وزیر کشور اعلام کرد: قلع و قمع سرشبکه‌های تولید و توزیع مواد مخدر/ خروج مواد مخدر از کشور به صفر رسیده است

وزیر کشور اعلام کرد: قلع و قمع سرشبکه‌های تولید و توزیع مواد مخدر/ خروج مواد مخدر از کشور به صفر رسیده است

وزیر کشور گفت: شناسایی و قلع و قمع سرشبکه های تولید و توزیع مواد مخدر و دستان پنهان این قاچاق در دستور کار قرار گرفته است و مصوب شده است دیگر کشفیاتی با عنوان بدون صاحب مورد قبول نیست. باید نیروی انتظامی و دستگاههای مربوطه سرمنشاء تولید و توزیع را شناسایی کنند.
به گزارش نسیم :عبدالرضا رحمانی فضلی پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری ستاد مبارزه با مواد مخدر و ارائه گزارش صد روزه ستاد از خبرنگاران خواهش کرد تا وی و همکارانش را کمک کنند. و ی گفت: ما هزینه های زیادی برای مبارزه با مواد مخدر پرداخت می کنیم ولی همچنان از قاچاقچیان عقب هستیم، در حالیکه از استانداردهای جهانی در مبارزه با مواد مخدر بیشتر تلاش می کنیم.
وی با بیان اینکه سالانه هزار میلیارد دلار گردش مالی قاچاقچیان مواد مخدر است، گفت: متاسفانه موقعیت جغرافیایی ایران و همسایگی با افغانستان و همچنین وجود ۲۰۹ هزار هکتار زمین با کشت خشخاش در آن کشور و ۶ هزار تن محصول مخدر برای هر قاچاقچی وسوسه‌انگیز است.
وزیر کشور انسداد مرزها، مدیریت مرزها و مقابله با قاچاقچیان را از اقدامات مهم ستاد عنوان کرد و افزود: امروزه شاهد آن هستیم که برای هر کاری اعم از کاهش اضافه وزن، افسردگی، تمرکز حواس، ناتوانی جنسی و حتی خجالت از مخدرها استفاده می شود در حالیکه سطح آگاهی مردم پایین است و نمی داند با چند بار استفاده کردن معتاد شده و دچار بیماری های سنگین می‌شوند.
وی ورود بخش خصوصی به موضوع پیشگیری و درمان را در از جمله برنامه های در دستور کار ستاد عنوان کرد و گفت: اکنون ۸۰ درصد درمان معتادان توسط بخش خصوصی انجام می شود و رویکرد ما اجتماعی محور است. همچنین تقویت سازمان های مردم نهاد و سهولت در ثبت این سازمان و استفاده از توان سمن ها در حال اجرا است.
وزیر کشور با اعلام اینکه در۶ ماهه نخست سال جاری ۲۰۰ آشپزخانه تولید مخدرهای صنعتی شناسایی و منهدم شده است، گفت: از خبرنگاران می خواهم با ثبت یک سازمان مردم نهاد ما را در این زمینه کمک کنند.
وی در مورد دسترسی آسان مواد مخدر در شهرها گفت: این را قبول دارم ولی با طرح جمع آوری معتادان و رسیدن به توزیع کنندگان در حال جمع آوری مخدر از سطح شهر هستیم که در سه ماهه نخست سال جاری ۲۳ درصد افزایش کشفیات داشته ایم.
رحمانی فضلی به اجلاس تاجیکستان اشاره کرد و گفت: در این اجلاس ها نگاه ما کمک به افغانستان است البته از طریق آب های آزاد هم با سازمان ملل همکاری داریم ولی هنوز نتوانستیم نقش سازمان ملل را در این مهم جدی تر کنیم. البته سازمان ملل در پروژه های مبارزه با مواد مخدر ۱۰ میلیون دلار هزینه کرده اند ولی کافی نیست و کمک ها به ایران ناچیز است در حالیکه می خواهیم قاچاق مخدر را به صفر برسانیم.
وزیر کشور گفت: در مورد اینکه که می گویید دسترسی در پارک ها به مواد مخدر آسان است باید بگویم که در ۱۰۰ روز گذشته ۱۶ هزار معتاد را دستگیر کردیم که با این روش هم درمان را انجام می دهیم و هم به توزیع کنندگان می رسیم.
وی با اعلام آماری خیره کننده در بحث اعتیاد زنان اعلام کرد: متاسفانه آمار اعتیاد زنان از ۵٫۳ درصد به ۹٫۸ درصد افزایش داشته است که این زنگ خطر است، همچنین آمار دقیقی از اعتیاد دانش‌آموزان نداریم، ولی بر اساس آماری نمونه گیری شده نیم درصد دانش آموزان کشور معتادند و سن معتادان کاهش یافته است.
جانشین رئیس جمهور در ستاد مبارزه با مواد مخدر موضوع رسیدگی به خانواده معتادان زندانی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در این مورد یک تیم کارشناسی به سرپرستی دکتر عماد افروغ در دانشگاه تهران آثار اجتماعی ده گانه را در دست بررسی دارد . در این مورد موضوع زنانی که معتاد می شوند و خانواده را دچار اشکال می کنند و همچنین موضوع خانواده قاچاقچیان بسیار در این پروژه ها پررنگ تر دیده شده است با این حال متاسفانه در کشور نهادی وجود ندارد که سرپرستی این خانواده ها را برعهده بگیرد.
وزیر کشور با بیان اینکه شخص وزیر کشور بر کمیته های ویژه خانواده های آسیب دیده شرکت می‌کنند، گفت: ساماندهی موسسات خیریه، فعال کردن تمامی صنوف و دعوت از هنرمندان و ورزشکاران برای کاهش آسیب های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر در این کمیته ها در دستور کار قرار گرفته اند.
وی خطاب به خبرنگاران گفت: این خبر خوش را می دهم که ورود هر گونه کارناوال قاچاق مواد مخدر به کشور بجز یک منطقه که در حال کنترل است امکانپذیر نیست و با تجهیز مناطق مرزی به پهبادهای نیروی انتظامی و سپاه و همچنین سیستم های تشویقی و تتبیهی می خواهیم ورود مواد مخدر را در مرزها به صفر برسانیم.
رحمانی فضلی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا بر اساس قانون احکام قوه قضائیه در مورد قاچاقچیان به ستاد ارجاع می شود. همچنین ارزیابی وی از عملکرد صدا و سیما در ستاد گفت: احکام می آید و زمانی هم که من آمدم صدا و سیما ۳۸ برنامه تلویزیونی و ۲۰۰ دقیقه برنامه رادیویی پخش کرده است البته به آنها گفتم که پول بدست کسی نمی دهیم، برنامه بیاورید و بعد از موافقت، هزینه ها پرداخت می شود. از تمامی سینماگران، کارگردانان و تهیه کنندگان می خواهیم پیشنهادات خود را ارائه کرده و وارد سریال سازی و فیلم سازی شوند و ما صددرصد حمایت می کنیم.
وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار مهر مبنی بر کاهش مصرف کراک و افزایش مصرف هروئین واقدامات ستاد در این مورد گفت: تغییر الگوی مصرف اعتیاد مهم است، ولی اگر بخواهیم روی هروئین متمرکز شویم، ماده جدیدی رو می شود مثل این روزها که باید بگویم نسل چهارم مواد مخدر هم در راه است، برای همین به دنبال مبارزه متوازن هستیم.
رحمانی فضلی در پاسخ به دستگیری و اعدام ۳۵۰ ایرانی به جرم حمل مواد مخدر در کشور مالزی گفت: در مرزهای هوایی دستگاه های بادی اسکن که ساخت وزارت دفاع است جانمائی شده که در حج امسال شاهد بودیم که هیچ معتادی یا مصرف‌کننده‌ای نتوانست مخدر را به عربستان منتقل کند، ولی در مورد آن زندانیان باید بگویم که از ایران مخدر نبردند بلکه در همان کشور اقدام به قاچاق کرده اند و به طور یقین اعلام می کنم خروج مواد مخدر از کشور به صفر رسیده است.
دکتر رحمانی فضلی از تصمیم ستاد برای کنترل تولیدات شیمیایی در ساخت مخدرهای صنعتی خبر داد و گفت: تمامی این تولیدات با شناسنامه و نحوه توزیع مسیریابی شده و اجازه نمی دهیم حتی یک کیلوگرم مواد اولیه برای تولید مخدر عرضه شود.
وی افزود: به تازگی یک محموله سنگین ۱۸ تنی از مواد اولیه تولید ۷ تن هروئین در مرز افغانستان کشف شد. همچنین دستور داده شده تا کوچکترین آشپزخانه های تولید مواد مخدر هم پیگیری و شناسایی شود، ولی باید گفت که تا این موضوع اجتماعی نشود، مبارزه به نتیجه نمی رسد.
وزیر کشور اعلام کرد: شناسایی و قلع و قمع سرشبکه های تولید و توزیع مواد مخدر و دستان پنهان این قاچاق در دستور کار قرار گرفته است و مصوب شده است دیگر کشفیاتی با عنوان بدون صاحب مورد قبول نیست. باید نیروی انتظامی و دستگاههای مربوطه سرمنشاء تولید و توزیع را شناسایی کنند که البته وزارت اطلاعات به تازگی یک باند بزرگ را از مرز پیگیری و در کرمان به دام انداخت.
رحمانی فضلی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در موضوع عقبه های اقتصادی قاچاق گفت: وقتی که محموله ای کشف می شود باید آنقدر پیگیری کنیم تا تمامی اموال و دارایی های این افراد را در قاچاق شناسایی کرده و همه را مصادره کنیم.
وی در پاسخ به اینکه آیا فروش مواد مخدر هم دارید، گفت: قطعا بخشی از مواد مخدر کشف شده به وزارت بهداشت و کارخانه های داروسازی فروخته می شود و بخشی هم به صورت نمادین منهدم می کنیم، البته وزیر کشور مخالفت خود را با فروش سهمیه ای تریاک به معتادان اعلام کرد.
در ادامه این نشست جانشین رئیس جمهور در ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که در هفت ماهه سال ۹۱، ۱٫۲۰۰ تن و در هفت ماهه سال ۹۲، دو تن کشفیات مواد مخدر صنعتی داشتیم که رشدی ۶۰ درصدی داشته است.
وی در ادامه اعلام کرد: تولید تریاک در افغانستان سالانه ۶ هزار تن است که ۳۰ درصد آن از ایران عبور یا مصرف می شود.
دکتر رحمانی فضلی درباره برخورد با کمپ های غیرمجاز هم گفت: ۸۰ رصد کمپ ها غیر قانونی بود که یا آنها را پلمپ کردیم و یا اخطار دادیم که خود را اصلاح کنند و هم اکنون این کار انجام شده است.
وی خطاب به خبرنگاران گفت: من به عنوان جانشین رهبری در نیروی انتظامی و وزیر کشور و جانشین رئیس جمهور در ستاد مبارزه با مواد مخدر از رسانه ها می خواهم که شلاق قلم خود را بر پیکر مسئولین بزنند تا در مبارزه با مواد مخدر موفق شویم.
وزیر کشور از خبرنگاران خواست هر گونه گزارش و عکس را در این حوزه منتشر کنند و مجوزها یکروزه از سوی ستاد صادر می شود، البته باید نظر ما را هم بخواهید.
رحمانی فضلی در پاسخ به اظهارات رئیس سازمان زندان ها مبنی بر اینکه مواد مخدر در زندان ها به صفر رسیده است، گفت: من بارها گفته ام وقتی نمی توانیم در چهار دیواری محافظت شده مانند زندان مواد مخدر را کنترل کنیم، دیگر جامعه جای خود را دارد، در این مورد سه جلسه بحث و بررسی داشتیم و قرار شد در زندان های بزرگ دستگاه های بادی اسکنر نصب شود، البته نمی توانیم بگوییم که وجود مواد مخدر در زندان دلیلش مسئولان و نیروی انتظامی است؛ چراکه مخدر به نحوی وارد زندان می شود که به عقل جن هم نمی رسد.
وی اعلام کرد: در ۱۰۰ روز گذشته ۲۹ کیلوگرم مواد مخدر که از طریق بلع و انباری وارد زندان شده بود، کشف شد.
وزیر کشور در ادامه به ول شدگی برخی از مرزها توسط کشورهای همسایه گفت: ما مناطق صعب‌العبور داریم که کنترل آن واجب است البته این مناطق را با هواپیما و پهبادها کنترل می‌کنیم، ولی در بسیاری از مناطق حتی خود افغانستان هم پاسگاه ندارد و ما برایشان ساخته ایم.
رحمانی فضلی در مورد اینکه مواد مخدر جدید به نام تینا و جیب وارد آرایشگاه های زنانه شده اند، گفت: اگر اینها مستند باشند، پیگیری می کنیم ولی من در یک روزنامه خواندم که زده بودند عطاری ها مخدر می فروشند که منظورش همان مخدر ناس بود، ولی ما حاضر هستیم بجای شیشه ناس مصرف کنیم ولی شیشه از بین برود، به صدا و سیما هم گفتیم مناظره های بخش مواد مخدر را بیشتر کنند.
وزیر کشور در مورد بودجه مورد نیاز ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال جاری گفت: مشکل در کل کشور است و تحریم ها از فروش نفت هم موجب کاهش بودجه شده است، ولی باید گفت که بودجه این ستاد در سال ۹۲، ۱۳۵ میلیارد تومان بوده که کمتر از ۵۰ درصد آن را تخفیف داده اند اگر تا آخر سال الباقی هم داده شود باز هم کم داریم، خودتان محاسبه کنید، درمان یک میلیون معتاد و هزینه اردوگاه ها سالانه چقدر است.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین