مدیر‌کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست: نابودی تالاب‌ها تیشه به ریشه خود زدن است

مدیر‌کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست: نابودی تالاب‌ها تیشه به ریشه خود زدن است
مدیر‌کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: افزایش آب تالاب باعث افزایش بارندگی خواهد شد و نابودی تالاب توسط مردم به معنای تیشه به ریشه خود زدن است.

خبرگزاری فارس: نابودی تالاب‌ها تیشه به ریشه خود زدن است/ تالاب‌ها با بارش یک منطقه ارتباط مستقیم دارد

محمد درویش ظهر امروز در همایش روز ملی تالاب‌ها که در تالار قصر این شهرستان برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن دهه مبارک فجر اظهار کرد: روز ۱۲ بهمن سالروز تاسیس سازمان محیط زیست است و ایران جزء کشورهای عاشق تالاب بوده که از این‌رو کنوانسیون رامسر تشکیل شد.

وی با بیان اینکه در محیط زیست تالاب‌ها ارزش خاص خود را دارند، افزود: تالاب‌ها از نظر گیاهی و جانوری یک نوع زیستگاه خاص و با ارزش بوده که بحث آن نسبت به سایر زیست بوم‌ها متفاوت است.

مدیر‌کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه وجود تالاب‌ها در استان خوزستان متفاوت و خاص است خاطرنشان کرد: ۳۳ درصد از آب‌های کشور در استان خوزستان جریان دارد و به این دلیل از خاک مرغوب و در کشاورزی برخوردار است.

درویش با اشاره به مشکلاتی که برای تالاب‌ها رخ می‌دهد، تصریح کرد: برخی از افراد سودجو در پی آن هستند که تالاب‌ها را زهکشی کرده تا در آن کارهای درآمدی و اقتصادی کنند.

وی با بیان اینکه تالاب‌ها مهم‌ترین اندوخته طبیعت و زیستگاه اصلی پرندگان هستند، گفت: در کشور حدود ۵۰۰ نوع پرنده متفاوت وجود دارد و این در حالی است که ایران یک درصد از خشکی‌های جهان را به‌خود اختصاص داده است.

درویش با اشاره به وجود یک و نیم درصد از تالاب‌های جهان که به‌صورت ثبت شده در کنوانسیون رامسر هستند، ادامه داد: بهترین برنج ارگانیک کشور در شمال کشور تولید می‌شود، این به‌دلیل حضور پرندگانی است که از صحرای سیبری به این منطقه وارد می‌شوند و کودهای برجای مانده از آنها باعث حاصل‌خیز و قوی ماندن خاک آن منطقه می‌شود.

وی با بیان اینکه کسانی که دست به خشک کردن و نابودی تالاب‌ها می‌زنند در واقع تیشه به ریشه‌های خود زده‌اند، گفت: تالاب‌ها باعث بالانس طبیعت بوده و نقش اساسی را در کاهش خاک و غبار هوا ایجاد می‌کنند.

این فعال محیط زیست کشور اضافه کرد: بیش از ۴۰۰ هزار هکتار در استان خوزستان وجود دارد که تالاب میانگران ایذه یکی از آنها و برای حفظ آن باید اقدامات ثبت با جدیت انجام شود.

درویش با اشاره به سد‌سازی‌های صورت گرفته در کشور خاطرنشان کرد: ساخت سد باعث خشک شدن دریاچه‌هایی مانند هامون شد.

وی با اشاره به کاهش ذخیره آب در تالاب‌ها و خشک شدن بسیاری از این تالاب‌ها در کشور تصریح کرد: عمق تالابی مانند انزلی بسیار کمتر از سال‌های گذشته شده است و از این‌رو برای کاهش کم شدن آب ذخیره این تالاب‌ها باید یک برنامه‌ریزی موثر صورت بگیرد.

درویش بیان اینکه برخی از تالاب‌های بزرگ کشور امروز تنها به یک چاله تبدیل شده است، گفت: باید با نشر دادن این مبحث که تالاب‌ها با بارش یک منطقه ارتباط مستقیم دارند و این امر با همکاری سازمان‌های مردم نهاد و با مردم امکان‌پذیر خواهد شد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در استان خوزستان یک همکاری بین سازمان آب و برق، محیط زیست، جهاد کشاورزی و ظرفیت‌های مردمی به‌وجود آمده است و بر این اساس باید تلاش شود تا تالاب‌های در حال نابودی دوباره احیا شوند.

درویش با اشاره به تشکیل کارگروه‌ها برای رسیدن به راه‌کارهای مناسب جهت رفع مشکلات تالاب‌ها، عنوان  کرد: اگر مشکلات تالاب‌های استان خوزستان رفع شود قطعا در حاصل خیز شدن زمین‌های استان‌های همجوار نیز موثر خواهد بود.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه افزایش تعداد پرندگان در یک منطقه نشان از افزایش کیفیت محیط زیست آن منطقه است، تشریح کرد: امروزه دنیا به این نتیجه رسیده که تمام مردم توسعه یافته هستند از این رو باید عاشق طبیعت بود و برای گیاهان و جانوران ارزش قائل شد.

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین