محمدرضا ایزدی : شهرداری اهواز ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی معوق دارد!

محمدرضا ایزدی  : شهرداری اهواز 500 میلیارد تومان بدهی معوق دارد!

منتخب شورای پنجم شهر اهواز گفت: ما باید بدانیم که برای رضایت مردم اهواز باید چهره شهر را تغییر دهیم و برای این تغییر باید بدانیم که چندین بحران ویژه مانند گرما، ریزگرد و مشکلات درون شهرداری مانع ما هستند.
به گزارش رهیاب، با روی کارآمدن شورای پنجم شهر اهواز فعالیت‌ها برای انتخاب شهرداری کارآمد آغاز شد. این آغازی بود که مردم از خود بپرسند آیا شورای جدید با برنامه‌ای مشخص به دنبال خدمت به مردم است؟
در ادامه حضور منتخبان جدید مردم در دفتر پایگاه خبری رهیاب، این بار محمدرضا ایزدی از فعالان عرصه رسانه در استان خوزستان و عضو جدید مردم میهمان خبرنگاران این مجموعه بود تا از دغدغه‌ها و برنامه‌های خود بگوید و به سوالات و ابهامات مردم پاسخ دهد.
رهیاب: با توجه به اینکه انتخاب شهردار جدید، نخستین قدم شورای پنجم است، بفرمایید که نیازهای امروز شهر اهواز چیست و شهردار جدید باید چه برنامه‌ای داشته باشد؟
ایزدی: در دوره قبل چندین پروژه عمرانی آغاز شد که پیشرفت فیزیکی این پروژه‌های اغلب کمتر از ۴۰ درصد و دو مورد نیز بالای ۹۰ درصد است که طبیعتا برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های ساخت باید به مرحله بهره برداری برسند.
ما باید بدانیم که برای رضایت مردم اهواز باید چهره شهر را تغییر دهیم و برای این تغییر باید بدانیم که چندین بحران ویژه مانند گرما و گرد و خاک مانع ما هستند. مردم باید بدانند که نخستین مشکل ما در دوره جدید، بدهی شهرداری اهواز است. شهرداری اهواز امروز ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد و زیاد بودن این مقدار بدهی زمانی مشخص می‌شود که بدانیم سال گذشته فقط ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان از بودجه ۱۲۰۰ میلیاردی شهرداری اهواز محقق شده است.
یعنی ما برای پرداخت این بدهی باید یک سال کل فعالیت‌های شهرداری را تعطیل کنیم و هیچ کار خدماتی و عمرانی در شهر انجام ندهیم! این نخستین بحران ما است که شهردار جدید اهواز باید به کمک شورا و با تدبیر بتواند از سد آن گذر کند.
دومین بحران ما نیروهای مازاد شاغل در شهرداری است؛ در ۸ منطقه شهرداری اهواز ۱۱ هزار نیرو وجود دارد در حالی که اصفهان با جمعیت حدود دو برابری اهواز و ۱۵ منطقه شهرداری ۱۱ هزار نیرو دارد.
حالا راه حل این است که ۵ هزار نفر از نیروهای شهرداری اهواز را اخراج کنیم؟ طبیعتا اخراج این نیروها راه حل نیست و باید با پذیرش این مشکلات، تغییر را کلید بزنیم.
براساس بررسی‌های ما چارت سازمانی شهرداری اهواز دارای نقص است و شهردار جدید باید این موضوع را در نظر بگیرد و این ساختار را اصلاح کند.
رهیاب: با توجه به نهایی شدن گزینه‌ها و مطرح شدن افراد بومی و غیر بومی، به نظر شما کدام گزینه می‌تواند موثرتر از سایرین باشد؟
ایزدی: ما هنوز به این نتیجه نرسیدیم که شهردار باید بومی یا غیر بومی باشد اما هرکدام از آنها مزایا و معایبی دارد که نمی‌توان از آنها چشم پوشی کرد. یکی از معایب شهردار غیربومی عدم شناخت دقیق او از محیط شهری است که وقتی با گزینه‌های غیربومی در این باره صحبت کردیم، اعلام کردند برای رسیدن به این شناخت دو ماه زمان کافی است.
رهیاب: مردم و برخی از کارشناسان معتقدند که در دوره گذشته از همان ابتدای فعالیت شورا تقسیم بندی‌های قومی صورت گرفت؛ به نظر شما شورای جدید به این سمت و سو گرایش پیدا می‌کند؟
ایزدی: ۱۳ عضو جدید شورا در این موضوع اتفاق نظر دارند که مشکلات امروز شهر اهواز به دلیل این تقسیم بندی‌های غلط است؛ برای همین حتی در انتخاب شهردار فرم‌های ارزیابی طراحی کردیم و با شناختی که از اعضای شورا پیدا کردم امیدوارم این نگاه تقسیم بندی به وجود نیاید چرا که همه معتقدیم اهواز دیگر ظرفیت پرداختن به بازی‌های قومی و سیاسی را ندارد.
رهیاب: با توجه به حمایت جریان انقلابی اهواز از لیست تلاشگران صادق و راهیابی ۸ نفر از این لیست به پارلمان شهری اهواز، این افراد برای بهره بردن از فضای به وجود آمده چه برنامه‌ای دارند؟
ایزدی: ۵ نفر دیگر هم شرایط مشابهی نسبت به ۸ نفر عضو لیست تلاشگران دارند و برای همین به موضوعات سیاسی در شورای جدید پرداخته نمی‌شود اما جریان انقلابی از شورای جدید خواسته شخصی ندارد. البته ما به دلیل این حمایت‌ها تعهداتی در برابر آنها داریم و خواسته این جریان این است که شورای جدید از ریل سلامت خارج نشود.
رهیاب: برای استفاده از ظرفیت فرهنگی شهر در دوره آینده چه برنامه‌ای دارید؟
ایزدی: مجموعه‌های زیادی در راستای فرهنگی در اهواز مشغول به فعالیت هستند اما متأسفانه همه آنها موازی با هم کار را پیش می‌برند و این موازی کاری سبب شده که کارهای فرهنگی به صورت کامل انجام نشود چرا که بودجه‌ها به صورت پراکنده هزینه می‌شود.
این موازی کاری فقط با حضور شورا برطرف نمی‌شود و باید با ایجاد همدلی بین ادارات، سازمان‌ها و شهرداری اهواز به یک مدیریت جامع فرهنگی برسیم.
با توجه به سابقه فرهنگی برخی از اعضای شورا، در نظر داریم که در بحث فرهنگی تفاوت‌های مثبت‌تری نسبت به دوره قبل داشته باشیم و به نظر من مهم‌نرین غفلتی که در دوره قبل شد در بحث آموزش شهروندی و حقوق شهروندی بود.
باید برای همه کارهای یک پیوست فرهنگی وجود داشته باشد چرا که مردم با شناخت حقوق خود مطالبه گر می‌شوند و هرچه مطالبه‌های حقوقی و قانونی مردم بیشتر شود مشکلات حل و نظارت‌ها بیشتر خواهد شد. با رابطه دو سویه بین مدیران و مردم هم می‌توانیم بخش اعظمی از مشکلات را حل کنیم.
یک مثال در بحث جمع آوری زباله می‌زنم؛ ما اگر بتوانیم با فرهنگ سازی کارها را طوری پیش ببریم که هر دو روز یک بار زباله‌ها جمع آوری شود، هزینه شهرداری در حوزه پسماند به نصف کاهش می‌یابد و می‌توان از این پول به دست آمده در جهت ارتقای خدمات شهری و یا در حوزه رفاه شهری استفاده کرد.
رهیاب: یکی از مشکلات ویژه شهر اهواز، چهره خاکستری شهر پس از بروز گرد و خاک است، شورای شهر چگونه می‌تواند در تغییر چهره شهر در روزهای خاکستری سال اقدام کند؟
ایزدی: فعالیت شهرداری در حوزه گرد و خاک به پیش و پس از بروز ریزگرد تقسیم می‌شود؛ در مرحله نخست شهرداری باید در ایجاد کمربند سبز و افزایش سرانه سبز قدم بردارد که می‌بینیم شهرداری گام‌های خوبی در ایجاد کمربند سبز برداشته است اما سایر دستگاه‌ها همکاری خوبی در این بخش نداشتند و شهردار جدید باید به این موضوع توجه کند.
برای کاهش اثرات منفی گرد و خاک هم باید در حوزه ارتقای خدمات شهری حرکت کنیم و با احداث بازارهای سرپوشیده و یا پروژه‌هایی از این قبیل از سختی‌های مردم بکاهیم.
رهیاب: یکی از مشکلات دوره قبل مدیریت شهری، نقد کردن مطالبات شهرداری از شرکت‌های صنعتی و آلاینده این شهر بود به طوری که در سال گذشته برخی از شرکت‌ها فقط به ۵۰ درصد تعهدات خود در موضوعات اجتماعی عمل کردند، برای این موضوع چه تدبیری دارید؟

درباره نویسنده

7477مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین