عمار تفتی: تولیدات سینما دیگر چنگی به دل نمی‌زنند/ دیگر احساس دهه ۷۰ را ندارم

عمار تفتی: تولیدات سینما دیگر چنگی به دل نمی‌زنند/ دیگر احساس دهه 70 را ندارم

عمار تفتی گفت:در دهه ۷۰ فیلم‌هایی که می دیدم برایم لذت بخش‌تر بود و گاهی دوست داشتم در فیلمی خاص بازی کنم، اما تولیدات اخیر سینما دیگر چنگی به دل نمی‌زند.

خبرگزاری فارس: تولیدات سینما دیگر چنگی به دل نمی‌زنند/ دیگر احساس دهه 70 را ندارم

عمار تفتی بازیگرجوانی است که در سن ۱۱ سالگی با بازی در فیلم سینمایی«ایلیا نقاش جوان» به کارگردانی ابوالحسن داودی وارد دنیای سینما شد. وی تجربه های دیگری به جز بازیگری در سینما همچون دستیاری داشته است. او با بازی در چند سریال تلویزیونی همچون «زیر زمین» برای مردم شناخته شد و بعد از آن نیز در چند فیلم سینمایی حضور پیدا کرد. آخرین فیلم سینمایی که از وی بر پرده سینما ها نقش بست «مزار شریف» بود که به قول خودشیک کار دولتی بود که تکلیفش با خودش مشخص است. در ذیل با وی درباره موضوعات مختلف دیگری گفت و گو کرده ایم که می خوانید.

عمار تفتی بازیگر فیلم سینمایی «مزار شریف» که چندی پیش اکران آن در سینماهای سراسر کشور به پایان رسید، در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، درباره اینکه چرا در طی سال‌هایی که در سینما فعالیت داشته، کم‌تر در کارهای شاخصی چون فیلمی که در بالا به آن اشاره شد، بازی کرده است، گفت: ابتدا باید بگویم فیلم سینمایی «مزار شریف» یک کار دولتی بود که تکلیفش روشن است و یک دستاورد و اتفاق ویژه سینمایی محسوب نمی‌شود، اما در مقوله مسائل فنی و تکنیکی می‌توان درمورد این فیلم صحبت کرد.

وی در ادامه افزود: باید بپذیریم در حوزه کارگردانی و بازیگری اتفاق ویژه‌ای در فیلم نمی‌افتد که برای بنده بخواهد به‌عنوان نقطه عطفی در کارنامه کاری‌ام به حساب بیاید.

*تفاوتی بین مدیوم‌ها نمی گذارم/ تولیدات سینما چنگی به دل نمی زنند

تفتی اظهار داشت: طی این سال‌ها سایر تولیدات سینما هم چندی به دل نمی‌زند، دوستان ما در سینما درگیر فروش فیلم‌ها هستند، در حقیقت فضای فعلی سینما، فضای دلچسب و جذابی نیست. اساساً برای من به‌عنوان یک بازیگر مدیوم‌های مختلف، تفاوتی ندارد. شخصا تفاوتی بین رادیو، تلویزیون، تئاتر و سینما قائل نمی‌شوم؛ چراکه من یک بازیگرم و باید بتوانم در هر مدیومی کارم را به درستی انجام دهم.

بازیگر فیلم سینمایی «جایی برای زندگی» در ادامه با اشاره به اینکه سینمای ما در حال حاضر شرایط رکود را سپری می‌کند، گفت: درواقع تولیدات ما در دهه ۷۰ و ۸۰ روند بسیار بهتری داشت. این در شرایطی است که تولیدات فعلی آثار ویژه‌ای نیستند، در نظر داشته باشید که وقتی تولید سینمای ملی ما در سال ۲۵ فیلم است، قطعاً دوستانی هستند که در این ۲۵ فیلم حضور پیدا کنند. اگر تولیدات سینما به ۱۰۰ الی ۱۰۵ فیلم در سال برسد، من هم خوشحال می‌شوم که نقشی در سینمای ایران داشته باشم.

*فیلم دولتی تکلیفش باخودش معلوم است

تفتی در پاسخ به این پرسش که آیا یک فیلم دولتی نمی‌تواند در بخش‌های مختلفی چون بازیگری یا کارگردانی بدرخشد، گفت: فیلم دولتی یک داستانی دارد که سفارش‌دهنده، تهیه‌کننده یا ارگان دولتی است که می‌خواهد سرمایه این فیلم را تقبل کند، به همین منظور تقاضاهایی دارد که باید برآورده شود، از طرفی موضوع فیلم چون «مزار شریف» که سیاسی بوده و به داستان بین ایران و طالبان می‌پردازد، از اتفاقی سخن می‌گوید که ممکن بود به جنگ بزرگی تبدیل شود، خط قرمزهایی دارد که نمی‌توان دلخوش به دستاوردهای هنری بود. اصولاً در کارهای سفارشی نمی‌توانیم شاهد اتفاقات ویژه هنری در بخش کارگردانی و بازیگری باشیم. مهم موضوع و روایت داستان است.

این بازیگر در ادامه گفت: از زمانی که در بازیگری شناخته شده‌م و توسط دوستان جدی گرفته شده‌ام که به من پیشنهاد همکاری دادند، تقریباً از سال ۸۵ یا ۸۶ بود که به این جایگاه رسیدم و از آن زمان به بعد هم در سینما شاهد اتفاق ویژه و شاخصی نبودم. تنها به چند کار می‌توان بسنده کرد که یکی از آنها فیلمی است که اصغر فرهادی ساخته است، سایر آثار نیز معمولی هستند و چنگی به دل نمی‌زنند.

*دیگر احساس دهه ۷۰ را ندارم

او گفت: در طی این مدت شاهد نقش‌هایی نبودم که دوست داشته باشم در آنها بازی کنم. این احساس در دهه ۷۰ با دیدن آثار سینمایی بیش‌تر در درونم شکل می‌گرفت. با توجه به همه این شرایط باید بگویم در حال حاضر بازی خوب و تفاوت نگذاشتن بین مدیوم‌ها برایم جدی‌تر است.

تفتی در ادامه اظهار داشت: از کودکی تا به امروز تجربه‌های مختلفی در بخش‌های گوناگون سینما داشته‌ام، کل مجموعه یک وسیله است برای یک هدف دیگر، اینکه ما بخواهیم وسیله‌مان را ارتقا دهیم، مانند عوض کردن ماشین شخصی خودمان، درواقع اتفاق ویژه‌ای در شخصیت و رزومه ما با این روند کاری نمی‌افتد و تنها ماشین‌مان بهتر می‌شود.

بازیگر فیلم سینمایی «خواب زمستانی»‌ گفت: در مجموع برای اینکه اتفاق بهتری در رزومه کاری‌ام بیفتد، سعی می‌کنم صبور باشم و همواره باید اتفاقات مختلفی دست به‌دست هم دهد تا یک لحظه ویژه در کارنامه یک بازیگر به‌وجود بیاید.

وی درباره زمان‌هایی که بیکار است، گفت: عکاسی می‌کنم، اما اینکه من عکس می‌گیرم و اتفاقاً خوب هم می‌گیرم، مسئله‌ای نیست که بخواهم آن را رسانه‌ای کنم و یا نمایشگاهی بگذارم تا خودم را به دیگران معرفی کنم. به‌دلیل اینکه من عکاس نیستم، یا لااقل حرفه‌ای که انتخاب کرده‌ام، عکاسی نیست.

*نیازی به مطرح کردن خودم ندارم در همین اندازه برایم دست و پا گیر بوده

این بازیگر در ادامه افزود: در طی این سال‌ها و با توجه به سن و سالم نیازی به این ندارم که بخواهم با این کارها خودم را مطرح کنم. در همین حد مطرح بودن و معروفیت برایم کفایت می‌کند و درواقع در همین اندازه برایم دست‌وپاگیر بوده است.

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین