معاون استاندار خوزستان : حریم رودخانه ها باید از سازه های غیرمجاز پاکسازی شود

معاون استاندار خوزستان : حریم رودخانه ها بايد  از سازه های غیرمجاز پاكسازي شود

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان گفت: پاکسازی حریم و بستر رودخانه ها باید از ساخت و سازهای غیرمجاز سازمان های دولتی آغاز شود.
علی حسین حسین زاده در گفت وگو با ایرنا با اشاره به بحث های اخیر درباره تعرض به حریم رودخانه ها لزوم آزادسازی این حریم ها، اظهار داشت: سازمان های مرتبط معتقد هستند که ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه ها پیامدهایی همچون خسارت سیلاب اخیر دارد، اما برای اصلاح و پاکسازی حریم رودخانه ها باید مسائلی مدنظر قرار گیرد.
وی افزود: اگر قرار باشد حریم و بستر رودخانه ها در سطح استان حفاظت شود، این کار نخست باید از دولت شروع شود و ارگان ها و دستگاه هایی که برخلاف قانون، نه در حریم بلکه در بستر رودخانه ها ساخت و ساز کرده اند، باید برچیده شود.
حسین زاده با اشاره به اینکه مردم شاهد تخلف این دستگاه ها هستند، اضافه کرد : وقتی دستگاه هایی که خود باید حافظ حریم رودخانه باشند برخلاف قانون، سازه ایجاد می کنند، نمی توان از اقدام یک کشاورز که به دلیل سال های خشکسالی در محدوده رودخانه کشت کرده، جلوگیری کرد، اگر چه اقدام آن کشاورز نیز خلاف قانون باشد.
وی با تاکید بر اینکه پاکسازی حریم و بستر باید از ساختمان های غیرمجاز دولتی آغاز شود، تصریح کرد: سازمان آب و برق و استانداری، ساخت و سازهایی در بستر ایجاد کرده اند که باید اقدام برای آزاد سازی حریم را از خودشان آغاز کنند و بعد به سراغ مردم بروند.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان همچنین درباره طرح جابجایی و ادغام برخی روستاهای واقع در بستر رودخانه ها گفت: این طرح باید با موافقت ذینفعان و اهالی روستاها که قرار است جابه جا شوند، اجرا شود و نظر و خواست و پیشنهادات آنها مورد توجه قرار گیرد. وی تاکید کرد: با مساله جابه جایی روستاها نمی توان به صورت فیزیکی و طرح صرفا عمرانی برخورد کرد و باید جنبه های فرهنگی اجتماعی، به ویژه خواسته های ذینفعان، نیز در آن لحاظ شود. حسین زاده افزود: تعیین محل جدید برای استقرار روستاها، بدون نظر روستائیان و ذینفعان به صلاح نیست و قابل استفاده نخواهد بود.
وی با اشاره به تجارب بازسازی بعد از جنگ اظهار داشت: طرح های بازسازی در برخی روستاها که عملیات عمرانی بدون نظر ذینفعان انجام شده، موفقیت آمیز نبوده و در برخی مناطق قابلیت استفاده برای مردم نداشت، به طوری که مردم در برخی روستاها مصالح را جابه جا کرده و در جاهای دیگر استفاده می کردند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین