موگرینی : توافق هسته‌ای راه را برای روابط بین‌الملل باز می‌کند

موگرینی : توافق هسته‌ای راه را برای روابط بین‌الملل باز می‌کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تاریخی خواندن توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت: این توافق راه را برای یک چارچوب متفاوت در منطقه و روابط بین‌المللی باز می‌کند.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه پس از ورود به شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل گفت :‌ ما یک هفته خوب را در عرصه سیاست خارجی از سرگذراندیم. ما در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به یک توافق تاریخی با این کشور دست یافتیم که راه برای یک چارچوب متفاوت در منطقه به علاوه روابط بین‌المللی باز می‌کند.
بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا روز دوشنبه قرار است وزرای امور خارجه کشورهای عضو این اتحادیه نشستی را برگزار کنند که توافق هسته‌ای یکی از موضوعات مورد بحث در آن خواهد بود.
موگرینی همچنین بیان کرد:‌ ما قطعا در این نشست درباره دو موضوع، یعنی توافق هسته‌ای و آغاز اجرای آن به علاوه مسأله لیبی گفت‌وگو خواهیم کرد. همچنین انتظار می رود شورای امنیت سازمان ملل امروز رای گیری درباره توافق هسته‌ای را انجام دهد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که توافق با ایران چگونه می تواند به برقراری ثبات در منطقه خاورمیانه کمک کند ، با تکیه بر ادعای بی اساس غرب مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای اظهار کرد: توافق هسته‌ای در وهله اول یک توافق منع اشاعه است و ما باید این را همواره به یاد داشته باشیم. بنابراین توافقی که اطمینان دهد ایران نمی تواند سلاح هسته‌ای داشته باشد اولین مسأله امنیتی مهم برای این منطقه و جهان است.
وی افزود: همچنین این توافق نشان داد که دیپلماسی و سیاست چند جانبه نتیجه می‌دهد و ما در شرایطی که با چند بحران مواجهیم به چنین توافقاتی نیاز داریم. همچنین احتمال اعتماد سازی دوباره میان ایران و همسایگانش ، میان ایران و جامعه بین‌الملل را به وجود آورده است.
موگرینی تصریح کرد: این توافق همانگونه که رئیس جمهور اوباما یادآور شد بر مبنای اعتماد انجام نشده اما توافقی است که می تواند منجر به اعتماد سازی شود. این کاری است که باید انجام شود و ما امروز در اتحادیه اروپا قرار است درباره آن بحث و گفت‌وگو کنیم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: ‌اتحادیه اروپا آماده است تا نقش خود را ایفا و برای هموار کردن مسیر اعتماد سازی دوباره در این منطقه و یافتن راه حلی مثبت برای دو مسأله اصلی کنونی در منطقه کمک کند و این کار را با سوریه و یمن آغاز خواهد کرد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین