ویلیام هیگ: ماهیچ گزینه‌ای غیر از مذاکره با ایران نداشتیم

ویلیام هیگ: ماهیچ گزینه‌ای غیر از مذاکره با ایران نداشتیم

وزیرخارجه سابق انگلیس گفت: فکر می کنم که تمامی جایگزین هایی که برای توافق هسته ای باایران وجود داشت همگی بد بودند. اگر ما به جای توافق به گزینه درگیری نظامی با این کشور روی می آوردیم بدون شک نمی توانستیم ماهیت عواقب آن را بر منطقه و جهان مشخص نمایم.

خبرگزاری فارس: ویلیام هیگ: ماهیچ گزینه‌ای غیر از مذاکره با ایران نداشتیم/ قادرنبودیم عواقب اقدام نظامی رامشخص کنیم

ویلیام هیگ وزیرخارجه سابق انگلیس و عضو کنونی مجلس اعیان این کشور از منطقه ریچموند در گفت و گو با پایگاه خبری مرکز مطالعات و پژوهش های استراتژیک امارات(ECSSR) گفت: توافق هسته ای با ایران به نظر من یک توافق خوب است و اقدام به آن نیز به نظرم کار درستی بود.
وی تصریح کرد: طبیعی است که چنین توافقی بحث و جدلهایی داشته باشد اما فکر می کنم که تمامی جایگزین هایی که برای این توافق وجود داشت همگی بد بودند. اگر ما به جای توافق به گزینه درگیری نظامی با ایران روی می اوردیم بدون شک نمی توانستیم ماهیت عواقب آن را بر منطقه و جهان مشخص نمایم.

هیگ اظهار داشت: بدون توافق هم وضعیت در منطقه خطرناک خواهد بود. در حال حاضر تمامی دلایل اشاره دارد به اینکه ایران نسبت به توافق نامه صادق است . در مقابل در موضوع مربوط به سیاست منطقه در برابر ایران گمان می کنم نیاز به یک هماهنگی محکم بین دولت های عربی و غرب است و باید در خصوص سیاست فراگیرتری نسبت به ایران هماهنگ باشیم با لحاظ این نکته که ایران همچنان در یمن، عراق، سوریه و لبنان دخالت می کند و باید جلوی ان را گرفت.

 وی در پاسخ به سوالی  مبنی براینکه  آیا حمله ائتلاف عربی به رهبری سعودی به یمن و همچنین ایجاد ائتلاف جدید اسلامی به رهبری سعودی علیه تروریسم نتیجه شرایط است یا اقدامی فراتر از آن گفت: این اقدام ها نتیجه شرایط است زیرا وقتی که تهدیدات امنیتی افزایش می یابد  بنابراین مهم است که امنیت مشترک تحقق یابد. به نظرم باید از این گونه ائتلاف ها حمایت کرد به شرط ان که تعداد بیشتری از دولت ها را در برگیرد تا به نتیجه برسد مانند تجربه ای که ما در پیمان آتلانیک شمالی (ناتو) داشتیم. باید آماده باشیم تا نیروهای مان تحت رهبری دولت دیگری قرار گیرند. در این رابطه اعلام اینگونه ائتلافها تغییری را در نوع تفکربسیاری از دولت ها درخصوص  دولت های مشارکت کننده دراین ائتلافها ایجاد می کند. به طور کلی باید از انها حمایت کرد زیرا امنیت مشترک کارآمد در بلند مدت به کاهش تهدیدات که ثبات منطقه ای با آن روبرو است کمک می کند.

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین