منتخب پنجمین دوره شورای شهر اهواز: شورای پنجم کار خود را با خدمات از پیش فروخته شده آغاز می‌کند

منتخب پنجمین دوره شورای شهر اهواز: شورای پنجم کار خود را با خدمات از پیش فروخته شده آغاز می‌کند

منتخب پنجمین دوره شورای شهر اهواز گفت: کسی باید برای شهرداری اهواز انتخاب شود که از شفافیت و ارتباط با مردم و رسانه‌ها نترسد چرا که این ارتباط با شهروندان منجر به شفاف شدن سیستم می‌شود.
وی در این گفتگو به دغدغه حضور خود در پارلمان شهری اشاره کرد و گفت: وضعیت شورای شهر اهواز در چند دوره گذشته خوشایند مردم نبود و علی‌رغم هزینه‌های زیادی که در این کلانشهر می‌شود، شاهد بازخورد مناسب نیستیم و برای همین همه نیروهایی که به دنبال خدمت و توسعه شهر هستند باید وارد این عرصه شوند.
حجت الاسلام جاسم موسی‌پورگفت : برای انتخاب شهردار یک سری ویژگی‌های عمومی مانند تخصص، تعهد و کارآمدی وجود دارد که در گذشته به دلیل تکرار این ویژگی‌ها بدون تبیین دقیق کارکرد اصلی خودشان را از دست دادند و تعهد در ظاهر فریبی و عوام فریبی و تخصص در قدرت گرایی خلاصه شده‌ بودند.
برای انتخاب شهردار در اهواز باید شرایط روز این کلانشهر به صورت دقیق و ریزبینانه نگاه کرد و شهردار را باید براساس چالش‌ها و مشکلات موجود انتخاب کرد. یکی از بزرگ‌ترین معضلات شهرداری اهواز بحث «فساد» است و بدون شک، «فساد ستیزی» باید مهم‌ترین ویژگی شهردار جدید باشد.
کسی باید برای شهرداری اهواز انتخاب شود که از شفافیت و ارتباط با مردم و رسانه‌ها نترسد چرا که این ارتباط با شهروندان منجر به شفاف شدن سیستم می‌شود. شهردار باید موانع را به صورت صریح بیان کند و بگوید برای اداره شهر در حد انتظار مردم چه برنامه‌ای دارد.
همچنین مشکل حاشیه نشینی از دیگر معضلات بزرگ کلانشهر اهواز است و برای برطرف کردن آن به یک مدیر جهادی و با نشاط جوانی نیاز است تا اقدامات را پیگیری و با رصد آنها مشکلات را حل کند.
اما درباره انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر باید بگویم که این موضوع را به اندازه اهمیت انتخاب شهردار نمی‌دانم چرا که معتقدم حفظ انسجام پارلمان شهری بسیار مهم‌تر از یک انتخابات هیئت رئیسه است و اگر بتوانیم انسجام را در شورا حفظ کنیم می‌توانیم برای خدمت رسانی بدون فضاسازی جناحی و قومی بسترسازی کنیم.
بنده معتقدم بزرگ‌ترین چالش شورا، نبود انسجام بین اعضا است و اگر این انسجام بین اعضای به وجود آمد برای انتخاب شهردار فرصت ایجاد می‌شود و شورا به جایگاه اصلی خود می‌رسد اما اگر این انجسام ایجاد نشود این شورا به غیر از تحمیل هزینه به مردم و نظام ثمری ندارد.
وی در ادامه توضیح داد: تفکر پیروز در انتخابات اخیر، تفکر خدمت گذاری و انقلابی گری است، امکان دارد که این تفکر در ۵ عضو دیگر شورا هم باشد اما باید بدانیم که شهرداری سازمان سیاسی نیست که این تقسیم‌بندی‌ها اهمیت داشته باشد و هرکس که آمد برای جناح خود سهم بگیرد. هرچند ما اعتقاد داریم که هیچ کدام از سازمان‌ها و ادارات جمهوری اسلامی به معنای سیاسی نیست و حتی در استانداری هم نباید سیاسی کاری شود.
بنده به عنوان جوانترین منتخب مردم در این دوره پارلمان شهری و تنها روحانی بین ۱۳ عضو، حفظ انسجام شورا را تکلیف خود می‌دانم.
ایشان عنوان کرد: این جریان متکی به پشتوانه مساجد و مردم است و می‌دانیم که مساجد و حوزه‌های علمیه خواسته جریانی ندارند جز اینکه منویات مقام معظم رهبری اجرایی شود و از این طریق جمنا بر عملکرد منتخبان شورا نظارت می‌کند که آیا در مسیر خواست مردم گام بر می‌داریم یا خیر.
موسی‌پو گفت : یکی از گله‌مندی شهروندان، نبود شفافیت مالی در حوزه مدیریت شهری است، مردم باید بدانند که برای هر پروژه‌ای چه هزینه‌هایی شده و سرمایه مردم صرف چه چیزی شده است. شورای چهارم می‌بایستی بُعد نظارتی خود را تقویت می‌کرد تا بر مدیریت هزینه شهرداری نظارت کند.
متأسفانه در دوره گذشته دیدیم که کار ناظر، مجری و شهرداری در هم آمیخته شد و معلوم نیست جایگاه هر کدام از آنها کجا است!. زمان‌بر بودن پروژه چیزی جز ضرر زدن به شهرداری و پیمانکار و تحمیل هزینه بر مردم نیست و باید به صورت مشخص اعلام شود که در هر سال چه مقدار از بودجه صرف کارهای عمرانی و چه میزان از آن صرف بودجه جاری شده است.
می‌بینیم که ۷۰۰ میلیارد تومان از بودجه یک‌هزار و ۲۰۰ میلیاردی مصوب برای شهرداری محقق شده که ۶۰۰ میلیارد آن صرف کارهای جاری شده است. برای همین است که اگر ارگان‌های دیگر به شهرداری کمک نکنند، کاری پیش نمی‌رود و این مقدار هزینه در کارهای جاری نتیجه‌ای جز متورم شدن شهرداری ندارد.
منتخب پنجمین دوره شورای شهر اهواز گفت : متأسفانه بسیاری از اتفاقات گذشته ریشه در سهم خواهی داشت اما اینکه در آینده چه اتفاقی رخ می دهد را نمی توان پیش بینی کرد اما ما دیدیم که منتخبان جدید به دنبال سلامت و خدمت هستند و اگر در جایی منافع شخصی بر منافع مردم ترجیح داده شد آن شورا و شهر دیگر اسلامی نمی شود.
یکی از ویژگی‌های شهر اسلامی این است که به همه مولفه ها توجه شود، اگر به حقوق بانوان توجه نشود و یا در توسعه کاری برای مناطق کم برخوردار صورت نگیرد، کار به سرانجام نمی‌رسد. خوشبختانه چیزی که تاکنون از منتخبان جدید دیدیم این بود که منافع شهر برایشان ارجحیت داشت.
وی ادامه داد : درباره قراردادها هنوز دوره جدید شورا آغاز نشده که ما نظارتمان را شروع کنیم اما تغییرات موجود در بین مدیران را به مصلحت جامعه نمی‌دانیم. در یک منطقه بارها شاهد تغییر شهردار بودیم و یا همین تغییرات اخیر در جا به جایی مدیر شهرداری منطقه ۳؛ شهردار این منطقه کمتر از ۳ ماه فعالیت خود را آغاز کرده بود که به منطقه ۲ انتقال داده شد ، اگر این شخص مدیر توانمندی است چرا اجازه ادامه فعالیت به او داده نمی‌شود و اگر توانمند نیست چرا به او مسئولیت جدید داده می‌شود؟ این انتصابات برای مردم سوال ایجاد کرده و بدون شک برای شورای بعدی مشکلاتی ایجاد می‌کند.
قراردادها در سایر کلانشهرها طوری تنظیم می‌شوند که با پایان دوره چهارساله شورا و شهرداری، این قراردادها هم به پایان می‌رسند تا شورا و شهرداری جدید کار را از نو آغاز و شهر را براساس توانایی و ایده‌های خود مدیریت کنند.
اینکه قراردادهای دو ساله در این روزهای پایانی تنظیم شود برای شورای جدید مانع درست می‌کند و منتخبان مردم در پارلمان شهری برای نظارت با مشکل مواجه می‌شوند.
توجیهاتی در این زمینه از سوی شورا و شهرداری می‌شود ولی امروز شاهدیم این قراردادها در ۳ منطقه منعقد شده و شورای شهر جدید باید کار خود را خدمات از پیش فروخته شده آغاز کند.

درباره نویسنده

7474مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین