مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان شامگاه شنبه در مراسم تجلیل از روزنامه نگاران و خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد:

امسال در حوزه رسانه خوزستان تفاوت هایی نسبت به سال قبل به وجود آمده و حجم فعالیت های این حوزه افزایش چشمگیری داشته است. سال گذشته تعداد پایگاه های خبری رسمی و و دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دو پایگاه بود که تا کنون به ۲۹ پایگاه خبری ارتقا پیدا کرده اند.

قنواتی بیان کرد: افزایش تعداد پایگاه های خبری و روزنامه ها و به صورت کلی اهل رسانه اتفاق خوب و مبارکی است. همچنین سال گذشته تعداد رسانه ها و مطبوعات ما ۸۵ مورد بود که طی یک سال اخیر ۲۲ هفته نامه، ماهنامه، فصل نامه و گاهنامه خبری به این تعداد افزوده شده است.

وی یادآور شد: یکی دیگر از مسائلی که می توان به آن توجه داشت، ساعت ها گفتگو پیرامون موضوعی بود که چند سال مورد اختلاف بوده و آن هم نحوه شکل گیری خانه مطبوعات است. این اختلافات در واقع صدمات بسیاری را به حوزه رسانه و مطبوعات وارد کرده ولی با اصلاح  ساختار و تشکیل و همچنین برگزاری جلسات مختلف خوشبختانه تا ۲۴ مرداد ماه با توجه به ثبت نام و عضو گیری های انجام شده تشکیل می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اضافه کرد: امیدوارم با شکل گیری دوباره خانه مطبوعات شاهد انتخاب هیئت مدیره آن برای پیگیری مطالبات مطبوعات و رسانه ها باشیم. باید منافع جمعی را بر هر چیز دیگری ارجحییت داشته و امیدوارم که از کنار مسائل جزئی و آنهایی که گاها فضا را ناخوشایند می کنند، به سادگی بگذریم.

روز بدون خبر

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان نیز در این مراسم با گرامیداشت یاد علی هویسی عکاس نمونه خوزستانی گفت: رسانه عرصه ساده ای نبوده و کار کردن، متهم شدن، قلم زدن و عرق ریختن همه در مورد اصحاب رسانه صدق می کند.

فرج الله خبیر ادامه داد: تصور کنید که یک روز بی خبر را در دنیا داشته باشیم آن وقت حیاتی نبوده و زندگی هم جریان ندارد. وقتی زندگی جریان داشته باشد خبر هم وجود داشته، وقتی خبر باشد نیز خبرنگار هم وجود دارد.

وی یادآور شد: خبرنگار نمی تواند هیچ تحلیلی در مورد خبر ارائه کند چون تحلیل کار اشخاص دیگری است. خوشحالیم که در خوزستان جزو استان های پیشرو در عرصه اطلاع رسانی بوده و روز به روز شاهد پیشرفت بیشتر این عرصه هستیم.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان در پایان گفت: در سال جاری کارگاه های آموزشی تخصصی را برای خبرنگاران برگزار کرده و در حال حاضر پیگیر جذب اعتبارات این مهم هستیم.

تجلیل از خانواده های شهدا و عکاسان پیشکسوت

به گزارش اکسینا ، در این مراسم از خانواده های مرحوم علی هویسی، منصور واحدی، محمدحسین موسوی نسب، حسین زراعتکار، علی ریاحی، محمدجواد میان آبی، کاظم کوه گیوی، عبدالمهدی جمیلی، مصطفی حیدری، خانواده شهدای هفته اطلاع رسانی احمد ربیعیان و نادر دریابان تجلیل شد.

همچنین از وحید اسدی روزنامه فرهنگ جنوب و محسن حسین نژادیان روزنامه نور خوزستان به عنوان مسئولان فنی چاپخانه ها تقدیر شد.

در این مراسم از عباس بدری، علی راکی و حمزه حسینی به عنوان کیوسک داران نمونه و از داراب پور به عنوان توزیع کننده تقدیر شد. همچنین از وهاب کروشاوی و مرتضی دهداری به عنوان عکاسان پیشکسوت تجلیل شد.

خبرنگاران نازپرورده نیستند , سیلی خورده اند

در ادامه این مراسم ابراهیم افتخار سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی در خوزستان و مدیر پیشین خانه مطبوعات استان به نمایندگی از خبرنگاران و روزنامه نگاران به برخی از مشکلات حوزه رسانه اشاره کرد. وی با انتقاد از این جمله مدیر کل ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه اهالی فرهنگ و رسانه حساس و نازپرورده هستند خطاب به ایشان گفت: خبرنگاران ممکن است حساس باشند ولی ناز پرورده نیستند و اتفاقا سیلی خورده اند. وی با اشاره به وضعیت بیمه, مسکن, و حقوق کارکنان در رسانه ها گفت:تقویت اقتصاد مطبوعات و رسانه ها به طور مستقیم و غیر مستقیم در زندگی کارکنانشان موثر خواهد بود لذا باید به فکر تقویت توان اقتصادی آن ها بود. افتخار همچنین با اشاره به اینکه خوزستان بیشترین و برترین خبرنگاران و عکاسان را در سطح کشور به خود اختصاص داده اظهار کرد اما متاسفانه شاهد هستیم که به دلیل نداشتن تشکل صنفی قوی و حمایت های مادی و معنوی از آن ها به فکر ترک استان یا تغییر شغل خود می باشم. وی همچنین بر لزوم پایان دادن به اختلافات در مورد خانه مطبوعات تاکید نموده و خواستار تشکیل خانه ای با حضور همه سلایق از اعضای رسانه ها برای پیگیری امور صنفی آنها شد. وی گفت متاسفانه این اختلافات در سال های گذشته از خارج از مطبوعات بر آن تحمیل شده بود.

افتخار با اشاره به مصاحبه اخیر رئیس جمهور با صدا و سیما که در آن از مردم به خاطر مطالب, عکس ها ,طنز و کاریکاتور در فضا های مجازی تشکر کرده بود یاد آور شد با تحولات نوین در عرصه اطلاع رسانی فضای یک سویه از دست یک یا دو رسانه کشوری خارج شده و لذا باید همه ی کسانی که در عرصه خبر فعال هستند به رسمیت شناخته شوند سایت ها, پایگاه های خبری ,گروه های مجازی خبرنگاران و عکاسان مردمی مورد توجه قرار گیرند.

وی همچنین در ابتدای سخنان خود ضمن تجلیل از شهدای رسانه برای آزادی خبرنگاران در بند دعا کرد.

در ادامه خانم ثریا زندیار خبرنگار روزنامه روزان به انتقاد از مراسم به دلیل عدم توجه به خواسته های خبرنگاران و تجلیل از روابط عمومی ها پرداخت که با تشویق حاضران روبرو شد.

تجلیل از برگزیدگان بخش جشنواره

در ادامه این مراسم از روابط عمومی ها و خبرنگاران بخش جشنواره مطبوعات با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.

حواشی مراسم

۱-این مراسم با ۴۰ دقیقه تأخیر شروع شده و تا پایان مراسم به دلیل نقص فنی سیستم خنک کننده تمامی حاضران مشغول باد زدن خود بودند.

۲-برخی از اهالی رسانه به دلیل انتقاد از جشنواره ای شدن مراسم روز خبرنگار در این آیین شرکت نکردند.

۳-میلاد اسماعیلی عکاس خبرگزاری ایسنا از مسئولان خواست تا قدر علی هویسی هایی که زنده هستند را بدانند.

۴-انتقادات بسیار زیادی به داوری آثار و انتخاب برخی از افراد از نشریات خاص از سوی خبرنگاران صورت گرفت.

۵-پخش کلیپ هایی از برخی از شرکت ها و روابط عمومی ها که هیچ ارتباطی با روز خبرنگار نداشت شائبه رپرتاژ آگهی بودن آنها را در حاضران ایجاد کرد.