نقش آمریکا در شیوع بیماری «تب دانگ هموراژیک» در کوبا افشا شد

نقش آمریکا در شیوع بیماری «تب دانگ هموراژیک» در کوبا افشا شد

رسانه ونزوئلایی «تله‌سور» گزارش داد که تحقیقات صورت گرفته توسط پزشکان کوبایی حاکی از آن است که آمریکا در شیوع بیماری «تب دانگ هموراژیک» در این کشور آمریکای لاتینی در سال ۱۹۸۱ نقش داشته است.

خبرگزاری فارس: نقش آمریکا در شیوع بیماری «تب دانگ هموراژیک» در کوبا افشا شد

طبق اطلاعات منتشر شده در مجله «بوهمیا»، آمریکا در سال ۱۹۸۱ نوع خطرناکی از بیماری «تب دانگ هموراژیک» (خونی) را وارد کوبا کرد که شیوع این بیماری جان ۱۵۸ نفر را گرفت در حالی که ۱۰۱ نفر از کشته شدگان را کودکان تشکیل می‌دادند.

«روسماری رودرگیز» پزشک کوبایی و «پدرو کوری» محقق «موسسه طب گرمسیری» در این رابطه اعلام کردند که بیشتر موسسات کوبایی در دهه ۹۰ میلادی حمایت خود از مطالعه و بررسی تاثیرات ناشی از شیوع بیماری «تب دانگ هموراژیک» که در دهه ۸۰ میلادی کوبا را فرا گرفته بود، اعلام کردند.

پزشکان کوبایی در دهه ۹۰ میلادی مطالعاتی را آغاز کردند که شیوع بیماری «تب دانگ» در کوبا توسط آمریکا را تایید می‌کند.

مدیر اصلی پروژه در این رابطه گفت: مطالعات ما برای اثبات این‌که عوامل موثر در شیوع این بیماری در سال ۱۹۸۱ در کوبا شباهت عجیبی به نمونه آزمایشگاهی موجود در گینه نو دارد، کافی به نظر می‌رسد؛ بیماری «تب دانگ» در سال ۱۹۴۴ در این کشور شیوع پیدا کرد.

پزشکان کوبایی در سال ۱۹۵۵ مدارکی را درباره شباهت نمونه شایع در کوبا در سال ۱۹۸۱ با اولین نوع بیماری «تب دانگ» که به عنوان مرجع و نمونه اصلی این بیماری شناخته می‌شود، نشان دادند.

به گفته «رودریگز» شیوع خطرناک بیماری «تب دانگ» معمولا توسط یک مورد خاص در منطقه‌ای معین شناسایی شده‌اند که در اطراف آن منطقه نیز افراد جدیدی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

به زعم وی، انواع راه‌های شیوع این بیماری باید به مردم گوشزد شود برای مثال شیوع بیماری‌ها می‌تواند به وسیله جابجایی افراد مبتلا به این بیماری به مناطق دیگر صورت بگیرند در این صورت شاهد شیوع تدریجی بیماری خواهیم بود؛ سرعت شیوع بیماری نیز به میزان حضور پشه‌ها در هوا بستگی دارد.

«تب دانگ» بیماری ویروسی است که توسط پشه‌ها گسترش می‌یابد؛ این بیماری موجب افت ناگهانی فشار خون و شوک و سپس مرگ می‌شود.

این بیماری بیشتر در جنوب شرقی آسیا و جزایر غربی اقیانوس آرام شیوع یافته اما به سرعت در آمریکای لاتین و کارائیب نیز افزایش یافت.

«تب دانگ» یک بیماری حاد است که به طور ناگهان ظاهر می‌شود و در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر شیوع می‌یابد.

از علائم آن می‌توان به سردرد، تب، خستگی، درد مفاصل و عضلات، ورم غدد لنفاوی، بثورات پوستی، خونریزی لثه‌ها، درد شدید در پشت چشم و قرمز شدن کف دست‌ها و پاها اشاره کرد.

شکل شدید این بیماری، «تب دانگ خونی» نام دارد که می‌تواند باعث خونریزی شدید از بینی و یا لثه‌ها، تاول‌های قرمز و یا بنفش رنگ در زیر پوست، مدفوع سیاه و سفید، کبود شدن، افت فشار خون و مرگ شود.

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین