نماینده مجلس آلمان: اتحادیه اروپا باید فراتر از تعهدات توافق ژنو تحریم ها را لغو کند

نماینده مجلس آلمان: اتحادیه اروپا باید فراتر از تعهدات توافق ژنو تحریم ها را لغو کند

نماینده مجلس آلمان در آستانه نشست وزیر خارجه اروپا در بروکسل به منظور تصمیم گیری درمورد چگونگی لغو تحریم ها علیه ایران از تاریخ ۳۰ دیماه، گفت: کشورهای اروپایی باید پیشگام لغو تحریم ها علیه تهران باشند و حتی بسیار فراتر از تعهد توافق ژنو عمل کنند.
نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا دوشنبه ۲۰ ژانویه (۳۰ دیماه) در بروکسل برگزار می شود و در این نشست قرار است درمورد لغو بخشی از تحریم های ایران تصمیم گیری شود.
ˈیان فان آکنˈ معاون فراکسیون حزب چپ ها و عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس آلمان در پاسخ به سوالی درخصوص اجرای توافق ژنو از ۲۰ ژانویه و لغو بخشی از تحریم ها علیه ایران بر اساس مفاد این توافق، گفت: کشورهای اروپایی باید فراتر از آنچه در توافق ژنو متعهد شده اند نسبت به لغو تحریم ها عمل کنند، زیرا این کاملا واضح است که اگر این کشورها از طرف خود گامی در این راستا (لغو تحریم ها) برندارند، نمی توان تسریع در موفقیت مذاکرات را انتظار داشت.
این نماینده مجلس آلمان خاطرنشان کرد: من همیشه تاکید کرده ام که اروپایی ها که با موانعی همچون کنگره و سنا در آمریکا روبرو نیستند، باید جسورانه گامی به جلو برداشته شود و فراتر از تعهدات نسبت به لغو تحریم ها علیه ایران اقدام کنند که این می تواند راه را برای ادامه مسیر همواره کرده و کار را برای ادامه مذاکرات و دستیابی به نتیجه نهایی به مراتب ساده تر کند.
کارشناس سابق سلاح های کشتار جمعی سازمان ملل متحد با اشاره به فشارهای برخی از نمایندگان کنگره و سنا به دولت آمریکا برای افزایش تحریم ها علیه ایران، گفت: به نظر من تندروهای دو طرف مهمترین مانع پیش روی اجرای موفقیت آمیز توافق ژنو موسوم به طرح اقدام مشترک هستند.
فان آکن در عین حال افزود: تیم های مذاکره کننده دو طرف (آمریکا و ایران) و نمایندگان دو دولت به صورت جدی برای اجرای مفاد توافق ژنو تلاش می کنند و من امیدوارم که دو گروه این قدرت را داشته باشند که مراحل اجرای این توافق را با موفقیت به پیش ببرند.
وی همچنین بر این نکته تاکید کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که یک بی اعتمادی دیرینه بین دو طرف وجود دارد که برای از بین بردن آن باید به آرامی و گام به گام اعتماد سازی انجام شود.
نماینده مجلس آلمان با بیان اینکه جلب اعتماد کامل دو طرف ممکن است سالها به طول انجامد،گفت: یک چنین اعتمادسازی تنها زمانی امکان پذیر خواهد بود که هر قدم کوچکی که برداشته می شود به معنای واقعی کارساز و صادقانه باشد،به این ترتیب با برداشته شدن هر یک قدم از سوی دو طرف برای اعتمادسازی، گروه هایی که خواهان رفع اختلاف ها و نزدیک تر شدن دو کشور هستند، تقویت خواهند شد.
فان آکن در پاسخ به این سوال که به نظر وی چه مدت زمانی برای دست یافتن به توافق نهایی در موضوع هسته ای لازم است، گفت: ایده آل این است که در مهلت ۶ ماهه تعیین شده در توافق ژنو، طرفین مذاکرات به نتیجه نهایی دست یابند.
وی طولانی تر شدن مذاکرات را موجب نگرانی خواند و گفت: بهتر است که دو طرف در همین مهلت تعیین شده سعی کنند کار را به سرانجام رسانده و از ادامه یافتن بیش از حد کار جلوگیری کنند زیرا هرچقدر این روند بیشتر طولانی شود به همان نسبت صداهای منتقدان توافق بیشتر به گوش خواهد رسید.
این کارشناس آلمانی آشنا به امور ایران و منطقه خاورمیانه، در ادامه با بیان اینکه تهدیدهای برخی از نمایندگان کنگره و سنای آمریکا برای افزایش فشار بر ایران را نباید جدی گرفت، گفت: بر این عقیده هستم که گروه مذاکره کننده دولت آمریکا در نهایت می تواند فشارهای وارده را تحمل کرده و سرانجام موفق به انعقاد قرارداد نهایی با ایران خواهد شد.
یان فان آکن در پاسخ به این سوال که دولت آلمان چه اقدامی باید در راستای لغو تحریم های اروپایی علیه ایران و پیشگامی در این مسیر انجام دهد، گفت: من دو سال است که مصرانه از دولت آلمان می خواهم به صورت یکجانبه قدم های عملی و بزرگی برای لغو تحریم ها علیه ایران بردارند تا هم موجب اعتمادسازی در مذاکرات شده و هم اینکه دیگر کشورهای اروپایی را تشویق به دنباله روی از این اقدام کند.
عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس آلمان در پاسخ به این سوال که چرا برلین از دیگر پایتخت های اروپایی در تلاش برای بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با ایران عقب افتاده و به نوعی کوتاهی این کشور در این زمینه را شاهد هستیم، گفت: نباید فراموش کنیم که در آلمان چندی پیش انتخابات پارلمانی برگزار شد و دولت و وزیر امور خارجه جدید تازه فعالیت خود را آغاز کرده اند.
فان آکن افزود: وضعیت فعلی آلمان را نمی توان با دیگر کشورهای اروپایی که ثبات در دولت و دستگاه دیپلماسی داشتند مقایسه کرد، ضمن اینکه احساس من این نیست که دولت آلمان به صورت اصولی آهسته تر و محتاطانه عمل کرده باشد زیرا باید انتخابات و مشخص نبودن دولت را مد نظر داشته باشیم.
این نماینده مجلس آلمان در عین حال اذعان کرد که با گذشت چهار ماه از انتخابات و مشخص شدن ترکیب دولت جدید در ماه گذشته، دولتمردان در این رابطه(تلاش برای بهبود روابط با ایران) هنوز کار جدی انجام نداده اند درحالی که انتظار از دولت این است که گام های بیشتر و محکم تری در این رابطه برداشته شود.
این نماینده مجلس در مورد اینکه آیا انتظار تغییر در سیاست های برلین در قبال ایران را با توجه به تشکیل دولت جدید دارد؟، گفت: با توجه به اینکه تازه یک ماه از آغاز به کار دولت و وزیر امور خارجه جدید گذشته نمی توان ارزیابی دقیقی از سیاست آینده آلمان در قبال ایران ارائه داد اما نباید این نکته را نیز فراموش کنیم که آلمان در سال ۲۰۰۳ و در دولت گرهارد شرودر نقش بسیار مثبت و مهمی در مذاکرات هسته ای با ایران ایفا کرد.
فان آکن افزود: امیدوارم در شرایط فعلی و با انتخاب اشتاین مایر به عنوان وزیر امور خارجه جدید کشور، وی با جسارت و شهامت بیشتر عمل کرده و گام هایی فراتر از وستروله برای نزدیک شدن به ایران بردارد که البته گذشت زمان نشان خواهد چه اتفاقی می افتد.
از این نماینده مجلس آلمان همچنین در رابطه با بحران سوریه و برگزاری نشست بین المللی برای پایان دادن به این بحران طی روزهای آینده در مونترو سوئیس سوال شد که وی در پاسخ با اشاره به اینکه به تازگی سفری به سوریه داشته است، گفت: وضعیت در این کشور بحران زده فاجعه آمیز است، ما با میلیون ها آواره و بیش از یکصد هزار کشته در سوریه مواجه هستیم و تعداد زیادی از شبه نظامیان که علیه یکدیگر در جنگ هستند، پس باید هرچه سریعتر برای پایان دادن به این وضعیت چاره ای اندیشیده شود.
فان آکن با بیان اینکه هدف اولیه کنفرانس سوریه باید برقراری آتش بس در این کشور باشد، گفت: البته تحقق چنین چیزی در شرایط فعلی بسیار سخت است اما من نسبت به آن خوشبین هستم.
این نماینده مجلس آلمان در رابطه با دعوت نکردن از ایران برای حضور در این نشست بین المللی، گفت: برای من اصلا قابل درک نیست کشور تاثیرگذاری در منطقه همچون ایران، دعوت نشده است.
وی افزود: به عقیده من هم ایران که دوست دولت سوریه شناخته می شود و هم عربستان که حامی گروه های مخالف دولت این کشور است باید در نشست بین المللی سوریه حضور داشته باشند تا بتوانیم با استفاده از نظرات آنها به راه حل درست و کاملی برای پایان دان به بحران این کشور دست یابیم.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین