جلوگیری از سوزاندن ۱۲ میلیارد مترمکعب گاز همراه نفت

جلوگیری از سوزاندن 12 میلیارد مترمکعب گاز همراه نفت

رئیس راه‌اندازی و تحویل‌گیری طرح آماک شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: با راه‌اندازی فاز نخست طرح آماک از سوزاندن ۱۲ میلیارد مترمکعب گاز همراه نفت جلوگیری شده است.

خبرگزاری فارس: جلوگیری از سوزاندن 12 میلیارد مترمکعب گاز همراه نفت

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، سید مرتضی میرنصیری، طرح آماک را از طرح‌های مهم زیست محیطی صنعت نفت دانست و اظهار کرد: اجرای این طرح از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و فاز دوم آن نیز ۹۹ درصد پیشرفت دارد.

وی افزود: طرح آماک شامل اجرای هفت ایستگاه تقویت فشار بنگستان اهواز یک، اهواز ۲، اهواز ۳، منصوری، آب تیمور، مارون ۳ و کوپال و ساخت یک پالایشگاه شیرین‌سازی متمرکز برای جمع‌آوری و شیرین‌سازی همه گازهای تولیدی این هفت ایستگاه تقویت فشار است.

رئیس راه‌اندازی و تحویل‌گیری طرح آماک شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تصریح کرد: نخستین واحد طرح آماک در سال ۸۳ راه‌اندازی و تا سال ۱۳۷۸ مجموع هفت ایستگاه تقویت فشار و فاز نخست پالایشگاه شیرین‌سازی وارد مدار شد و به بهره‌برداری رسید.

میرنصیری ادامه داد: در حال حاضر فاز یک این پالایشگاه در مدار تولید قرار دارد و با توجه به حجم کنونی تولید نفت، روزانه حدود ۱۵۴ میلیون فوت مکعب گاز ترش را از ایستگاه‌های تقویت فشار گاز دریافت کرده و پس از شیرین‌سازی حدود ۱۴۰ میلیون فوت مکعب گاز را به کارخانه گاز و گازمایع شماره ۸۰۰ ارسال می‌کند.

وی ادامه داد: از سال ۸۴ که تولید این پروژه شروع شد، توانستیم طبق طراحی از سوزاندن ۲۴۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش در روز در این شرکت جلوگیری کنیم.

رئیس راه‌اندازی و تحویل‌گیری طرح آماک شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: به این ترتیب از ابتدای راه‌اندازی فاز نخست طرح آماک تاکنون از سوزاندن حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب گاز همراه نفت جلوگیری شده است.

میرنصیری با بیان اینکه فاز نخست طرح آماک براساس طراحی آن به پایان رسیده است، ادامه داد: آنچه از اجرای فاز دوم این طرح مانده، جلوگیری از سوزاندن ۱۰ میلیون فوت مکعب گاز است که ۷۵ درصد آن هم گاز CO2 است.

وی با اشاره به پیشرفت ۹۹ درصدی فاز دوم این طرح، تصریح کرد: هم اکنون در حال انجام آزمایش‌های نهایی شامل فشارافزایی، نمکزدایی و ارسال خوراک به پتروشیمی رازی هستیم.

رئیس راه‌اندازی و تحویل‌گیری طرح آماک شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: بر این اساس طرح آماک با هدف جلوگیری از سوزاندن حدود ۲۴۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش همراه نفت لایه بنگستان مخازن نفت اهواز، آب تیمور، منصوری، کوپال و مارون از انتشار روزانه حجم قابل ملاحظه‌ای از مواد آلاینده محیط زیست جلوگیری کرده است.

میرنصیری اضافه کرد: همچنین ضمن پیشگیری از آلودگی هوا از طریق جمع‌آوری، آبزدایی و شیرین‌سازی گازهای ترش و تبدیل این گازها به گاز شیرین غنی، فرآوری گاز غنی تولیدی طرح در کارخانه‌های گاز ۷۰۰ و گاز مایع ۸۰۰ و تولید مایعات گازی شیرین به منظور تامین کمبود خوراک مجتمع پتروشیمی بندر امام و گاز سبک به منظور تحویل به شرکت ملی گاز اجرا شده است.

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین