دکتر مجید روانبخش : رشته فیزیوتراپی توانمند ترین شاخه علم پزشکی و توانبخشی در بهبود کیفیت زندگی است!

دکتر مجید روانبخش : رشته فیزیوتراپی توانمند ترین شاخه علم پزشکی و توانبخشی در بهبود کیفیت زندگی است!
دکتر مجید روانبخش :
رشته فیزیوتراپی توانمند ترین شاخه علم پزشکی و توانبخشی در بهبود کیفیت زندگی است!
رشته فیزیوتراپی از رشته های بسیار توانمند در زیر گروه توانبخشی و دارای جایگاه ویژه در درمان بیماران و نیازمندان به خدمات سلامت است. هم اکنون در ایران عزیز بیش از ۷۰۰۰ متخصص فیزیوتراپی در سطوح مختلف تحصیلی وجود دارند که به درمان بیماران میپردازند. این رشته ارزشمند به خوبی میتواند در کنار  سایر رشته های پزشکی و فرآیندهای مختلف درمانی حضور داشته و به واسطه ماهیت منحصر بفرد و بسیار کارآمدی که در رشته وجود دارد سطوح قابل توجهی از درمان و افزایش توانمندی جسمی و فیزیکی را برای بیماران فراهم کند.
امروزه فیزیوتراپی بعنوان یک روش درمانی شامل استفاده از دستگاههای مختلفی است که در کنار جزء اصلی درمان در فیزیوتراپی که درمان دستی و بکار گیری تکنیکهای دستی توسط دستان هنرمند و توانای متخصصین فیزیوتراپی است، بخوبی میتواند از پس طیف وسیعی از بیماریها و اختلالات و نابسامانی های حرکتی در بیماران مختلف برآید.
رشته فیزیوتراپی از معدود رشته های پزشکی است که خطر بروز عوارض جانبی در آن بسیار اندک و قابل اغماض است و اغلب قریب به اتفاق بیماران از خدمات فیزیوتراپی صحیح و اصولی بهره خواهند برد و از سوی دیگر هیچ فرد بیماری در هیچ یک از گروه های بیماری ها و ضایعات جسمی مختلف از خدمات فیزیوتراپی بی بهره نیست.
 ممکن است در فرهنگ عام فیزیوتراپی فقط معطوف به ضایعات اسکلتی، عصبی و عضلانی تعریف شده باشد ولی امروزه ما به خوبی میدانیم این رشته ارزشمند توان لازم برای درمان و یا افزایش توانمندی و بهبود عملکرد را در بسیاری از  بیماران تنفسی و قلبی و عروقی، بیماری های اعصاب و روان، بیماری های گوارش و زنان و زایمان، بیماری های گوش و حلق و بینی، بیماری های کلیه و مجاری  ادراری، بیماری های غدد و متابولیسم از جمله دیابت و فشار خون، بیماری های روماتولوژیکی، بیماریهای سرطانی و عفونی، بیماری های اطفال و نوزادان و درمان نگهدارنده در بخش های مراقبت های ویژه عمومی و قلب، سوانح و سوختگی، طب سالمندان، طب ورزش و عوارض بعد از جراحی های مختلف در سیستم های مختلف بدن را داراست.
امروزه با جستجو در یافته های متعدد بالینی در دنیا رد پای  فیزیوتراپی بعنوان یک درمان بسیار کارآمد در درمان اغلب بیماری های بشر دیده میشود و به همین دلیل و بر اساس فایده و سود بسیار زیادی که این نوع درمان دارد، روز به روز بر میزان نفوذ این رشته در سایر روشهای نوین پزشکی و سلامت بشری افزوده میشود.
انجمن فیزیوتراپی ایران بعنوان یک تشکل علمی-صنفی غیر دولتی با قدمت ۵۰ سال از بدو تاسیس، قدم در راه اعتلای رشته فیزیوتراپی وسر وسامان دادن به این رشته ودانش اموختگان آن گذاشته است. این انجمن بسیار فعال هم اکنون در تمام استان های کشور دارای شعبه های فعال استانی می باشد.
شعبه خوزستان انجمن فیزیوتراپی ایران هم اکنون با قدرت و صلابت در استان فعال بوده و آماده پاسخگویی به نیازهای نظارتی و حمایتی متعددی هم برای بیماران و هم برای همکاران فیزیوتراپیست است.
این انجمن در حال حاضر بخوبی قابلیت دارد تا با رصد وضعیت موجود و رفع نواقص احتمالی در  آینده ای نزدیک وضعیت رشته فیزیوتراپی و خدمات این رشته را در سطح استان خوزستان به خوبی بهبود بخشیده و با ریشه یابی و مرتفع کردن مشکلات به ارتقاء سطح علمی و صنفی و حرفه ای رشته کمک کند. یکی از بزرگترین خطراتی که سیستم سلامت را در کشور ما تهدید میکند بحران بیکاری و به تبع آن ورود افراد سود جو و کلاه بردار بدون داشتن تخصص به حیطه های پزشکی است. رشته ی فیزیوتراپی نیز از این آسیب به دور نبوده و هم اکنون عده ی زیادی بدون داشتن دانش لازم و کفایت علمی با هدف کسب درآمد و سودجویی، به دخالت در این فرآیند درمانی پرداخته اند.
این افراد فقط با اتکاء به تجربیات شخصی و گاه مشاهده عملکرد همکاران فیزیوتراپیست ما و با استفاده از عدم وجود نظارت کافی از طرف نهادهای نظارتی در رصد خدمات ارایه شده به گیرندگان خدمات فیزیوتراپی، اقدام به این دخالت های غیر قانونی و مجرمانه و بعضا آسیب رسان به سلامت بیماران میکنند.
در بررسی های بعمل آمده اخیر در واحد نظارت انجمن فیزیوتراپی شعبه استان خوزستان و اداره های نظارت معاونت درمان دانشگاه جندی شاپور اهواز و بیمه های تامین اجتماعی و خدمات درمانی متاسفانه دیده شده است که برخی افراد سودجو خود را به عنوان فیزیوتراپیست جا زده و اقدام به درمان بیماران در منزل و حتی در مواردی در مطب های غیر قانونی می نمایند و ضمن احتمال ایجاد صدمات غیر قابل جبران در بیماران، زمان طلایی درمان برای حصول بهترین نتیجه را نیز در بیماران از بین میبرند.
برای جلوگیری از سوء استفاده های مرتبط با رشته فیزیوتراپی از  هموطنان عزیز خوزستانی خواهشمندیم در صورت مراجعه به موسسات فیزیوتراپی پس از مشاهده مجوزهای قانونی مربوط به موسسه، به ان موسسه اطمینان نموده و در صورت استفاده از خدمات فیزیوتراپی در منزل حتما کارت معتبر عضویت فرد فیزیوتراپیست در انجمن فیزیوتراپی کشور که دارای شماره عضویت بوده و همینطور کارت عضویت معتبر از سازمان نظام پزشکی کشور که دارای شماره نظام پزشکی معتبر است را از فرد خواسته و حتما با روئیت این دو مدرک به وی اطمینان کنند، و در غیر اینصورت به هیچ وجه بیماران خود را به چنین افرادی نسپارند، زیراعلاوه بر خطرات مختلف که سلامتی بیماران را تهدید خواهد کرد، با سپردن بیمار به افراد فاقد صلاحیت، ضمن هدر رفت هزینه و پولی که صرف اخاذی و کلاه برداری افراد سود جو و شیادی می شود درمان اصولی و علمی را نیز از بیماران خود سلب میکنند.
با استفاده از این فرصت و در اینجا به افراد سودجو و مداخله گر در درمان بیماران اخطار داده می شود که انجمن با هماهنگی لازم صورت گرفته با سازمان نظام پزشکی خوزستان و معاونت محترم سیاسی و امنیتی استانداری خوزستان و معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان خوزستان و همچنین با هماهنگی با اداره ی نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و با هماهنگی با مقامات قضایی در حال رصد این عمل غیر قانونی انان بوده و در صورت برخورد با چنین اقداماتی از طرف انان بدون هیچ اغماضی توسط مراجع قانونی برخورد لازم با آنان صورت خواهد پذیرفت.
دکتر مجید روانبخش
عضو هیات علمی دانشگاه و رییس انجمن فیزیوتراپی ایران شعبه خوزستان

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین