دخالت نظامی مجدد کشورهای غربی در لیبی از مارس آغاز می‌شود

دخالت نظامی مجدد کشورهای غربی در لیبی از مارس آغاز می‌شود

قرار است کشورهای غربی تا ۴۵ روز دیگر یعنی در ماه مارس به بهانه مبارزه با گروه تروریستی و ممانعت از گسترش آن در آفریقا، مداخله نظامی را در لیبی انجام دهند.

خبرگزاری فارس: دخالت نظامی مجدد کشورهای غربی در لیبی از مارس آغاز می‌شود

گروه‌های نظامی آمریکا، انگلیس و روسیه شنبه (روز گذشته) به منظور آنچه «حمایت از دولت جدید» خوانده شده، وارد لیبی شدند.

منابع خبری اعلام کرده بودند که ده‌ها نظامی و افسر وارد پایگاه نظامی «جمال عبدالناصر» واقع در جنوب «طبرق» شدند و احتمال دارد نیروهای فرانسوی به این نیروها ملحق شوند.

وبگاه خبری «الشروق» الجزایر گزارش که قرار است عملیات نظامی کشورهای غربی تا ۴۵ روز دیگر یعنی در ماه مارس آغاز شود.

برخی از منابع آگاه خبر دادند، آنچه مانع از مداخله نظامی شده تشکیل دولت وفاق ملی است که از حمایت همه جانبه سازمان ملل و تأیید شورای امنیت برخوردار باشد.

به گزارش الشروق، پس از تشکیل این دولت از جامعه بین‌الملل خواسته می‌شود که پس از تکمیل همه مقدمات حملات هوایی علیه مواضع داعش در لیبی در این کشور مداخله نظامی صورت گیرد.

این در حالی است که فرانسه و آمریکا و برخی از کشورهای همسایه لیبی وظیفه حمایت لوجستیک را بر عهده خواهند داشت.

بنا بر این گزارش، پس از کشته شدن «أبو نبیل الأنباری» امیر پیشین داعش در لیبی این بار «ابوبکر البغدادی» به عنوان امیر جدید این گروه تروریستی انتخاب شده است. این مسئله نیز به «ابو عامر السعودی» ارتباط دارد؛ عنصر عربستانی که پیشتر فعالیتی در گروه‌های تروریستی نداشته و به همراه «أبو عزام اللیبی»، «ابو عبد الله المصری» و «حسین الکرامی» یکی از نزدیکان بغدادی به شمار می‌رود. این اقدامات امنیتی به صورت دقیق صورت گرفته تا عناصر داعش نیز او را نشناسند و دیده نشود و به جز دو نفر از معاونانش کسی چهره وی را ندیده است.

الشروق در ادامه گزارش خود می‌نویسد، تعیین امیر جدید توسط این گروه، شاخصه دیگری است که نشان می‌دهد اگر در سوریه و عراق فشار علیه این گروه افزایش یافت در لیبی ثبات داشته و امنیت مراکز استقرار سرکرده‌های آن تأمین شود.

«محمد خواجه» استاد و کارشناس امنیتی درباره این اقدامات داعش می‌گوید که تابعیت امیر اهمیتی برای این گروه ندارد بلکه طبق دیدگاه خود عمل می‌کند ؛ از این روی انتخاب امیر عربستانی در اینجا یا امیر یمنی در جای دیگر تفاوتی برای این گروه ندارد.

به گفته این کارشناس، داعش قصد دارد در لیبی مستقر شود و پناهگاه امنی برای سرکرده‌های خود در این کشور مهیا کند که اگر از سوریه و عراق عقب‌نشینی کردند جایگزینی داشته باشند؛ از این روی از فروپاشی کشور و سامانه‌های امنیتی لیبی نیز نهایت استفاده را کردند. در حال حاضر تونس برای این گروه اهمیتی ندارد بلکه جنگ «هلال نفتی» در لیبی از اهمیت خاصی برای داعش برخوردار است؛ چرا که عناصر آن با مشکلات مالی مواجه هستند.

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین