خالکوبی؛ نقشی برای دیگر بودن

خالکوبی؛ نقشی برای دیگر بودن

گرایش به مدگرایی و استفاده از پدیده های مرتبط با آن در کشور بویژه در میان دختران و زنان رواج شتابنده ای یافته و در این میان «خالکوبی»(تاتو) توجه بیشتری از این قشر جامعه را به خود معطوف کرده است.
بنابراعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خالکوبی یا هر نوع اقدام مشابه آن مثل تاتو درآرایشگاه ها و دیگر اماکن در صورتیکه زیر نظر پزشک و مورد تایید آنها نباشد ممنوع اعلام شده است.
همچنین پلیس اعلام کرده که با مراکز ترویج خالکوبی و انجام آن برخورد خواهد کرد در حالیکه هر روز شاهد افزایش گرایش به این پدیده ناخوشایند در میان جوانان بویژه خانم ها هستیم.
براساس نتایج یک تحقیق، پدیده خالکوبی در برخی شهرهای کشور بویژه کلان شهرها در بین دختران دانش آموزان و دانشجویان افزایش یافته است.
گفته شده تقریبا ۲۰ درصد افراد ۱۸ تا ۳۰ ساله در دنیا خالکوبی می کنند که پیش بینی می شود طی چند سال آینده این مقدار با توجه به گسترش رفتارهای نمایشگرانه و هویت طلبی افزایش یابد و برخلاف تصور عمومی بیش از ۶۵ درصد کسانی که در جهان خالکوبی می کنند، زن هستند.
** چند می گیری خالکوبی کنی؟
این روزها تاتو و خالکوبی آنقدر عادی شده که به هر آرایشگاه زنانه یا مردانه در پایتخت که زنگ بزنید، هزینه آن را بدون هیچ محدویتی اعلام می کند.
داشتن یک خالکوب ماهر برای هر آرایشگاه زنانه ای یک امتیاز ویژه محسوب می شود، زیرا درخواست زنان برای انجام خالکوبی بسیار زیاد است در حالیکه حاضرند مبالغ هنگفتی بابت آن بپردازند.
مسوول سالن زیبایی در منطقه ولنجک تهران در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: طرح های فانتزی مورد توجه دختران جوان است که در نقاط مختلف مثل کتف، بازو، شکم، ناف و کمر متفاوت است.
وی با بیان اینکه قیمت تاتوی دائم از ۳۰ هزار تومان شروع می شود و با اندازه و رنگ طرح تا یک میلیون تومان نیز متغییر است، می افزاید: برخی افراد شابلون می آورند که در این صورت قیمت ها نیز تا حدودی تغییر می کند.
این خانم که خود را «طناز» معرفی کرد، قیمت طرح رنگی تاتوی کوچک را ۷۰ هزار تومان و همان طرح به رنگ مشکی را ۵۰ هزار تومان اعلام می کند و ادامه می دهد: چند ماه قبل طرحی بر روی کمرخانم دانشجویی حک کرده ام، که بیش از یک میلیون تومان هزینه آن شد.
«فریبا» آرایشگر دیگری است که تاتو انجام می دهد و به عروس هایی اشاره می کند که بیشتر طرفدار طرح های گرافیکی رنگی هستند و می گوید: مد الان مارمولک است!
وی می افزاید: خانم ها و دختران ۲۰ تا ۳۵ سال، بیشتر طرفدار خالکوبی بر روی بدن هستند و مشتریان این مراکز را تشکیل می دهند.
فریبا قیمت طرح های متوسط با رنگ عادی را ۱۰۰ هزار تومان و با رنگ آمریکایی ۲۰۰ هزار تومان عنوان می کند و ادامه می دهد: خالکوبی کل بدن با تخفیف ۱۰ تا ۱۵میلیون تومان انجام می شود.
این آرایشگر انگیزه بیشتر خانم را برای خالکوبی «زیباتر شدن و متفاوت بودن» عنوان می کند و می گوید: این افراد معتقدند با این کار قدری با بقیه متفاوت می شوند.
** ایدز و هپاتیت ماحصل خالکوبی است
متخصص پوست و زیبایی در مورد خطرات انجام خالکوبی بر روی سلامت می گوید: در خالکوبی سوزن مستقیم به پوست و عمق بافت فرو می رود که به راحتی می تواند ویروس یا میکروب را وارد بدن کند.
«علی محرابیان» تاکید می کند: در صورت آلوده بودن سوزن ها و محیطی که خالکوبی در آن انجام می شود به راحتی امکان انتقال ویروس ایدز و هپاتیت وجود دارد.
وی در مورد اثرات سوء خالکوبی می گوید: پوست پوست و سفت شدن پوست، خارش و تورم از عوارض خالکوبی است که به راحتی نمی توان جای خالکوبی را در صورتی که فرد پشیمان شود، پاک کرد.
احتمال ایجاد زگیل یا تبخال نکته دیگری است که این متخصص پوست و زیبایی به آن اشاره می کند.
فوق تخصص جراحی پلاستیک در مورد راهکارهای از بین بردن جای خالکوبی می گوید: از آنجایی که ماده رنگ بری برای خالکوبی در کشور موجود نیست، بسیاری از افراد جوان مجبور به صرف هزینه های سنگین برای محو خالکوبی می شوند.
«مجید کاظمی» تاکید می کند: برخی افراد پس از مدت کوتاهی از انجام خالکوبی به دلیل تغییر شرایط زندگی مانند ازدواج، شرایط فرهنگی و حتی دلزدگی پشیمان می شوند اما این نقش های فریبنده به راحتی از بدن محو نمی شوند.
وی می گوید: در بیشتر موارد لیزر هم جواب نمی دهد و حتی ممکن است نیاز به مداخلات پیشرفته تر مانند جراحی پلاستیک و تغییر بافت پوست شود که پیوندهای پوستی هزینه زیادی را در پی دارد.
سخن آخر آنکه، گرچه زیباپسندی و گرایش به زیبایی را نمی توان از فطرت بشر بویژه زنان جدا ساخت، اما مطابق آموزه های اخلاقی اسلام، بهترین زیبایی برای زنان حفظ حجاب و زینت حیاست و بهتر است با فرهنگ سازی در این زمینه ضمن رهنمون ساختن آنها به چنین آموزه های، مانع از گرایش دختران جوان که مادران فردای کشور هستند به لذت های خالی از معنویت و گذرا شد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین