استاندار خوزستان: دوران ۸ سال دفاع مقدس و مقاومت جزو مستندات تاریخ ایران است

استاندار خوزستان: دوران 8 سال دفاع مقدس و مقاومت جزو مستندات تاریخ ایران است

استاندار خوزستان، دوران هشت سال دفاع مقدس و مقاومت نیروهای نظامی، انتظامی و به‌ویژه مردم را جزو مستندات تاریخ ایران دانست که امکان خدشه وارد کردن به آن نیست.

خبرگزاری فارس: دوران 8 سال دفاع مقدس و مقاومت جزو مستندات تاریخ ایران است

عبدالحسن مقتدایی پیش از ظهر امروز در همایش نمایش اقتدار که به مناسبت پنجم مهرماه سالروز شکست حصر آبادان در مقابل پارک معلم آبادان برگزار شد، اظهار کرد: شرایط سخت جنگ به لحاظ برخورداری دشمن از آخرین تجهیزات و ادوات شرایط سختی را به‌وجود آورد که آینده و نتیجه این جمله و آتش بازی دشمن برای همگان نامشخص بود.

وی افزود: خدا را شاکریم که آنچه دوران دفاع مقدس برای ما بر جا گذاشت سراسر افتخار و عزت است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه هر آنچه تحت نام میراث برای ملت‌ها باقی می‌ماند یا مادی و یا معنوی‌ است، اظهار کرد: میراث مادی آن چیزی‌ است که به چشم می‌آید اما میراث معنوی آن چیزی‌ است که از آن به عنوان ارزش نام برده و در نهایت به عنوان فرهنگ توسط جامعه پذیرفته می‌شود.

مقتدایی تصریح کرد: از آنجایی‌ که میراث مادی ممکن است در میان مردم جایگاهی نداشته باشد در طول تاریخ دستخوش تغییر می‌شود و یا به طور کامل از میان می‌رود، اما میراث معنوی میراث ماندگاری‌ست که جزو باورهای تاریخی یک ملت است و قاطبه مردم به آن مهر تائید می‌زنند و نسل‌های بعدی نیز از آن حمایت می‌کنند و به آن تعصب دارند.

دفاع مقدس میراث معنوی ملت مسلمان ایران است

وی یادآور شد: دوران دفاع مقدس از جمله میراث معنوی ملت مسلمان ایران است که سایر ادیان نیز به حقانیت آن مهر تائید می‌زنند و هیچکس پیدا نمی‌شود که بخواهد به آن خدشه وارد کند زیرا همه بر این باورند که در پای این میراث خون‌های زیادی ریخته شده، گل‌های زیادی پرپر شده، رشادت‌ها انجام گرفته، درخت آبیاری شده و به نسلی که به آن افتخار می‌کند، سپرده شده است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه دوران دفاع مقدس فراموش شدنی نیست، گفت: کربلا مقطعی از اسلام است که در آن اتفاقات زیادی رخ داده، گذشت ایثار، مدیریت، برنامه ریزی، فداکاری و هر آنچه که قبل از عاشورا و در دوران محدودیت و محاصره رخ داد، بدون شک مقطع عاشورا مقطع پیوند مهاجرین و انصار شد.

مقتدایی با تاکید بر اینکه دوران دفاع مقدس و هشت سال مقاومت و مبارزه جزو مستندات تاریخ ایران است، افزود: مردم هر جا که احساس ضعف در مقابل دشمن کنند به یاد می‌آوردند که نسلی از ما زمانی در مواجه با قدرت کامل به لحاظ تجهیزات توانست به اوج قدرت برسد.

وی اضافه کرد: میراث هشت سال دفاع مقدس میراث ماندگاری‌ است که هرکس با هر طرز تفکر آن را تایید می‌کند، در تمام مجموعه‌های نظام‌مند هستی برای بخش‌های مختلفی که در آن قرار می‌گیرند ماموریتی تعریف شده که یا ذاتی و یا اکتسابی است و باید برای آن علاوه بر فراهم کردن زمینه بروز و ظهور با آموزش، پرورش و تقویت نقاط ضعف آن را به نقطه بهره برداری برساند.

*همه از ایران انتظار نابغه‌گی دارند

وی تصریح کرد: در میان حکام منطقه وضعیت مردم ایران به دلیل داشتن سابقه دینی و فرهنگی و سایر میراث‌های ماندگار آن است که همگان انتظار نابغه بودن را از ملت ما دارند و لذا انتظار دارند تا ماموریت خود را به نحو مطلوبی به انجام برسانند و هر کجا مظلومی نیاز به کمک داشته باشد به سوی او شتاب کنند.

استاندار خوزستان گفت: ملت غیور ایران اسلامی به تنهایی در طول هشت سال دفاع مقدس در مقابل هجوم دشمن بعثی که از سوی استکبار نیز به شدت حمایت می‌شد ایستادگی و مقاومت کرد.

مقتدایی افزود: استکبار با آگاهی از ذخایر کشورمان که البته زایش نیز دارد و میراث‌های ماندگاری که ریشه در اعتقاد و باور مردم دارد، امروز به پای میز مذاکره با ما می‌نشینند.

*خلیج فارس همیشه تاریخ قلب ایران بوده است

وی با بیان اینکه خلیج فارس همیشه تاریخ قلب ایران اسلامی بوده، هست و خواهد بود، اظهار کرد: خوزستان تعریف جامع و مانعی در ایران دارد که به لحاظ استراتژیکی پشتوانه مهمی برای کشور به‌شمار می‌رود.

مقتدایی تصریح کرد: با مطالعه شهرهای مرزی در می‌یابیم که همیشه تعرض به مرزها و به تبع آن شهرهای مرزی بوده که شهرهای آبادان، خرمشهر و اروندکنار از این قاعده مستثنی نبوده‌اند.

وی یادآور شد: وقتی غربی‌ها به این استان و به طور خاص به آبادان می‌آیند به‌خاطر آن است که ذخایر آن را می‌شناسند و برکات اقتصادی‌اش را دیده‌اند، تمام مناطق این استان مملو از استعداد و پتانسیل است و به طور قطع اگر دیگر جاها چنین ظرفیتی داشت غربی‌ها به این منطقه چشم نداشتند.

استاندار خوزستان گفت: با راه‌اندازی پالایشگاه آبادان یک جمعیتی با ترکیب ملی در آبادان و خرمشهر مستقر شدند و یک شکلی از بومی‌سازی که تعریف خاص خود را دارد در این جا ایجاد شد.

مقتدایی افزود: شهرهای آبادان و خرمشهر که مهاجرپذیر نیز بودند مردمانش در کنار سایر ساکنان که از اقوام مختلف و از شهرهای دور و نزدیک برای کار به اینجا آمده بودند در تعاملی بسیار خوب و نزدیک به مثابه اعضای یک خانواده در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند.

وی تصریح کرد: هیچ مرزبندی در این دو شهر میان اقوام مختلف وجود نداشت و اهالی در یک تعامل منطقی پذیرای سایر هموطنانمان از شهرهای مختلف کشور بودند و این چنین فرهنگ با تحمل در این شهر ایجاد شد.

*مرزنشینان بیشترین هزینه را از بابت جنگ پرداخت کردند

وی تصریح کرد: مرزنشینان بیشترین هزینه‌کرد را از بابت جنگ تحمیلی داشتند از دهانه اروندرود و بهمنشیر تا شهرهای غربی و شمال غربی‌مان همه مورد هجمه شدید دشمن بعثی بود حتی بخش‌های زیادی نیز به تصرف دشمن درآمده بود.

مقتدایی یادآور شد: مردم متمکن و متمول آبادان و خرمشهر هر آنچه را که داشتند در کنار جان و خون خود گذاشتند و همراه با رزمندگان در راه پاسداری از کیان جمهوری اسلامی دفاع کردند.

استاندار خوزستان گفت: مردم متمول و متمکن کسانی بودند که تحت عنوان مهاجرین در اردوگاه‌های با حداقل امکانات زندگی کردند، مرارت‌هایی که مهاجرین ما کشیدند همچون سختی‌ها در صدر اسلام خاص بود.

مقتدایی افزود: نیروهای نظامی و انتظامی اعم از نیروی دریایی، سپاه، ارتش و هوایی همه در تعامل با یکدیگر و با وحدت و همدلی سبب شدند تا هرآنکه چشم طمع به این مملکت را دارد چشمش کور شود.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر امنیت خوبی در مرزهای کشورمان به ویژه در استان خوزستان وجود دارد و این مرهون حضور و تلاش نیروهای نظامی و انتظامی مختلف، پایگاه‌ها و پاسگاه‌ها دارد.

*تلاش مسئولان برای جلب رضایتمندی بیشتر مردم

استاندار خوزستان تصریح کرد: مسئولان دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان باید دست در دست یکدیگر داده و عزمشان را جزم کنند تا در کنار ارزش‌های آفریده شده توسط رزمندگان، در جهت جلب رضایتمندی مردم بکوشند.

وی در پایان یادآور شد: مردم آبادان و خرمشهر به رغم وجود تمام مشکلات و تهدیداتی که از جانب کشورهای همسایه و سایر کشورها در منطقه رخ می‌دهد، آمده‌اند تا بمانند و از میراث مادی و معنوی خود پاسداری کنند.

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین