شلمچه؛ حجله‌گاه شهدا یا قدمگاه زائران اباعبدالله الحسین

شلمچه؛ حجله‌گاه شهدا یا قدمگاه زائران اباعبدالله الحسین

حضور پرشور زائران اربعین سالار شهیدان امام حسین(ع) شلمچه را به قدمگاه زائران پیاده اباعبدالله تبدیل کرده است.
شلمچه؛ حجله‌گاه شهدا یا قدمگاه زائران اباعبدالله الحسین
روزهایی است نقطه صفر مرزی کشور و حجله‌گاه شهدای دفاع مقدس ایران پذیرای میهمانی ویژه شده است.
میهمانانی که از جای جای کشور به این خطه سفر کرده تا آن را قدمگاه خود برای رهسپاری به بین الحرمین قرار دهند.
کودک و بزرگسال، زن و مرد نمی‌شناسد این عشق به اباعبدالله، همه و همه در کنار یکدیگر به انتظار نشسته تا مهر خروج خود را دریافت و مسیر ۵۰۰ کیلومتری شلمچه تا کربلا را آغاز کنند.
در سال‌های اخیر و در آستانه فرا رسیدن اربعین سالار شهیدان شاهد حضور پرشور مردم نقاط مختلف کشور به سمت شلمچه برای رفتن به کربلا و زیارت اربعین هستیم.
باتوجه به فضای خاص و غیرقابل وصف مسیر شلمچه تا کربلا و البته زیارت شهدای دشت نینوا در روز اربعین هر سال شاهد افزایش تعداد زائران در این ایام هستیم.
* عزیمت از نقاط مختلف کشور
از روزها قبل مسیرهای منتهی به آبادان و خرمشهر از نقاط مختلف کشور پذیرای حضور زائران پیاده اباعبدالله بود.
برخی‌ها از همان نقطه مبداء حرکت خود را با پای پیاده آغاز کرده و پس از رسیدن به شلمچه و استراحتی کوتاه ادامه مسیر خود را دنبال می‌کنند.
برخی نیز که از مسیرها و استان‌های دوردست کشور به این منطقه در حال عزیمت هستند نیز مسیر شلمچه تا کربلا را برای زیارت سالار شهیدان در روز اربعینش انتخاب کرده‌اند.
هریک‌شان نیز با باری ساده که شامل کوله‌پشتی و یک بیرق کوچک که با نام اباعبدالله الحسین و حضرت ابوالفضل العباس مزین شده است در حال حرکت هستند.
*برپایی تکایا برای استقبال از زائران
از همان روزهای نخست حضور زائران در شلمچه و به منظور پذیرایی بهتر از آنها تکایایی توسط مردم خرمشهر در شلمچه برپا شده است.
در این تکایا با چای، میوه، خرما، صبحانه و… از زائران پذیرایی و با دودکردن اسپند آنها را در این مسیر بدرقه می‌کنند.
در این تکایا که به همت هیئت‌های مذهبی راه‌اندازی شده است جوانان پای ثابت هستند و از ابتدای صبح تا پاسی از شب مشغول پذیرایی از زوار هستند.
* اوج حضور زائران در شلمچه
در فاصله‌ای کوتاه تا اربعین امام حسین(ع) این روزها شلمچه به اوج حضور زائران رسیده و جمعیتی انبوه در حال حاضر در شلمچه در انتظار عبور از مرز هستند.
خیل عظیم جمعیت زائران در این روزها ضمن اینکه جلوه‌ای دیگر از عشق و ارادت مردم ایران اسلامی به شهدای دشت کربلا را نشان می‌دهد مشکلاتی نیز برای آنها ایجاد کرده است.
برخی از زائرانی که از نقاط دور به شلمچه آمده و نمی‌توانند در روز حضورشان از مرز عبور کنند در حسینیه‌ها و مساجدی که در نقاط مختلف شهر و به ویژه در مناطق نزدیک به مرز شلمچه هستند استقرار یافته تا پس از استراحت صبح روز بعد سفر خود را ادامه دهند.
*مسئولان تردد زوار عتبات عالیات را تسهیل کنند
با توجه به پیش‌بینی اوج حضور زائران در روزهای منتهی به اربعین امام جمعه خرمشهر نیز پیش از این و در یکی از خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان از مسئولان خواسته بود را روند تردد زائران را تسهیل کنند.
حجت الاسلام سید نبی موسوی افزود: شیعیان از سراسر دنیا با پای پیاده از هر نقطه که توان داشته باشند به سمت حرم حضرت امام حسین(ع) به راه می‌افتند.
امام جمعه خرمشهر بر تکریم زوار در ایام اربعین حسینی تاکید و خواستار برپایی تکایا، تسهیل تردد زائران و جلوگیری از معطلی آنها با افزایش خدمات توسط مردم و مسئولان شده بود.
*ایجاد پارکینگ یک هزار نفری برای استقرار زائران
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج خرمشهر نیز در این خصوص گفت: با توجه به اینکه خرمشهر در سال‌های اخیر و در ایام اربعین حسینی میزبان خیل عظیمی از زائران است ستادی در این راستا تشکیل شده است.
عادل فرهانیان افزود: این ستاد به برنامه‌ریزی برای استقبال و همچنین پذیرایی از زائرانی که از مرز شلمچه رهسپار کربلا می‌شوند اقدام خواهد کرد.
وی گفت: در این راستا تکایایی در شلمچه برای استقبال و پذیرایی از زائران امام حسین(ع) تشکیل و به پذیرایی از زئران می‌پردازند.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج خرمشهر تصریح‌کرد: علاوه بر در زمینه خدمات‌رسانی نیز پارکینگی به ظرفیت یک هزار نفر برای استقرار زائران درنظر گرفته شده و تعداد سیستم‌هایی که خروجی را ثبت می‌کنند از چهار به هشت سیستم افزایش یافته تا زائران مدت زمان کمتری در صف باقی بمانند.
فرهانیان اضافه‌کرد: با این وجود حجم استقبال زائران برای عبور از این مرز به سمت کربلا بسیار زیاد است.
وی خاطرنشان‌کرد: همچنین ارگان‌هایی همچون هلال احمر، شبکه بهداشت، نمایندگان حج و زیارت، منطقه آزاد اروند، نیروی انتظامی و… در شلمچه حضور دارند تا خدمات مورد نیاز را به زائران ارائه کنند.
*روزانه تا ۱۳ هزار نفر از مرز شلمچه عبور می‌کنند
معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری خرمشهر نیز گفت: تردد زوار انفرادی عتبات عالیات از مرز شلمچه به اوج خود رسیده ایت.
لطیف حیایی اهوازی افزود: در سال‌جاری شاهد افزایش بیش از پیش تردد زائران از مرز شلمچه برای رهسپاری به کربلای معلی هستیم.
وی ادامه داد: در این راستا اقدامات لازم برای صدور مجوزهای لازم برای تردد زائران با همکاری سازمان حج و زیارت انجام شده است.
معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری خرمشهر تصریح‌کرد: در راستای خدمات‌رسانی بهتر نیز کمیته‌های مختلفی در شهرستان تشکیل و هر یک وظایف را بر عهده گرفتند.
حیایی‌اهوازی اضافه‌کرد: علاوه بر ارگان‌های خدمات رسان نیز از روزها قبل در مرز شلمچه استقرار یافته و مشغول ارائه خدمات هستند.
وی خاطرنشان‌کرد: با این وجود حجم زائرانی که تقاضای خروج دارند بسیار زیاد است و با وجود تلاش‌های انجام شده مشکلات موجود به دلیل حجم بالای تعداد زائران است.
معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری خرمشهر اضافه‌کرد: در حالی که سالن اداری پایانه شلمچه گنجایش تنها ۵۰۰ نفر را دارد در این روزها شاهد روزانه هزاران نفر است که در آن تردد می‌کنند و این سالن به هیچ وجه پاسخگوی این خیل عظیم جمعیت نیست.
حیایی‌اهوازی ادامه داد: در حال حاضر روزانه تا ۱۳ هزار نفر نیز در قالب گروهی، انفرادی و کاروانی در حال عزیمت به کربلای معلا از شلمچه هستند.
وی گفت: با این وجود تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات هرچه بهتر و مناسب‌تر به زائران را انجام داده تا مشکلات به حداقل برسد.
شلمچه این روزها بار دیگر حال و هوایی دیگر به خود گرفته و این بار افتخار میزبانی از زائران سید جوانان بهشت و یاران باوفایش را دارد و چه زیبا زیارتی است زیارتی که نقطه آغاز آن حجله‌گاه شهدای مظلوم دفاع مقدس و نقطه تلاقی و پایانی آن گنبد نورانی اباعبدالله الحسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس است.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین