مرتضی میثمی: سرانه مصرف ماکارونی هر ایرانی ۶٫۵کیلوگرم است

مرتضی میثمی: سرانه مصرف ماکارونی هر ایرانی 6.5کیلوگرم است

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت ماکارونی ایران و بنیانگذار صنعت تمام خودکار تولید ماکارونی در کشور گفت: سرانه مصرف ماکارونی در کشور برای هر ایرانی ۶٫۵کیلوگرم است.

مرتضی میثمی روز شنبه در حاشیه بازدید استاندار خوزستان از کارخانه تک نان جنوب در شهرک صنعتی شماره ۳ اهواز افزود: صنعت ماکارونی برای نخستین بار در کشور در دهه های ۳۰و ۴۰ به طور غیراتوماتیک و سنتی پایه گذاری و در سال ۱۳۷۳ با حمایت چند نفر از صنعتگران و برای نخستین بار به صورت صنعت تمام خودکار، شرکت تک ماکارون به سبک کشورهای پیشرفته تاسیس شد.
وی با اشاره به بکارگیری فناوری به روز کشورهای آلمان، سوئیس و ایتالیا در تولید و بسته بندی ماکارونی از سال ۱۳۷۳ به بعد در تولید ماکارونی در کشور اظهار کرد: پیش از آن و با فعالیت کارخانجات کوچک و به شکل سنتی هر کدام با ظرفیت روزانه دو تا سه تن در مجموع ۶۰۰واحد از این دست در زمینه تولید ماکارونی فعالیت داشتند که با تاسیس شرکت های تک ماکارون، مانا، زرماکارون و مک ، دیگر کارخانه های سنتی تولید ماکارونی نمی توانند از نظر کمی و کیفی عرضه ای در بازار داشته باشند و کارخانه های صنعتی تمام مصرف کشور را با کیفیت عالی و با استاندارد کشورهای پیشرفته تولید می کنند.
وی از صادرات ماکارونی تولید داخل به کشورهای همسایه و حتی آفریقایی خبر داد و گفت: به دلیل این که اروپا مهد تولید ماکارونی است و به سبب دوری مسافت نمی توانیم به کشورهای اروپایی ماکارونی صادر کنیم.
میثمی افزود: پیش از ایجاد کارخانه های صنعتی تولید ماکارونی سرانه مصرف ۲٫۵کیلوگرم بود که هم اینک به ۶٫۵کیلوگرم رسیده است.
وی گفت: حمایت های آنچنانی از صنعت ماکارونی در کشور به عمل نیامده چرا که آرد مصرفی برای تولید ماکارونی به قیمت آزاد عرضه می شود.
سرانه مصرف ماکارونی در اروپا دو برابر ایران است.
به گفته کاوه زرگران دبیر کانون انجمن صنایع غذایی، میزان تولید ماکارونی در جهان ۱۲میلیون تن است و ارزش تجارت جهانی این محصول در سال ۲۰۱۴میلادی بیش از هشت میلیارد دلار بوده که سهم ایران از این میزان صادرات به ۵۷میلیون دلار رسیده است.
بر اساس این گفته، عمده مقاصد صادراتی ماکارونی ایران نیز کشورهایی نظیر افغانستان، عراق، سومالی و ترکمنستان بودند.
در سال ۱۳۹۳ صادرات ماکارونی ایران به ۶۴هزار تن رسید که این میزان در مقایسه با سال ماقبل آن ، رشد ۲۲درصدی را تجربه کرد.
در زمان حاضر ۲۳۹ واحد فعال در صنعت ماکارونی سازی در کشور وجود دارد که ظرفیت تولید سالانه این واحدها ۷۲۱هزار تن است.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین