تاکید فرمانده جدید پلیس راه خوزستان بر آزاد بودن تردد خودروهای اروندی در سطح استان : در تصادفات خودروهای اروندی به دلیل ایمنی بسیار بالا فوتی نداشته ایم!

تاكيد فرمانده جديد پلیس راه خوزستان بر آزاد بودن تردد خودروهاي اروندي در سطح استان : در تصادفات خودروهاي اروندي به دليل ايمني بسيار بالا فوتي نداشته ايم!

* سرهنگ دولتشاهی : در مورد ایمن بودن خودروهای اروندی شکی نیست ، یکی از دلایل مجوز دادن تردد این نوع خودروها در سطح استان همین موضوع بود و عمده دلیلی که آقای مقتدایی پای تمامی مشکلات این مصوبه (تردد خودروهای اروندی) ایستاد بحث این بود که ایمنی را بالا ببرد.
سرهنگ علی دولتشاهی پیش از ظهر روز چهارشنبه در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: وضعیت جاده ای استان با توجه به اینکه در رتبه پنجم کشور قرار داریم، از حساسیت ویژه ای برخوردار است. متاسفانه از کل جاده های موجود تنها پنج درصد بزرگراه و آزادراه و مابقی نیز جاده های فرعی روستایی و یا اصلی دو طرفه می باشند.
وی افزود: بر اساس اعلام مسئولان جابه جایی ۹۰ درصد از کالاهای اساسی کشور از خوزستان است، ۳۰ درصد واردات و صادرات کشور از این استان و ۹۴ درصد محصولات پتروشیمی هم از خوزستان صادر می شود.
رئیس پلیس راه خوزستان تصریح کرد: واردات ۵۰ درصد از کالاهای کانتینری از بنادر خوزستان انجام و روزانه حدود ۹۵۰ کامیون عراقی از محورهای این استان عبور می کنند.
دولتشاهی بیان کرد: در بحث تصادفات فوتی امسال ۱۲ درصد افزایش داشتیم. بیش از ۵۰ درصد فوتی ها یا در حین انتقال به بیمارستان و یا در بیمارستان فوت کردند که البته تنها به دلیل کمبود خدمات بیمارستانی نیست بلکه آمبولانس هایی که مجروحین را حمل می کنند نیز از امکانات کافی برخوردار نیستند.
وی عنوان کرد: جاده ایذه ـ دهدز در پنج ماهه اول امسال با ۱۹ فوتی و ۲۰۰ نفر مجروح، محور امیدیه به دیلم نیز با ۱۸ فوتی و در نهایت جاده اهواز به مسجدسلیمان از محورهای دارای بیشترین تصادف هستند که اکثر این محورها دو طرفه هستند و شدت تصادفات بدلیل دوطرفه بودن بالا بوده است.
رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به اینکه اولین تلاش های پلیس راه برای پیشگیری است، گفت: البته قاعدتا فرهنگ سازی برای ترافیک امری زمان بر است و همه سازمان ها نیز در این زمینه باید اقداماتی را انجام دهند.
دولتشاهی ادامه داد: از ۲۵ اسفندماه سال گذشته مبالغ جرایم رانندگی از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد و از این افزایش تنها برای ایمن سازی، کاهش تصادفات و فرهنگ سازی رعایت مسائل ترافیکی استفاده کردیم و شایعاتی که در برخی رسانه ها پیرامون افزایش مبلغ جرایم رانندگی منتشر می شود صحت ندارد.
وی یادآور شد: در زمینه برخورد با تخلفات به صورت کلی ۶ درصد و در بحث ریالی تصادفات نیز ۱۸۳ درصد افزایش داشتیم. همچنین در زمینه برخورد با خودروها و موتور سیکلت ۲۷ درصد که بیش از ۱۰ هزار خودرو توقیف کردیم و در برخورد با موتورسیکلت نیز ۱۸ درصد افزایش داشتیم.
دولتشاهی اضافه کرد: در زمینه برخورد با ناوگان حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس های برون شهری نیز که دفترچه های رانندگان را از یک تا ۶ ماه توقیف می کنیم (بدون این دفترچه رانندگان امکان رانندگی ندارند)، ۳۶ درصد افزایش داشته ایم.
رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به اینکه ضبط گواهینامه های بالای ۳۰ نمره منفی ۳ درصد افزایش داشته است، گفت : بالغ بر ۲۲۰ گواهینامه توقیف کردیم. همچنین بیش از چهار هزار تست پایش سلامت را از رانندگان گرفتیم و رانندگانی که تست آنها مثبت بوده گواهینامه های آنها ۶ ماه توقیف می شود.
دولتشاهی خبر داد: ۷۶ درصد از فوت شدگان پنج ماه اول امسال مرد و ۲۴ درصد نیز زن بودند. واژگونی خودروها نیز ۲۶ درصد از کل تصادفات را داشت که بیش از ۷۰ درصد این واژگونی ها منجر به فوت شدند.
بیشترین علت تصادفات فوتی خواب آلودگی است
وی بیان کرد: عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه و از همه مهمتر خستگی و خواب آلودگی بیشترین دلایل برای رخداد تصادف در استان هستند. خواب آلودگی و خستگی در حین رانندگی نه دست پلیس و نه دست اداره راه است این موضوع به فرهنگ ترافیکی رانندگان بر می گردد ، همچنین نوع وسیله هایی که به تصادفات منجر شده است ۶۵ درصد تصادفات با خودروهای سواری، ۱۶ درصد کامیون و تریلی ، ۱۱ درصد نیز وانت و کامیونت و بقیه سایر موارد نقلیه بوده است ،
رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به اینکه بیشترین تصادفات از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب رخ می دهد، گفت: ۵۷ درصد فوتی ها در راه های دوطرفه، ۲۱ درصد در بزرگراه ها، ۱۱ درصد در راه های فرعی، هشت درصد در راه های روستایی و سه درصد نیز در آزادراه ها است.
دولتشاهی با اشاره به اینکه بیشترین واژگونی ها در محور اهواز ـ اندیمشک است، تصریح کرد: یکی از دلایل تصادفات در خوزستان یکنخواختی راه ها است که به خاطر نداشتن محرک بصری منجر به خستگی راننده می شود و در نهایت به واژگونی می انجامد. ضعف فرهنگی ترافیکی در خوزستان نیز یکی دیگر از علل تصادفات است که از اصحاب رسانه انتظار داریم تا یک ستونی را به فرهنگ سازی ترافیکی اختصاص دهند که همانند فرهنگ سازی برای بستند کمربند ایمنی که متاسفانه هنوز هم برای بستن کمربند با مشکل مواجه هستیم برای مردم رعایت این اصول فراگیر شود.
وی ادامه داد: کمبود امکانات در شهرستان ها باعث شده تا مردم برای کوچک ترین خرید و یا درمان، تردد بسیاری را در جاده ها داشته باشیم که این موضوع را به متولیان امر طی جلسات و نشست ها به مسوولان اطلاع رسانی کرده ایم.
رئیس پلیس راه خوزستان انتقاد کرد: سالانه تعداد خودروها افزایش پیدا می کند ولی ایمن سازی جاده ها (هندسی، خط کشی، تابلوها، علائم و حاشیه راه ها) متناسب با این افزایش انجام نمی شود و این وضعیت راه ها در شان خوزستان نیست.
دولتشاهی خبر داد: در بحث راه های دوطرفه در محورهای امیدیه ـ دیلم، بهبهان ـ رامهرمز، اهواز ـ مسجدسلیمان و ایذه ـ دهدز مشکل داریم.
وی اظهار کرد: کمبود روشنایی در جاده ها، کمبود امکانات امدادرسانی و ضعف در بحث دوربین های کنترل سرعت نیز از دیگر دلایل تصادفات در خوزستان است. متاسفانه در زمینه دوربین های کنترل سرعت جزو استان های ضعیف کشور هستیم تا امروز دوربین های کنترل سرعت موجود در استان ۱۲ عدد بوده که مقرر شده تا حدود ۵۰ دستگاه دوربین دیگر را تهیه کنند. این دوربین ها از پل زال تا اهواز، ایذه، دهدز، امیدیه، دیلم و هندیجان نصب می شوند.
رئیس پلیس راه خوزستان گفت: کمبودهایی داریم ، در بحث خودرویی با کمیته ایمنی راه ها و استاندار هماهنگ کردیم و تعدادی خودروی نامحسوس تهیه و در سطح جاده های استان مستقر کردیم.
دولتشاهی با اشاره به استقرار ۱۰۰ تیم گشتی در جاده های استان بیان کرد : به کارگیری خودروهای نامحسوس (افزایش ۱۰۰ درصدی)، استفاده از خودروها و افراد انتظامی، توزیع دوربین های دستی بین تیم های گشتی، استقرار تعدادی از نیروها به صورت نامحسوس و محرمانه در داخل اتوبوس های برون شهری ، استفاده از ظرفیت صدا و سیما، پایش سلامت رانندگان، هماهنگی با مقامات قضایی برای تشدید برخوردها و توجه به ایمنی راه ها از جمله کارهایی است که برای سفرهای آخر تابستانه تا هفته اول مهر ماه انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه در محورهای استان خوزستان به طور متوسط روزانه ۲ نفر فوتی هست، خبر داد: در بحث کل تصادفات یک درصد و در بحث تصادفات جرحی نیز ۱۳ درصد افزایش در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه داشتیم. همچنین در زمینه تصادفات خسارتی سه درصد کاهش داشتیم.
دولتشاهی ادامه داد : تمامی خودروهای پپلیس راه استان آماده به کار هستند ولی باید گفت اکثر این خودروها فرسوده هستند و هر خودرو پلیس میانگین کیلومتر آن ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار کیلومتر است که این نشان دهنده نیاز مبرم نوسازی این ناوگان است.
رئیس پلیس راه خوزستان در پاسخ به سوال سردبیر روزنامه نسیم خوزستان درباره مقصر ندانستن عوامل راه در تصادفات جاده های دوطرفه و عدم وجو گاردریل در برخی جاده ها گفت : قانون برای ما مشخص کرده است که سهم مقصر چقدر است ، در بحث تصادف خیلی عوامل تاثیر دارند ولی علت تامه ملاک است اگر در بحث تصادف علت تامه راه و شهرسازی یا شهرداری یا سایر ادارات باشند قطعا قدر و سهم می دهیم و آمار زیاد داشته ایم که سازمان یا اداره را مقصر به دادگاه معرفی کرده ایم.
همچنین سرهنگ دولتشاهی رئیس پلیس راه خوزستان در پاسخ به سوال سردبیر روزنامه نسیم خوزستان مبنی بر قانونی بودن تردد خودروهای اروندی عنوان کرد: دستور آزاد بودن تردد خودروهای اروندی توسط استاندار سابق خوزستان جناب آقای مقتدایی برای پلیس ملاک نیست بلکه مصوبه شورای تامین استان برای آزاد بودن تردد خودروهای اروندی در سطح استان ملاک است که در حال حاضر این مصوبه وجود داشته و پلیس راه استان موظف است طبق این مصوبه اقدام کند و با توجه به این مصوبه قانونی برای این خودروها هیچ مشکلی در سطح استان برای تردد وجود ندارد. در همین ارتباط جناب دکتر شریعتی استاندار فعلی هم خوشبختانه موافق این مصوبه است . دولتشاهی همچنین تمام شایعه های مربوط به ممنوعیت تردد این خودروها را کذب محض خواند و بر آزاد بودن تردد خودروهای اروندی در سطح کل استان تاکید کرد ، اتفاقا در حال حاضر بحث است ناوگان عمومی حمل و نقل آبادان و خرمشهر از خودروهای اروندی استفاده شود.
رییس پلیس راه استان در پایان در مورد ایمنی خودروهای اروندی گفت : در مورد ایمن بودن خودروهای اروندی شکی نیست ، یکی از دلایل مجوز دادن تردد این نوع خودروها در سطح استان همین موضوع بود و عمده دلیلی که آقای مقتدایی استاندار سابق پای تمامی مشکلات این مصوبه (تردد خودروهای اروندی) ایستاد بحث این بود که ایمنی را بالا ببرد و شک نکنید اکثر خودروهای اروندی وضعیت ایمنی آنها بسیار بالا است و در بحث تصادفات خودروهای اروند اصلا فوتی یا مورد خاصی نداشته ایم و حتی در بحث تصادفات این نوع خودروها ، آمار خیلی کم بوده است.
گزارشگر: عباس سعدی

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین