به دلیل شیوع بیماری کرونا در عربستان؛ مسائل بهداشتی هنگام استقبال از حجاج رعایت شود

به دلیل شیوع بیماری کرونا در عربستان؛ مسائل بهداشتی هنگام استقبال از حجاج رعایت شود
اهواز – رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا در عربستان، مردم مسائل بهداشتی را هنگام استقبال از حجاج رعایت کنند.

شکرالله سلمان زاده شامگاه سه‌شنبه در اولین جلسه بررسی ابعاد فاجعه منا که با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در سالن جلسات معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به انتشار بیماری کرونا در عربستان و واگیر بودن این بیماری، مسئولان و مردم باید تا آنجا که امکان دارد نکات بهداشتی را در استقبال از حجاج خوزستانی رعایت کنند.

سلمان زاده افزود: استقبال از زائران خوزستانی باید با رعایت کامل نکات بهداشتی انجام شود تا ویروس احتمالی کرونا به دیگر هم استانی‌ها سرایت پیدا نکند.

وی تصریح کرد: در صورت امکان باید از مردم خوزستان درخواست شود تا به مدت ۱۴ روز به دیدار حجاج خوزستانی نرفته و پس‌ازآن هم از تماس مستقیم اجتناب کنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: متأسفانه بیماری واگیردار کرونا خطرناک بوده و ممکن است به‌صورت مخفی در بدن حجاج وجود داشته باشد.

سلمان زاده تأکید کرد: البته در هر پرواز، تیم پزشکی مستقر از سوی مرکز بهداشت مستقر شده تا در صورت بروز هر کدام از علائم بیماری افراد را به‌صورت جداگانه و ویژه موردبررسی بیماری و در صورت لزوم نسبت به درمان اقدام کنند.

وی یادآور شد: همه باید به این مسئله توجه داشته باشند که حتی در زمان خاک‌سپاری حجاج خوزستانی هم باید کلیه اقدامات بهداشتی رعایت شود چون به دلیل عدم مناسب نگهداری اجساد در عربستان امکان انتقال بیماری کرونا به حاجیان فوت‌شده بسیار زیاد است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در پایان گفت: تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خوزستان به‌صورت آماده‌باش هستند اما مردم استان باید با رعایت نکات بهداشتی به جلوگیری از انتقال بیماری احتمالی کمک کنند

مردم هوشیار باشند

همچنین حجت‌الاسلام ابوالحسن حسن‌زاده مسئول دفتر بعثه مقام معظم رهبری در خوزستان نیز اظهار کرد: قطعاً بدون هیچ تردیدی بر اثر کوتاهی سعودی‌ها رخ‌داده است. حالا شاید سقوط جرثقیل و حوادث دیگر را بتوان کوتاهی به‌حساب نیاورد ولی قطعاً فاجعه منا بر اثر بی‌تدبیری مقامات سعودی رخ‌داده است.

حسن‌زاده تصریح کرد: در مورد اطلاع‌رسانی که مشخص شود، آمار دقیق چند نفر بوده و خیال مردم استان هم راحت باشد. البته اطلاع‌رسانی باید به شکلی با ظرافت انجام شود که مردم نگران نشوند، هرچند که همه مردم باید در ارتباط با حادثه منا هوشیار باشند.

مسئول دفتر بعثه مقام معظم رهبری در خوزستان عنوان کرد: سعی شود تا مراسم استقبال و دیگر مراسم‌های انجام شده برای زائران کاملاً رسمی باشد. حضور مسئولان استانی و مدیران دستگاه‌های مختلف در این مراسم‌ها ضروری و مهم است. باید توجه داشت که مراسم‌ها همگی به‌صورت مردمی برگزار شود.

وی عنوان کرد: یک مرجعی باید برای مراجعه خانواده زائران مشخص و تعیین شود که به نظرم حج و زیارت مناسب‌ترین است. در ارتباط با پرداخت بیمه و خدمات بعدی که باید به آن‌ها ارائه شود، چون بیشترین اطلاعات از زائران را در اختیار دارد.

حسن‌زاده عنوان کرد: این خانواده‌ها به خاطر بی‌اطلاعی که دارند، در شرایط بسیار سختی به سر می‌برند. در ارتباط با مراسم تشییع در آبادان و یا اینکه مرکز استان باید توجه داشت که اگر حضور مسئولان استانی را در آبادان برای استقبال از پیکر جان‌باختگان داشته باشیم، برنامه خوبی خواهد داشت. تنها نکته ضروری این است که حضور مسئولان در این مراسم را لازم دارند.

وی گفت: اهالی خوزستان در سه کاروان حضور دارند که کاروان بعثه مقام معظم رهبری، مردم استان و زائران خارج از کشور را شامل می‌شود. به هرحال امیدوارم برنامه خوبی داشته و مردم را بدون مبالغه در جریان ابعاد این حادثه تلخ بگذاریم. حتی برخی از مسئولان هم اعلام کردند این فاجعه عمیق‌تر از آن چیزی است که اعلام کرده‌اند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین