بود و این انتظار از نمایندگان خوزستان در مجلس وجود دارد که این موضوع را که با سرنوشت معیشتی و اقتصادی مردم استان و وضعیت بیکاری و تولید استان ارتباطی تنگاتنگ و تعیین کننده دارد بصورت جدی پیگیری کنند و مسوولان کشوری مربوطه را به مجلس بکشانند و تدابیری در این زمینه اتخاذ کنند. متاسفانه به جز برخی مصاحبه های گاه و بی گاه تبلیغاتی شاهد اقدام موثری از سوی برخی از این نمایندگان نبوده ایم.
همچنین پیشنهاد می شود استاندار خوزستان با تهیه گزارش کامل و ارائه تحلیل مستندی در این خصوص به شخص رئیس جمهور، پیامدهای این عملکرد بانک ها را در نارضایتی شهروندان و تاثیر آن بر وضع اقتصادی استان گوشزد کنند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین