امپراطور سازندگی به سازمان آب وبرق بازگشت

امپراطور سازندگی به سازمان آب وبرق بازگشت

با روی کار آمدن دولت تدبیر وامید چراغی در دل مردم سراسر کشور روشن گردید تا با شایسته سالاری در بخش های مختلف ، تحول در زمینه های گوناگون احساس شود که اتفاقا ریاست محترم جمهور با انتخاب وزرا و معاونین خود نشان داد تعهد و تخصص تنها ملاک دولت یازدهم در عزل ونصب ها می باشد ، وبا انتخاب دکتر مقتدایی به عنوان نفر اول استان ونماینده دولت در خوزستان موج شادی و امید در بین مردم ونخبگان در بهبود اوضاع استان زرخیز اما محروم خوزستان بیش از پیش شد و همگان در انتظار معرفی و پیشنهاد و یا تایید مدیران کل ادارات و سازمان های مختلف به پیشنهاد شخصی که خود را وابسته و وام دار به هیچ گروه، شخص وجناحی نمی داند وتنها ملاک وی همانند هیات دولت تخصص ، تعهد و پاکدستی در انجام وظایف محوله مدیران می باشد بودند.
بدین ترتیب در ادامه روند تعویض مدیران خوب با خوب تر یا عالی تر که تا حدودی هم به کندی صورت می پذیرد ، این بار نوبت به پنج طبقه معروف رسید ،سازمانی که وظیفه تامین بعضی از نیازهای اساسی مردم به آن گره خورده است.
آب وبرق از جمله مواردی هستند که به نوعی با لحظه لحظه زندگی مردم ارتباط دارد.جایگاه این سازمان در استان پهناور واستراتژیک خوزستان به دلیل دارا بودن حجم بالایی از آب کشور و وجود سدهای متعدد موقعیت ویژه تری پیدا می کند . پس انتظار می رفت تا دولت جدید با تدبیر خود سکان سازمان آب و برق خوزستان را به دست توانمدی بسپارد اما شاید کمتر کسی فکر می کرد که شخصی همچون مهندس محمدرضا شمسایی مدیرعامل اسبق این سازمان این تصدی را بپذیرد. چرا که توانمندی و سابقه کاری وی تا حدی به اثبات رسیده است که حتی دولت اصولگرا هم نتوانست خود را از حضور همچین مدیری لایق هر چند مورد توجه دولت اصلاحات نیز بود ، آن هم در سطح کلان وزارت خانه چشم بپوشد. از این رو با سابقه روشن و پست داشتن در دولت احمدی نژاد انتظار می رفت شمسایی را در دولت جدید همچنان در قامت مدیران ارشد ومعاونین وزارتخانه مشاهده کنیم تا جایی که گفته می شد از وی جهت تصدی استانداری خوزستان وحتی وزارت نیرو نیز برنامه خواسته شده بود.
اما چه شد که مدیرعامل اسبق سازمان آب وبرق خوزستان با داشتن شانس مسلم برای حضور در سطح بالای وزارت نیرو مجددا به پست قبلی خود یا به نوعی به قول دکتر مقتدایی بازگشت به کلاس اول ، دوستان و دشمنان را به تفسیر و تامل وا داشته است.
عده ای از دوستان مهندس شمسایی، علاقه ایشان به مردم خوزستان را دلیل قبول تصدی این پست دانسته اند و عده ای دیگر برگرداندن مدیران وپرسنل مجربی که علی رغم توان بالا به انزوا کشیده شده اند به جایگاه واقعی خود را علت این بازگشت دانسته اند. به هر حال دلیل هر چه باشد، نتیجه آن بازگشت امپراطور سازندگی به طبقه ی پنجم سازمانی است که با نام وی عجین شده است.
مهندس شمسایی در سابقه حدود ۳۰ ساله مدیریتی خود تصدی ۱۱ ساله مدیرعاملی سازمان آب و برق خوزستان ، شهرداری کلان شهر اهواز و مدیرکلی دفتر بهبود بهره وری اقتصادی آب و آبفای وزارت نیرو را در کارنامه درخشان خود دارد و شاید جزو محدود افرادی باشد که در تمام مراحل و قسمت های آب و برق از جمله تولید ، توزیع وبهره برداری از شبکه های انتقال برق و همچنین مدیریت ، توسعه و بهره برداری از منابع آب کشور تجربه عملی دارد.
حال که استان خوزستان در شرایط خاصی در زمینه آب از جمله مباحث پرحاشیه سد گتوند و دیگر سدها همچنین موضوع انتقال آب کارون و دیگر موارد به سر می برد از طرفی کار را برای شمسایی سخت خواهد کرد واز طرفی فرصتی ایجاد خواهد کرد تا بار دیگر توانمندی های خود را در شرایط سخت و بحرانی به اثبات برساند چرا که مدیریت بحران یکی از خصوصیات پررنگ مدیریتی ایشان می باشد.
علاوه بر تمام توانایی های شهردار اسبق اهواز، فاصله چند ساله از خوزستان ومدیریت سازمان آب وبرق ، قطعا به وی این فرصت را داده است تا با دقت و بررسی بهتر نقاط قوت و قابل بهبود خود در تقویت مثبت ها و بر طرف کردن کاستی ها دقت بیشتری نماید وحال که بحث ورژن ۲ بودن که بیشتر از زمان معارفه دکترمقتدایی باب و بر سر زبان ها افتاد در مورد امپراطور آب و برق نیز صدق کند وایشان در کنار تمام شایستگی های موجود وصفات مثبت از جمله پرکاری وجدیت در انجام امور ، رها نکردن هیچ پروژه ای و انجام کارها از صفرتا صد ، صداقت در گفتار و رفتار ، توجه به رفاه ومعیشت پرسنل و مدیران تحت نظارت ، مجهز کردن سازمان خود به جدیدترین ومدرن ترین تجهیزات در بخش های مختلف ودیگر صفات مفید از مواردی از جمله نداشتن ارتباط مستقیم با مردم ، عدم تعامل با مخالفین ، ارتباط کم با مطبوعات ، و عدم مشورت در برخی امور که به نوعی ضعف محسوب می شوند نیز دوری گزیند تا شاهد بالندگی بیش از پیش این صنعت مهم در خوزستان باشیم تا این بازگشت نه تنها برگشت به عقب نباشد بلکه حرکتی پرسرعت و مفید تر از سوی مدیری که همیشه سابقه خوبی از خود به جای گذاشته است باشد.
دیگر نکته مثبت حضور شمسایی در استان خوزستان علاوه بر شناخت دقیق از ظرفیت ها ، پتانسیل وشرایط استان وسازمان آب و برق ، ارتباط تنگا تنگ ونزدیک وی با هیات دولت و مدیران وزارتخانه است که همین امر می تواند در جذب اعتبارات وتسهیل در روند کارها و پروژه های بزرگ استانی و حل بسیاری از مشکلات از طریق منابع کشوری و حتی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در انجام پروژه های بزرگ نقش بسزایی ایفا نماید.
تمام موارد بیان شده، اما واگر های موجود بوده و همه چیز به نحوه عملکرد مهندس محمدرضا شمسایی در دوران جدید مدیریت خود دارد که امیدواریم تلاش وتفکر خلاق ، جسارت وجدیت همیشگی شمسایی با همکاری وتعامل با مشاورین مجرب فصلی جدید و به یاد ماندنی تر از قبل را برای مردم استان خوزستان رقم بزند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین