آغاز تغییر معادلات میدانی سوریه از «ریف حلب»

آغاز تغییر معادلات میدانی سوریه از «ریف حلب»

تحولات جاری در جبهه‌های عملیاتی سوریه از جمله جبهه عملیاتی ریف حلب، حکایت از آن دارد که تغییر معادلات میدانی در سوریه به سود دمشق آغاز شده است.

خبرگزاری فارس: آغاز تغییر معادلات میدانی سوریه از «ریف حلب»

روند عملیات نظامی ارتش سوریه در ریف‌های شرقی و جنوب غربی ریف حلب که مناطق تحت سیطره کامل گروه‌های تروریستی بود، از یک ماه گذشته به شکل چشمگیری شدت یافته و تسریع شده است.

عملیات جدید ارتش سوریه در ریف‌های حلب به تحولات مهم و تغییر موازنه‌های میدانی به سود ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان آن منتهی شده است، به گونه‌ای که منابع آگاه میدانی سوری از آزادسازی تپه «ایکاردا» در غرب شهرک «العیس» در ریف جنوبی حلب خبر می‌دهند.

به گفته این منابع با آزادسازی این تپه ارتش سوریه تنها ۵۰۰ متر با بزرگراه بین‌المللی حلب – دمشق فاصله دارد که ضربه‌ای سنگین به گروه‌های مسلح تروریستی مستقر در ریف شمالی حلب وارد می‌کند.

به این ترتیب ارتش سوریه این امکان را می‌یابد که تعداد زیادی از راه‌ها و مسیرهای فرعی ارتباط دهنده ریف حلب به ریف ادلب را آزاد و آنها را از عناصر تروریستی مسلح پاکسازی کند.

بررسی مهمترین بازتاب‌های عملیات اخیر ارتش سوریه در ریف حلب

مهمترین بازتاب این عملیات ارتش سوریه، کاهش کمک‌های نظامی و لجستیکی گروه‌های تروریستی از یکدیگر و ناتوانی بیش از پیش این گروه‌ها در عرصه میدانی طی نبردهای آتی است.

آشکار است که عملیات ارتش سوریه با توجه به درگیری‌های جاری در محورهای عملیاتی فوق الذکر در ۳ جبهه ادامه خواهد یافت. جبهه اول؛ محاصره گروه‌های مسلح مستقر در کوی‌های شرقی شهر حلب. جبهه دوم؛ پیشروی در عمق ریف ادلب با هدف شکستن محاصره شهرک‌های شیعه نشین کفریا و فوعه که هم اکنون ارتش سوریه تنها ۱۶ کیلومتر با آنها فاصله دارد، البته شکست این محاصره نیاز به تدارک گسترده و عملیات گسترده دارد، چون شهرهای بنش و تفتناز کانون‌های مهم فعالیت و تمرکز گروه‌های تروریستی مسلح در ریف ادلب است که فاصله چندانی هم با فوعه و کفریا ندارند.

اما جبهه سوم؛ پیشروی ارتش سوریه به سمت جنوب با هدف باز پس گیری شهر سراقب، یکی از بزرگترین مراکز تجمع و تمرکز گروه‌های تروریستی در ریف شرقی ادلب است و باز پس گیری آن توسط ارتش سوریه به معنای فروپاشی و سقوط سریع گروه‌های تروریستی پراکنده در ریف‌های ادلب است.

در صورتی‌ که ارتش سوریه جبهه عملیاتی جنوب را فعال کند، با جبهه عملیاتی ارتش سوریه در ریف شمال شرقی حماه تلاقی خواهد کرد و تاثیر بسزایی بر شکل و قالب رویارویی‌ها در شمال سوریه خواهد گذاشت، به ویژه آنکه قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مدت‌هاست تلاش می‌کنند، این منطقه را منطقه‌ای جدا شده از کشور سوریه جلوه دهند.

جبهه النصره مهمترین گروهی است که بر مناطق این جبهه عملیاتی از جمله استان ادلب سیطره دارد و از زمان سقوط شهر ادلب به دست این گروه تلاش می‌کند، القا کند که فروپاشی نظام سوریه آغاز شده است.

در جبهه عملیاتی شرق، عملیات نظامی ارتش سوریه برای پیشروی در این جبهه تفاوت‌هایی از لحاظ ساختاری با عملیات جاری در جبهه‌های دیگر دارد، اما هدف یکی است.

در حال حاضر مهمترین هدفی که در جبهه عملیاتی شرق دنبال می‌شود، شکست محاصره فرودگاه نظامی «کویرس» و توسعه کمربند امنیتی اطراف آن از طریق بازپس‌گیری شهرک‌ها و روستاهای تحت تصرف داعش اطراف فرودگاه و آغاز عملیات جدید از فرودگاه کویرس به سمت چهار محور است.

هدف عملیاتی که از فرودگاه کویرس از چهار محور می‌بایست آغاز شود، پیشروی به سمت شرق حلب و از آنجا به سمت شمال این شهر است که در تکمیل محاصره کوی‌های شرقی حلب تاثیر بسزایی دارد.

پاکسازی شرق حلب، اولویت اول ارتش سوریه

به نظر می‌رسد، با تکمیل حلقه محاصره گروه‌های تروریستی در شرق حلب، احتمال بسیاری وجود دارد که ارتش سوریه عملیات پاکسازی کوی‌های شرقی حلب را آغاز کنند و عملیات در این محور را بر پیشروی به سمت شمال حلب ترجیح دهند، به ویژه آنکه با محاصره شرق حلب، کمک‌های امدادی و نظامی گروه‌های تروریستی داخل شهر قطع خواهد شد و زمینه ساز شکستن محاصره شهرک‌های شیعی نشین نبل و الزهراء، در ریف شمالی حلب در مراحل آتی خواهد شد.

در صورت تمرکز عملیات ارتش سوریه در جبهه‌ عملیاتی دوم، شاهد ورود فرودگاه نظامی کویرس به عرصه عملیاتی ارتش سوریه خواهیم بود که تاثیر بسزایی بر پیشروی ارتش سوریه به سمت مناطق تحت تصرف داعش در این جبهه عملیاتی دارد و بازپس‌گیری شهرک «دیر حافر»، در شرق فرودگاه اولویت اول خواهد بود.

براساس اطلاعات به دست آمده، این موضوعی است که داعش نیز به آن توجه داشته، به همین منظور اقدام به حفر کانال‌هایی اطراف مناطق و شهرک‌های در تصرف خود کرده و عناصرش را برای هرگونه رویارویی احتمالی در آماده باش نگهداشته است.

بازتاب عملیات ارتش سوریه در عرصه سیاسی

در بُعد سیاسی، پیشروی ارتش سوریه در ریف حلب، ساقط کردن عملی طرح تاسیس منطقه حائل در شمال سوریه توسط ارتش این کشور است، اگرچه اطلاعات بسیاری وجود دارد که تاکید می‌کند، اتاق‌های عملیات تشکیل شده در خاک ترکیه بر ضرورت مقابله با این تلاش ارتش سوریه تاکید دارند، اما با توجه به موازنه حاکم بر میدان که به سود ارتش سوریه سنگینی می‌کند و حضور نظامی روسیه در این منطقه برای مقابله با تروریسم، این خواسته‌ای دست نیافتنی برای گروه‌های تروریستی را نشان می‌دهد.

هم اکنون احتمال پررنگی که در این جبهه عملیاتی مطرح است، سقوط گروه‌های مسلح تروریستی است و انتظار می‌رود، طی هفته‌های آینده شاهد تحولات مهمی در این جبهه باشیم که در پی خود موجب تحولات سیاسی بزرگ در مواضع کشورهای بزرگ از جمله آمریکا و همپیمانان منطقه‌ای‌شان مانند عربستان سعودی در قبال بحران سوریه خواهد شد.

به این ترتیب باید گفت که موازنه‌های نظامی تغییر کرده و اقدامات پست و فرومایه‌ای مانند بمبگذاری‌های تروریستی و انفجارهای انتحاری ضاحیه بیروت تاثیری بر روند رخدادهای نظامی در سوریه نخواهد گذاشت.

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین