شهردار آبادان: بدون هماهنگی شهر را ترک نکرده‌ام

شهردار آبادان: بدون هماهنگی شهر را ترک نکرده‌ام
شهردار آبادان گفت: شهرداری بدهکار منطقه آزاد نیست، بلکه به‌نوعی پیمانکار این سازمان به شمار می‌رود و در قالب تفاهم‌نامه‌ای، مبلغ ۶۶ میلیارد ریال اعتبار برای شهرداری تخصیص یافته تا پارک خلیج‌فارس در ساحل اروند احداث شود.

خبرگزاری فارس: بدون هماهنگی شهر را ترک نکرده‌ام/ شهرداری پیمانکار منطقه آزاد است

محمودرضا شیرازی در خصوص طرح ۱۳ سئوال از سوی عضو شورای شهر آبادان مبنی بر عملکرد اخیر شهردار آبادان و مجموعه شهرداری این شهرستان، اظهار کرد: در قانون تشکیل شورا‌ها به صراحت آمده است که استیضاح، طرح سئوال، انتقاد و پرسش حق شورای شهر است و این موضوع را به فال نیک می‌گیرم.

وی ادامه داد: از ابتدا یک شهردار شورایی بوده‌ام و همیشه در پنج دوره گذشته مدیریت خود با شوراهای شهرستان تعامل لازم را داشته‌ام.

*بدون هماهنگی شهر را ترک نکرده‌ام

شهردار آبادان در خصوص سئوالات و ابهامات ایجاد شده به موضوع عدم حضور وی در شهرداری آبادان اشاره و تصریح کرد: در راستای انجام وظایف قانونی به‌صورت مستمر در شهر آبادان و شهرداری حضور داشته و برخی روز‌ها نیز در استانداری و یا در مراکز اداری در شهر اهواز و یا مراجعه به وزارتخانه‌ها، جهت پیگیری امورات اداری، شهر آبادان را ترک کرده‌ام.

شیرازی افزود: احکام مأموریت که با هماهنگی مدیرکل امور شهری و شوراهای استان و شورای اسلامی شهر آبادان و فرمانداری ویژه صادر شده، مؤید این موضوع است که بنده بدون هماهنگی با مراجع مذکور محل خدمت را ترک نکرده‌ام.

این مقام مسئول در خصوص کیفیت بد آسفالت و نوارهای حفاری شهرداری آبادان در سطح شهرستان، عنوان کرد: بارندگی‌های اخیر در سال جاری که یک سال آبی محسوب می‌شود، در تراشه‌های حفاری نفوذ کرده که باعث نشست آسفالت‌های تولیدی شده است، ضمناً آسفالت تولیدی سازمان عمران شهرداری با توقف روبرو شده که به خاطر خرابی برخی دستگاه‌های این کارخانه است.

شهردار آبادان اضافه کرد: به جهت بارندگی‌های مستمر، ناگزیر هستیم که این وضعیت را تدبیر کنیم و به خاطر رفاه حال مردم نیاز به دو ماه تنفس نیاز داریم تا بتوانیم نوارهای حفاری را آسفالت و مرتفع سازیم.

وی تاکید کرد: با این حال سازمان عمران شهرداری به‌طور مستمر در حال آماده‌سازی کارخانه آسفالت سازی بوده است و اخیراً نیز در حال بازسازی دستگاه‌ها و نوسازی کامپیوترهای کارخانه است.

*شهرداری پیمانکار منطقه آزاد است

شیرازی در خصوص شائبه بدهی شهرداری آبادان به سازمان منطقه آزاد اروند توضیح داد: شهرداری آبادان بدهکار سازمان منطقه آزاد نیست، بلکه به‌نوعی پیمانکار این سازمان به شمار می‌رود، چرا که در قالب تفاهم‌نامه‌ای که با این سازمان منعقد شده است، قراردادی بالغ بر ۶۶ میلیارد ریال اعتبار برای این شهرداری تخصیص یافته که پارک خلیج‌فارس در ساحل اروند احداث شود.

شهردار آبادان ادامه داد: به دلیل اینکه ساحل اروند از یک شرایط خاص بهره می‌برد و همانند یک دژ است، قرارگاه کربلا به دلایل امنیتی موجود در مرز، در نظر داشت تا خود پیمانکار مد نظر را بر روی این پروژه بگمارد و این باعث توقف پروژه شده است.

این مقام مسئول گفت: مکاتبات متعددی با فرمانداری ویژه آبادان در این خصوص صورت گرفت که بنا به درخواست فرماندار آبادان این پروژه تا تعیین تکلیف به تعطیلی کشانده شد و به جهت ضرورت در انجام این پروژه، برای مدتی متوقف شد تا با استعلام از سازمان منطقه آزاد، نحوه هزینه کرد و نوع پروژه در ساحل اروند مشخص شود.

شیرازی یادآور شد: در حال حاضر با تلاش سازمان منطقه آزاد و شهرداری آبادان ابهامات صورت گرفته برطرف شده، ادامه روند ساخت پارک خلیج‌فارس بلامانع است و ما نیز در انتظار برگزاری یک جلسه مشترک برای شروع مجدد این پروژه هستیم.

وی در ارتباط با موضوع خرید ۷۰۰ میلیون تومانی از شخصی که توسط عضو شورا نام برده شده است، عنوان کرد: بر اساس آیین‌نامه شهرداری‌ها در خصوص خرید کالای مورد نیاز شهرداری، پس از اخذ استعلام از فروشندگان مبادرت به خرید کالا می‌شود، در این رابطه نیز طبق اسناد موجود، مبلغ ۸۴ میلیون ریال و ۵۲۵ میلیون ریال از دو فروشگاه مدرن اسپرت و فریدون متعلق به شخصی که در سئوال مطرح شده است، توسط کار‌پرداز امور مالی کالا خریداری شده است که تاکنون تنها مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال از کل مبلغ به این دو فروشگاه پرداخت شده است.

شیرازی افزود: لیست تمام خرید‌ها و پرداخت‌های شهرداری آبادان به پیوست و به‌صورت مکتوب به شورای شهر آبادان تقدیم شد.

*پرداخت ۶۰ میلیاردی شهرداری از ابتدای سال تاکنون

شهردار آبادان با عنوان پرداخت نزدیک به ۱۷ میلیارد ریالی شهرداری به پیمانکاران از ابتدای سال تاکنون افزود: بیش از ۶۰ میلیارد تومان شهرداری آبادان از ابتدای سال تاکنون وجه پرداختی داشته است که ریز این مبالغ نیز به پیوست تقدیم شورای شهر آبادان شد.

این مسئول در ارتباط با موضوع تعطیلی پروژه‌های شهری آبادان یادآور شد: کلیه پروژه‌های شهرداری آبادان که مراحل مناقصه را طی کرده و قرارداد آن‌ها با پیمانکار منعقد شده فعال است و افتتاحیه پروژه‌ها در طول سال، نشان‌دهنده این موضوع است که این پروژه‌ها پیشرفت داشته است.

شیرازی در خصوص عدم آغاز برخی پروژه‌ها توسط شهرداری آبادان اشاره کرد: قابل ذکر است که بر اساس آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها، انتخاب پیمانکار بر اساس مناقصه صورت می‌گیرد و طی کردن مراحل قانونی شامل زمان می‌شود، با این حال مشروح پروژه‌های فعال و پروژه‌هایی که به اتمام رسیده، از سال گذشته تاکنون نیز طی مستنداتی به شورای شهر ارائه شد.

وی در تکمیل این سخنان عنوان کرد: ضمن اینکه به دلیل شرایط بحرانی اقتصاد در کشور، ضمن هماهنگی با اعضای شورای شهر، قرار بر این بود که در سال جاری هیچ پروژه‌ای آغاز نشود تا این شهرداری که با کمبودهای فراوان روبروست به مشکل برنخورد با وجود این موضوع تا پایان سال جاری نیز پروژه‌های راهبردی دیگری نیز توسط شهرداری آبادان به افتتاح خواهد رسید.

شهردار آبادان اظهار کرد: در سالی که رکود بر اقتصاد کشور حاکم بوده است، از ابتدای سال تا کنون بالغ بر ۲۹ میلیارد تومان پروژه در سطح شهر آبادان افتتاح شده است.

*همواره با اعضای شهر تعامل داشته‌ام

شیرازی در ارتباط با سئوال عدم پاسخگویی شهردار به شورای شهر عنوان کرد: از ابتدای سال چه به صورت حضوری در صحن شورا و چه به‌صورت کتبی به کلیه موارد مورد پرسش شورا، به کلیه سئوالات پاسخ گفته و تعامل با اعضای شورای شهر به‌صورت مستمر بوده است.

این مسئول با اشاره به سئوال عدم ساماندهی دست‌فروشان در آبادان توسط شهرداری اظهار کرد: طی سال گذشته به جهت ساماندهی دست‌فروشان آبادان با همکاری بخش خصوصی، بازارچه موسوم به بازار شب راه اندازی شد، و با هماهنگی دادستان آبادان عملیات انتقال دست‌فروشان به این بازار به انجام رسید.

شهردار آبادان گفت: اما به دستور دادستان و فرماندار ویژه، این عملیات متوقف شد و در سال ۹۴ با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اکیپ‌های اجراییات از ساعت ۱۶ لغایت ۲۲ هر روزه مبادرت به رفع سد معبر در خیابان امام می‌کنند.

شیرازی در ارتباط با ساخت پارک‌های غیر استاندار و بدون زیر ساخت، بیان کرد: گفتنی‌ست کلیه پارک‌ها بر اساس مطالعات و طراحی مشاور اجرا می‌شود و با توجه به ظرفیت آن‌ها همگی دارای زیر ساخت بوده و قابل استفاده است.

وی تاکید کرد: در صورتی که پارک خاصی مد نظر شورای اسلامی شهر است، تقاضا داریم آن را به ما اعلام کنند تا موضوع بررسی شود، البته در تابستان بسیار گرم آبادان دو پارک دچار آسیب جدی شدند که کار بازسازی آنان آغاز شده است.

*اسکله در مالکیت شهرداری نیست

شهردار آبادان با اشاره به سئوال واگذاری اسکله شهرداری به اداره بنادر و کشتیرانی آبادان یادآور شد: این اسکله متعلق به شهرداری آبادان نیست، این اسکله در سالیان پیش از انقلاب به‌صورت موقت مورد استفاده شهرداری قرار می‌گرفت، اما هیچ‌گونه مدرک و مستندی در خصوص مالکیت این اسکله به نام شهرداری آبادان وجود ندارد.

شیرازی تصریح کرد: با این واگذاری این اسکله به اداره بندر، در دوره شهرداران قبل و در دهه هفتاد اتفاق افتاده است.

شهردار آبادان در پاسخگویی به موضوع عدم پرداخت حق بیمه پرسنل آتش‌نشانی و سازمان پارک‌ها، تصریح کرد: با عنایت به اینکه سازمان آتش‌نشانی صرفاً یک سازمان خدماتی بوده است و هیچ‌گونه در آمدی ندارد، در همین راستا شهرداری آبادان برای پرداخت حق بیمه کارکنان زحمت‌کش آتش‌نشانی مبادرت به برگزاری جلسه‌ای با مدیریت بیمه کرد که در آن مقرر شد، از محل مطالبات شهرداری با صورت وضعیت‌های موجود که شهرداری بر روی نوارهای حفاری عملیات آسفالت را انجام داده است، این مبلغ را از شرکت گاز دریافت کند.

این مسئول یادآور شد: این راهکاری بود که بتوانیم مشکل بدهی یک میلیاردی شهرداری آبادان به سازمان تأمین اجتماعی را مرتفع سازیم.

شیرازی افزود: در خصوص سازمان پارک‌ها نیز، این سازمان خود به‌تنهایی یک شهرداری است و از بودجه کافی برخوردار است و می‌تواند بیمه کارکنان را پرداخت کند و این سازمان تاکنون بدهی خاصی به بیمه ندارد و مبلغ ناچیز موجود نیز به‌زودی پرداخت خواهد شد.

شهردار آبادان با اشاره به موضوع مطرح شده از سوی اعضای شورای شهر مبنی بر ضعف مفرط در نظارت بر طرح‌های شهرداری، عنوان کرد: معاونت فنی شهرداری علی‌رغم کثرت طرح‌های در دست اقدام، به‌صورت مستمر بر پروژه‌های عمرانی نظارت‌های خود را اعمال کرده است، همچنین دستگاه‌های بازرسی بر عملکرد این معاونت نظارت مستمر دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مدیران شهرداری علی‌رغم صراحت ماده ۴۶ قانون، در خصوص عدم امکان صدور دستور مستقیم اعضای شورا به مدیران شهرداری، همواره با اعضای شورا تعامل لازم را داشته و پاسخگوی آنان بوده‌اند.

در چند روز گذشته، اعضای شورای شهر آبادان با طرح ۱۳ سئوال از شهردار آبادان، خواستار پاسخگویی وی نسبت به ابهامات ایجاد شده بودند.

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین