نوبخت در نشست خبری: سخنان ترکان اظهارنظر شخصی است/از رشد اقتصادی راضی نیستیم

نوبخت در نشست خبری: سخنان ترکان اظهارنظر شخصی است/از رشد اقتصادی راضی نیستیم
سخنگوی دولت گفت: ما نسبت به وضعیت مطلوب از رشد اقتصادی راضی نیستیم، ما با این رشد اقتصادی نمی توانیم رونق اقتصادی مدنظر خود را بیافرینیم.

محمدباقر نوبخت صبح امروز در نشست خبری با حضور خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات ترکان در خصوص نامه چهار وزیر به رئیس‌جمهور، اظهار کرد: نامه چهار وزیر مربوط به بازار سرمایه و بورس است و آنها نگرانی‌هایی را در این زمینه اعلام کردند و توضیح دادند که بورس دچار افت شده است.

وی افزود: در سال ۹۲ افت بورس همزمان با نرخ‌گذاری برای خوراک پالایشگاه‌ها در مجلس شورای اسلامی شد ولی چون مصوبه مجلس، قانون بود لازم‌الاجرا شد و نرخ خوراک پالایشگاه‌ها تبدیل به ۱۳ سنت شد. این قانون درواقع راه‌هایی را برای آنچه نرخ خوراک پالایشگاه‌ها، سود غیرمتعارفی را به وجود می‌آورد، بست. این قانون در نهایت اجرا شد و برخی همکاران ما از جمله وزیر رفاه برای شرکت الغدیر که مربوط به شرکت بازنشستگان وزارت دفاع است، اعلام حساسیت کرد و سه وزیر دیگر نیز نگرانی‌های خود را اعلام کردند.

نوبخت گفت: آقای ترکان معتقد است این نرخ ۱۳ سنتی نباید کاهش یابد و این مقدار سود برای پالایشگاه‌ها کافی است. ترکان با کاهش این نرخ مخالف است و اعتقاد دارد در پی این مساله یک رانت به وجود می‌آید که البته اظهارات اخیر وی متوجه چهار وزیری که به رئیس‌جمهور نامه نوشتند، نبود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در عین حال باید اعلام کنم نظر دولت از طریق سخنگو اعلام می‌شود و آقای ترکان می‌توانند مانند سایر افراد نظرات شخصی خود را اعلام کنند.

وی ادامه داد: برخی اعلام کردند وزرای دیگر نیز به رئیس‌جمهور در مورد مسائل اقتصادی نامه نوشتند و این حکایت از وجود یک بحران اقتصادی در کشور دارد. ممکن است هر یک از وزرا از مشکلات موجود سخنانی مطرح کنند و نامه‌هایی رد و بدل شود که این مساله یک امر متعارف است. رئیس‌جمهور این نامه‌ها را به بنده ارجاع می‌دهند و باید مجدداً تاکید کنم که نگارش این نامه‌ها نشانگر یک بحران اقتصادی در کشور نیست.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نامه ۴ وزیر به رئیس جمهور در ارتباط با مساله بازار سرمایه و بورس بود، اظهار کرد: برنامه دولت برای افزایش رشد اقتصادی یکی از وعده های دولت تدبیر و امید بود و باید همواره بر روی دو سیاست دولت مبنی بر مهار تورم و خروج از رکود قضاوت منصفانه ای کنیم؛ چراکه در سال های پس از روی کار آمدن دولت، تورم مهار و رشد اقتصادی نیز مثبت شد.

وی افزود: من اجزای این سیاست ها را به زودی اعلام خواهم کرد البته باید بگویم ما با این رشد اقتصادی نمی توانیم رونقی که مدنظرمان است، بیافرینیم، اما باید این رشد را نسبت به شرایط گذشته ارزیابی کنیم.

نوبخت تصریح کرد: در ۲ ماه اخیر که برجام تایید شد ما همچنان در حال تحریم هستیم و بانک مرکزی در تحریم قرار دارد با اینکه نفت خود را می فروشیم اما به دلیل تحریم بانک مرکزی نمی توانیم از پول نفت به درستی استفاده کنیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: همه تلاش ما این بود که در شرایط تحریم رشد اقتصادی مثبت داشته باشیم. البته ما از این رشد نسبت به وضعیت مطلوب راضی نیستیم، ولی در عین حال در شرایط تحریم از تیم اقتصادی دولت تشکر می کنم که تدابیر خوبی را در شرایط تحریم برای کشور در نظر گرفت. ما امروز در اقتصاد با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص حوادث تیراندازی در دزفول و بهبهان گفت: درگیری دزفول و بهبهان از دو جنس متفاوت بود حادثه اولی یک رویداد امنیتی بود که همه عناصر آن دستگیر شدند، اما حادثه بهبهان وجه امنیتی نداشته است بلکه یک شرارتی بوده که با آن برخورد شده است.

نوبخت گفت: ما نه تنها برای ماه های معطوف به ایام انتخابات بلکه برای همیشه باید جامعه ما از بروز این حوادث مصون باشد و مردم در آرامش سپری کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص زمان سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه خاطرنشان کرد: مقدمات سفر آقای روحانی به این دو کشور فراهم شده است که من به زودی اطلاعات تکمیلی را ارائه می کنم، اما تا اینجا قرار است این سفر ۱۸ تا ۲۰ آبان صورت بگیرد، ولی این زمان قطعی نیست؛ چراکه امکان دارد به تاخیر بیفتد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه علت تغییر برخی مدیران کل استانداری ها چه بوده است، تاکید کرد: همه مدیران اجرایی توسط مقامات مافوق خود فعالیت هایشان ارزیابی می شود و عملکرد مدیران استانی نیز توسط وزارت کشور رصد و بررسی می شود؛ چراکه ما امروز در شرایطی قرار داریم که باید افراد باتجربه در رأس امور قرار گیرند.

نوبخت افزود: نوع نگاه دولت در خصوص چینش مدیران کاملا فراجناحی بوده است و همانطور که کابینه دولت را نگاه می کنید، متوجه خواهد شد که همه افراد از جناح های مختلف در دولت حضور دارند.

سخنگوی دولت ادامه داد: برخی تغییرات مدیریتی در استان هایی همانند مازندران و کرمان وجه سیاسی ندارد و طبیعی است که این سطح از مدیران توسط استانداران مورد تغییر قرار بگیرند و استاندار نیز لازم نیست که برای هر تغییری از دولت کسب تکلیف کند؛ چراکه باید سلسله مراتب رعایت شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص افزایش تسهیلات توسط برخی بانک ها و شائبه افزایش چاپ پول توضیح داد: بانک ها ۱۳ درصد هر سپرده ای که از مردم می گیرند را باید به بانک مرکزی بسپارند و مابقی آن را تسهیلات ارائه دهند، اما هر مقدار کمتر بتواند به بانک مرکزی سپرده ارائه کنند دستشان برای ارائه تسهیلات بازتر است.

نوبخت افزود: بانک مرکزی ا خیرا به برخی بانک ها اجازه داده تا ۳ درصد کمتر از سپرده های موجود را در بانک مرکزی سپرده‌گذاری کنند تا در عوض آن آنها بتوانند تسهیلات بیشتری به مردم ارائه دهند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این مساله به معنای چاپ پول نیست، گفت: این همان پول مردم است که بانک ها ۳ درصد کمتر در بانک مرکزی سپرده گذاری کرده اند. من از همکاران خود در بانک مرکزی تشکر می کنم که هر روز جلسات مختلفی دارند و قرار است تا پایان ماه جاری برنامه های پولی خود را ارائه و اجرا کنند.

نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه سوئیفت اعلام کرده است که بعد از اجرای تعهدات ایران در توافق هسته ای تحریم این شرکت در مورد ایران برداشته می شود، توضیح داد: تحریم سوئیفت و سایر تحریم ها همچنان ادامه دارد و قرار است از زمانی که برجام کاملا اجرایی می شود، آنها همه تحریم ها را بردارند و ما نیز تعهدات خود را اجرا کنیم.

وی افزود: تعهدات دوسویه در موضوع برجام هم از سوی ما و هم از سوی طرف مقابل باید اجرایی شود و تا زمانی که ما تعهدات خود را انجام ندهیم قاعدتا تحریم ها برداشته نمی شود؛ این یک سخن و مساله غیرمترقبه ای نیست که آنها بگویند تا زمانی که تعهداتتان را انجام ندهید ما نیز تحریم ها را برنمی داریم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که در برخی اخبار آمده است که تحریم ها در دی ماه سال جاری برداشته خواهد شد و آیا این موضوع را تایید می کنید یا خیر، گفت: ما تلاش می کنیم این اتفاق بیفتد و حتی تاریخ ۲۴ آذر برای این موضوع نیز مطرح شده است اما اجازه بدهید که در مورد تاریخ برای رفع تحریم ها به صورت قطعی صحبت نکنیم.

نوبخت با بیان اینکه موضوع برجام در کشور یک فرآیند بی بدیلی را طی کرد، گفت: مذاکرات اتفاق کم نظیری را در تاریخ معاصر کشور به وجود آورد و ما توانستیم با ۶ کشور خارجی به تفاهماتی برسیم. این موضوع تبدیل به یک مساله روز شد که در هر دانشگاهی یک کرسی قرار دادند و مخالفین و موافقین مطالب خود را می گفتند البته مخالفین بیشتر بودند که این مساله عیبی ندارد چراکه همه مباحث باید شنیده شود.

وی تصریح کرد: دغدغه های رهبری همواره مد نظر ما قرار دارد و باید در مورد هشداری که ایشان در خصوص نفوذ دشمن مطرح کردند، مراقبت هایی صورت گیرد، اما قطعا اینکه برخی به صورت کاملا غیرمسئولانه در مقابل ورود برخی تیم های اقتصادی به کشور در خیابان حاضر شوند و بگویند ما فکر می کنیم ورود این تیم های اقتصادی به معنای نفوذ در کشور است، پذیرفته نیست.

سخنگوی دولت ادامه داد: آنها باید توضیح دهند که این نفوذی که از آن صحبت می کنند به چه معنا است. برای اجرای برجام یک هیات در قانون تعیین شده است و رهبری تاکید کردند که هر کسی در این مساله دخالت بکند مداخله غیرمسئولانه ای انجام داده است. باید عده‌ای اجازه دهند که قانون کار خود را انجام بدهد بنابراین باید اجازه دهیم از فضای مطلوب موجود استفاده کنیم.

نوبخت افزود: پذیرش برجام با توجه به نامه مقام معظم رهبری با این اصل صورت گرفته که تحریم ها برداشته شود، تحریم هایی که آثار سوء آن در اقتصاد مشهود است، بنابراین باید تحریم ها رفع شود و ما نیز از مزایای دوران پساتحریم استفاده کنیم.

وی گفت: اگر قرار باشد عده ای در خیابان راه بیفتند و شرایطی را ایجاد کنند که تیم های اقتصادی بترسند و وارد کشور نشوند، قطعا همان تحریم را به گونه ای دیگر برای خودمان بوجود آورده اند؛ این کار قطعا نباید صورت گیرد و علاقه مندان به نظام اجازه نخواهند داد که این اتفاقات در کشور محقق شود تا در نهایت بتوانیم آرامشی را برای مردم بوجود آوریم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که علت ثبت سه منطقه آزاد جدید در شورای عالی مناطق آزاد کشور چه بوده است، خاطرنشان کرد: سه منطقه آزاد ثبت نشده بلکه دو منطقه یکی در کردستان و دومی در سیستان بلوچستان به ثبت رسیده است. کار کارشناسی در این خصوص صورت گرفته است و اینکه ما بتوانیم از ظرفیت مناطق آزاد برای صادرات بهره ببریم از سیاست های دولت محسوب می شود.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دلیل اظهارات اخیر وزیر صنعت مبنی بر ورود مربیان خارجی در امر اقتصاد و مساله صادرات چه بوده است، گفت: اینکه از مشاورین خارجی اقتصادی بخواهیم استفاده کنیم عیبی متوجه ما نیست؛ چراکه برخی طرح ها و پروژه ها در کشور اجرا می شود و به مناقصه گذاشته می شود و برخی شرکت های خارجی در این طرح ها مشارکت می کنند اما اینکه بخواهیم مربی خارجی اقتصادی به کشور وارد کنیم، صحت ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امروز وضعیت سهام عدالت چگونه است، گفت: در موضوع سهام عدالت آنچه که در گذشته انجام گرفته است متوقف شده و وزارت امور اقتصادی و دارایی طرحی را برای بهینه کردن آن دارد که به محض ارائه اطلاعات تکمیلی را اعلام می کنم.

سخنگوی دولت با اشاره به موضوع تک‌خوانی زنان در اپرای عاشورا تاکید کرد: ما قطعا چیزی را که خلاف فرهنگ اسلامی باشد انجام نخواهیم داد و به آزادی‌های مشروع مردم نیز احترام می‌گذاریم و هیچ مخالفتی با آن نخواهیم کرد.

نوبخت در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه میزان پو‌‌ل‌های بلوکه شده که معادل ریالی آن قبل از آزاد شدن توسط دولت به مصرف رسیده، چه مقدار است، تصریح کرد: برخی از منابع بلوکه شده متعلق به دولت است و ما از ریال آن استفاده نکرده‌ایم، مانند ۷ میلیارد دلاری که امروز در هند داریم و خوشبختانه امروز طی چند قسط پول‌های ما در هند آزاد شده است.

وی افزود: بخشی از پول‌هایی که امروز در حال استفاده کردن از آن هستیم مربوط به اقساط منابع بلوکه شده کشور است، امروز این پول‌ها را در بحث تولید و اقتصاد کشور هزینه می‌کنیم.

سخنگوی دولت در واکنش به سخنان وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه اقدامات ایران در سوریه تجاوزگرانه و اشغالگرانه است، گفت: من فکر می‌کنم که به دفعات پاسخ این رژیمی را که خودش بعد از اسرائیل به عنوان کودک‌کش معرفی شد و امروز در یمن حضور نظامی تجاوزگرانه‌ای دارد، داده شده است.

وی افزود: ما امروز به دولتی که برآمده از رای مردم در سوریه بر سر کار است کمک‌های مستشاری می‌کنیم و این مسئله قابل توضیح بیشتری نیست.

نوبخت با اشاره به مذاکرات روسیه با ارتش آزاد سوریه تصریح کرد: روسیه اخیرا اعلام کرده آماده مذاکره با گروه‌هایی که با تروریست‌های داعش تفاوت دارند، است، مواضع جمهوری اسلامی ایران نیز این است که ما از ملت و دولت سوریه حمایت خواهیم کرد و حمایت ما غیر از حمایت‌های سیاسی، کمک‌های مستشاری است که ان‌شاء‌الله به نحو شایسته‌ای انجام شود.

نوبخت با اشاره به توفق هسته ای اظهار کرد: آنچه که امروز در توافق تایید شد قطعا صد در صد مد نظر ما نبود اما به هرحال مذاکرات بود و دستاوردهای بسیاری هم برای ما حاصل شد.
وی تاکید کرد: مکانیزم بازگشت پذیری در صورت نقض عهد طرف مقابل در اختیار ما قرار دارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه لایحه شفاف سازی منابع مالی کاندیداهای انتخاباتی در دولت بررسی می شود یا خیر گفت: به نظر می رسد با توجه به فرایند قانونی این لایحه به انتخابات این دوره مجلس نرسد اما دولت کار کارشناسی و بررسی های خود را برای این لایحه انجام می‌دهد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین